Generator på motionscykel

Er der nogensinde nogen, der har tE6%nkt pE5% at sE6%tte en generator med
en motionscykel?

SE5% kan man genindvinde noget af al den energi, der bliver genereret
pE5% cyklen. Og generatoren kan fint bruges som "gear" pE5%
motionscyklen, dvs. give den variable modstand, som mange har brug for
pE5% cykler, ved at skrue op og ned for den.

Der sidder sE5% mange mennesker og knokler pE5% sE5%danne cykler og ingen
steder bliver energien anvendt, det burde man gF8%re.

StrF8%mmen kunne lagres i et batteri, eller kunne direkte trE6%kke et
TV-apperat el. lign.

Er der nogen, der har tE6%nkt pE5% det her fF8%r mig?

Re: Generator på motionscykel

    Ja, seas havde en stående engang til skole rundturende, men det er jo
uhyggelig mange år siden jeg var på sådan en tur, så om de stadig
eksistere eller ej ?

    På den anden, så vil folk heller ikke betale for meget, og smide en
veksel retter på, så den kan smide energien ind på el nettet igen er alt
alt for dyrt, og så er det ikke lovligt i DK at sende energien tilbage
på nettet uden man har dispension for det.

--
VH
Lars Molnit
Re: Generator på motionscykel

Ja

Ja

Rolig nu, hvor meget energi tror du der kommer ud af det ?

Tag en tur på Elmuseet i Tange, her står der en motionscykel der giver
strøm til et kamera og en lilel skærm. Der skal altså konokles igennem
for at få strøm nok, til at vise et billede af dig selv.....

Re: Generator på motionscykel

Derimod vil en lille dynamo, evt. en jævnstrømsmotor anvendt som dynamo uden
problemer kunne levere strøm nok til en discman eller anden bærbar
musikdims, for de bruger trods alt ikke ret meget strøm.
Bruger man en effektiv dynamo vil der endog være strøm til en ghettoblaster.
Men rigtigt, fjernsyn trækker lige i overkanten af hvad de fleste mennesker
kan levere - med mindre det altså er de små 2,5" LCD fjernsyn ;)

Husk at glatte spændingen og sæt en form for spændingsbegrænser på, så
afspilleren ikke bliver ødelagt hvis man tramper for ivrigt.

Mvh
Morten

Re: Generator på motionscykel

Selv om man kun skal have et LILLE billede frem, skal der konokles en del.
Jeg har prøvet omtalte apparat i Tange :-)

Det bliver ikke med mig i saglen, hvis jeg selv skal levere strøm til
teve'et når der er en helaftensfilm.

Bo //

Re: Generator på motionscykel

Kan huske en el-udstilling engang for snart en del år siden, tror det var på
rådhuset her i Århus. Der var en kondicykel med generator, tilsluttet et
mega-VU-meter med 10 stk. 100W pærer. Tyrede man rigtig til i pedalerne
kunne man godt lige klemme lys ud af alle 10 pærer samtidig, og skalaen på
meteret viste så "Brødrister".  :-)  Men det varede sq ikke i mange
sekunder!

Et lille farve-TV skulle man nok kunne trække ved at træde i 'hygge-tempo',
i længere tid. De bruger vel ikke mere end en 40-60W, det svarer nok ca. til
ens ydelse på en almindelig (ikke alt for langsom) cykeltur, vil jeg sjusse.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Generator på motionscykel
Hej Thomas,

Ja et eller andet fittness-institut (vistnok Nautilus) forsøgte det for
rigtig mange år siden. Kunderne kunne så låne en accu med hjem de selv
havde ladet på - det blev (naturligvis) ingen succes.

Men mere underligt er det dog med kunderne der cykler derhen og betaler for
at svede på en kondicykel ;)
(Nå, ja de bliver vel ikke kørt ned så let inde i varmen).

--
Venlig hilsen,
Søren