genopladelig , ja go daw då

Jeg har nu smidt det fjerde Camelion 1500 mAh Metal Hydrid batteri ud fordi
det lækker.
De er vel knap et par år. Nogle af dem var under konstant brug i en mus.
Andre var i et apparat der bruges sjældent, og som var helt slukket.

Jeg er ret overbevist om at de ikke (i hvert fald ikke alle) har tjent sig
hjem i forhold til at købe alkaline batterier.

De der x antal tusinde genopladninger de skilter med, er det under
forudsætning af at det gøres under et år ?
Skal de helt lades helt op hver måned ?

Eller har jeg bare købt nogle skod batterier (/ lader) ?

Troels

Re: genopladelig , ja go daw då

Jeg tror du har købt nogle skodbatterier. Jeg bruger Panasonic batterier og
en intelligent lader til dem og de har kørt i årevis uden problemer. Bruger
dem meget bl.a. til blitz m.m. som kræver meget strøm og det fungerer super
godt.
Jeg køber hos batterier.dk.

Peter

Re: genopladelig , ja go daw då

Der er stor forskel på batterier og ladere. Gode batterier (Sanyo, GP
f.x.) og en god lader. Jeg har celler, der er 4-5 år gamle. de har været
brug i legetøj, kamera, blitz, walk/diskman, lommelygter.

Moderne NiMH batterie kan lades, efter behov, og behøver ikke tømmes.
Men noget mange glemmer er at de har en selvafladning, der kan være på
op til 5% pr uge, eller en halvering af ladningen på ca 3 måneder.
Derfor egner de sig ikke til ting med meget lavt forbrug som f.x.
tastatur og mus. Men der er kommet nogle nye typer, hvor kapaciteren er
lidt mindre, men hvor egenafladningen er lige så lille som for mange
alkali-batterier.

-så det korte svar: Du har nok ikke købt det rigtige :-(

Bo //

Re: genopladelig , ja go daw då [ NiMH-ak kumulatorer med lav selvafladning ]

Hej Bo og Troels

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/NiMH_akkumulatorer_med_lav_selvafladning

Disse batterier har lav selvafladning og er derfor væsentlig bedre egnet
til al-round brug - incl. (nød)lommelygter, elektriske ure, kameraer og
fjernbetjeninger.

-

NiMH er brugbare til ca. 200-500 opladninger eller måske ca. 2-5 år. Men
har de bare været brugt ca. 10-50 gange har de tjent sig selv hjem -
medmindre de har lækket.

Isidor Buchmann: Chapter 8: Choosing the Right Battery:
http://www.buchmann.ca/chap8-page1.asp
Citat"...The NiMH offers good value for the price but falls short in
expected cycle life. Although excellent when new, the performance trails
off quickly after about 300 cycles due to decreased capacity and rising
internal resistance. In comparison, the Li-ion can be used for about 500
cycles. The best cycle count is achieved with NiCd. Properly maintained,
the NiCd delivers over 1000 cycles..."

Men bemærk at polreversering af en NiMH akkumulatorcelle dramatisk
afkorter den levetid. Polreversering af en eller flere celler i en
batteripakke sker hvis:
1) Cellerne har forskellig kapacitet
2) Batteripakken får lov at aflade til lavere end 0,9V per celle

http://en.wikipedia.org/wiki/Rechargeable_battery#Reverse_charging

Den sikreste måde at hindre polreversering i en batteripakke er ved
individuel måling af batteripakkens celler og slukke for belastningen
når bare én af cellerne kommer under 0,9-1V.

21 August 2006, Inside a notebook battery pack:
http://www.zdnet.com.au/reviews/hardware/laptops/soa/Inside-a-notebook-battery-pack/0,2000065761,139267146,00.htm
Citat: "...The internal circuitry of the battery pack thus has to
monitor cells separately and shut down the whole pack if one cell is too
far out of balance..."

Bærbare computere benytter normalt genopladelige batteripakker med
intelligens så polreversering hindres. Det er grunden til at disse
batteripakker er dyrere end de tilsvarende anvendte enkeltceller.

-

Isidor Buchmann: Choosing a battery that will last:
http://www.buchmann.ca/Article9-Page1.asp
Citat: "...Figure 3: Characteristics of a NiMH battery.
This battery offers good performance at first but past the 300-cycle
mark, the capacity, internal resistance and self-discharge start to
deteriorate rapidly..."

hilsen

Glenn

Re: genopladelig , ja go daw då [ NiMH-akkumulatorer med lav selvafladning ]

"Glenn Møller-Holst"

Måske den forkerte lader. Dem jeg har været ude for er lækket har været lav
kvalitet i en dårlig lader. Men det drejer sig om ét-to stykker i det hele.

Ja, det er også den type jeg køber efter de er kommet frem. Man skal ikke
lade sig narre af den lavere kapacitet. Til langt de fleste ting holder de
lige så lang tid eller længere. Kun hvis man sammenligner frisk fra laderen
og i et apparat der bruger forholdvis meget strøm som digitalkamera vil der
være en lille forskel i kapaciteten. Men spørgsmålet er om man kan mærke de
20% i praksis.

Sjovt, så synes jeg altid mine LiIon batterier "bliver kedelige" rimeligt
hurtigt hvor de fleste NiMH med undtagelse af nogle få skod, der har været
for billige bare bliver ved og ved og de ældste jeg har er vist rundet 10
år. Nogle røg endda ud pga. nyere har langt større kapacitet, ikke fordi de
ikke længere holdte hvad de lovede (det kan min smarte lader nemlig
fortælle, den kan måle både kapacitet proppet ind og hevet ud), men fordi
jeg synes fordelen ved nogle nye med lav selvafladning var for stor (både
større kapacitet og lavere selvafladning).

Ja, det er en dårlig idé. Allerhelst bør man mærke batterierne i sæt og
bruge dem så vidt muligt sådan. Mine er f.eks. mærket sætvis 2 og 2 og skal
der bruges 4, skal sættet med det ulige nummer helst være det mindste.

Ja, det er en tommelfingerregel. Har du mange celler i en pakke bør den være
lidt højere. Og tilsvarende, hvis du kun har én celle, så kan du tømme det
alt hvad du kan, for der er jo intet der kan polvende det.

Det er fordi computere typisk bruger LiIon-celler. Det er et helt kapitel
for sig.
Hvis et LiIon bare behandles en smule forkert risikerer du ikke blot at
ødelægge batteriet, men du risikerer ligefrem selve batteriet bryder i
brand, hvor et NiMH blot ville blive varmt (ikke i sig selv brænde, selvom
varmen i uheldige tilfælde kan starte en brand).

Mvh
Morten

Re: genopladelig , ja go daw då

Tror du har været uheldig...
Jeg har en god blanding af dyre og billige, gamle og nye.
Og jeg har aldrig kasseret et batteri endnu.

mvh
Kåre

Re: genopladelig , ja go daw då
On Sat, 22 Mar 2008 10:48:06 +0100, "Troels Thomsen" <nej tak ...>

Jeg vil (som andre) pege på batterikvaliteten, eller mangel herpå, som
årsagen. Jeg har kortvarigt stiftet bekendtskab med Camelion, og det
gør jeg aldrig mere.
I samme kategori har jeg for tiden bøvl med nogle Kameda NiMH
batterier. Dem holder jeg mig også fra for fremtiden.

Til gengæld har jeg gode erfaringer med Panasonic, Sanyo og ikke
mindst Varta (deres 15 minutters opladelige NiMH). De har fået masser
af tæsk gennem årene, og alligevel bliver de ved med at yde som om de
er nye.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: genopladelig , ja go daw då

Det er mærkeligt. jeg har de første 20-25 stykker, hvoraf mange er 5-6 år
gamle, og jeg har absolut ingen problemer med dem. Jeg har købt mange
batterier i HN, og har aldrigt oplevet et eneste problem...

Claus

Site Timeline