Generator på cykel

Jeg har en ide om at montere min gamle cykel (der er udskiftet med en ny, og
derfor blot samler støv), med en forvokset dynamo, i et stativ, med
baghjulet hævet over gulvet.
Ved at montere generatoren på baghjulet, på samme måde som en dynamo til
cykellygterne, vil jeg mene det er muligt at trække nogle watt ud i form af
elektricitet, frem for at omsætte det til kinetisk energi.

Når jeg cykler i skole, køre jeg med ca. 25 km/t. Det svare til et
omdrejningstal for mit baghjul på ca. 190 RPM. Når jeg ikke bruger energi på
at flytte mig og bryde vinden, går næsten alt energien til generatoren. Jeg
forudsætter samme belastning, som kørsel på landevej.
Hvis akslen på generatoren har en diameter på 2 cm (ca. som en alm.
cykeldynamo)., svare gearingen til omkring 1:17,5, og generatoren trækkes
med omkring 3325 RPM, ved at køre på ydersiden af bagdækket.

Men... er det overhovedet realistisk? Kan jeg finde en generator, der kan
benyttes til at lade en 12V blyakkumulator op, vha. en cykel? Skal den evt.
geares anderledes eller trækkes direkte af kæden?
Jeg har tænkt lidt på en generator fra en bil, men kræver den ikke for meget
energi at træde rundt og et meget højt omdrejningstal, pga. den høje
ladestrøm?
Er der evt. nogen der har prøvet noget lignende eller kan henvise til
hjemmesider med erfaringer? Jeg har forgæves søgt en del på google.com og
groups.google.com.

--
Thomas

Re: Generator på cykel

Nej, for du her et stort tab i friktionen mellem hjul og generator.

En moderne dynamo ligger inde i navet og yder mere, ved mindre effekt.

Re: Generator på cykel
Ja, det kunne jeg forestille mig - men er det så væsentlig en faktor? Hvis
jeg kan få en nyttevirkning på 50% er jeg nu glad nok...

Det er sgu smart, men den må så arbejde ved lavere omdrejningstal, end en
dynamo der løber på dækket.
Er det muligt at finde en generator, til at sætte på kæden med et tandhjul?
Den skal så fungere i et interval mellem ca. 40 RPM og 150 RPM, alt efter
gearing af generatoren.

--
Thomsa

Re: Generator på cykel

Det er en væsentlig faktor, hvor meget ved jeg ikke.

Ja, den er bygget til at arbejde inde i navet, måske der er interne
gearing i den ?

Til 12 volt ?

Ja, find en 12 volts DC motor med det omdrejningstal., så er du der.
Ellers skal du til at lave gearing.

Re: Generator på cykel

Find en generator og sæt et tandhjul på akslen og monter generatoren i
stedet for baghjulet. Så kan du tilpasse gearingen mellem tandhjul på
pedalerne og tandhjul på generator.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Generator på cykel

Uheldigvis faldt Thomas Demant over tastaturet og skrev derved
følgende:

en
ud

Jeg ville sætte den med en rem direkte på hjulet, ellers får du en
dårlig udveksling.

Men jeg tvivler på, at du kan levere mere end en halv hestekraft  på
sigt, det bliver for hårdt at trække. Men det burde også kunne blive
til lidt over et par hundrede watt - afhængigt af diverse
omsætningstab.

Jeg ville lede efter en generator til en havetraktor eller lignende.

Claus

Re: Generator på cykel

Så skal han godt nok hjule hurtigt, de sidder normalt inden i svinghjulet
på motoren...

    Mvh
            Kimjand

Re: Generator på cykel

Uheldigvis faldt Kim Johan Andersson over tastaturet og skrev derved
følgende:

Nej, det er ikke en generator, det er en lysspole, og der er en
gevaldig forskel.

Der er masser af havetraktore med små generatorer. De findes også på
automatiske nødstrømsanlæg og andre maskiner.

Claus

Re: Generator på cykel

De lader nu også batteriet i dem jeg har set. På nogen maskiner tages
forsyningen til lyset godt nok før ensretteren.

    Mvh
            Kimjand

Re: Generator på cykel

Uheldigvis faldt Kim Johan Andersson over tastaturet og skrev derved
følgende:

tages

Ja, men den effekt, der er til rådighed på en lysspole er begrænset.
Så har man en havetraktor med lys osv. så er den for lille. Det er kun
små maskiner, der har lysspole.

Samtidig er en lysspole ikke særlig anvendelig til at lade en
akkumulator, fordi ydelsen kun er optimal ved fulde omdrejninger.

Claus

Re: Generator på cykel

Hvad er små? Den jeg ved særligt festlige lejligheder kører på er en 16Hk
model. Den har 10 eller 16 A udtag, det kan jeg ikke lige se i service
manualen (jeg har ikke det rigtige svinghjulsnummer).

Nu er det jo en luftkølet motor, så man skal alligevel køre i nærheden af
fulde omdrejninger, hvis den skal lave noget.

    Mvh
            Kimjand

Re: Generator på cykel

Normalt regner man med at en mand kan levere 1/10 hk i snit over en
arbejdsdag. Det er lidt over 1/2 kWh på en 8 timers dag. Hvis cykel
og generator bliver lavet effektivt, kan man altså få en dagløn på 1 kr
minus afskrivninger.

Ivar Magnusson

Re: Generator på cykel
Hej Ivar,

Og så er det endda skattefrit ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det ville jeg også mene, en bilgenerator lader batteriet fra ca. 700rpm og
opefter. Det er der hvor generatoren laver mere strøm end motoren+diverse
andet udstyr bruger ~ ladelampen slukker.

I nogle bilgeneratorer, sidder der en kontrolvinding, der er forbundet til
laderelæet. Den bestemmer hvor meget generatoren magnetiseres og dermed hvor
meget strøm den levere ~ og hvor hård den er at trække rundt. Det er den
lille ledning der sidder i enden af generatoren. Den anden noget tykkere
ledning er forbundet til batteriet og der den strømmen kommer ud af. Minus,
eller stel, kommer fra huset på generatoren.

Hvis du erstatter baghjulet med et remtræk, enten en tynd kilerem eller
tandrem, vil du få et meget lille tab i remmen. Jeg mener at virkningsgraden
ligger over 95% for remme. Med kædetræk er den væsentligt lavere, mener at
den er helt nede på 60%. Men der er sikkert også brug for en eller anden
form for svinghjul i systemet. Generatoren giver jo lige meget modstand
uanset hvordan akselen er drejet, men dine ben virker som en to cylindret
motor, der kun giver kraft når du træder ned. På en cykel der kørere virker
cyklens+kroppens vægt med til at holde cyklen igang. Men hvis du sætter en
generator på en stationær cykel, har hjulet/gearet en meget lille inerti og
jeg er bange for at du ikke kan skubbe pedalerne forbi øverste/nederste
dødpunkt uden et svinghjul.

Jeg kan huske at de i TV fortalte at ham der fløj over den engelske kanal
med et propeldrevet fly, ydede 3/4 Hk. Men han var også ivrig amatør
cykelrytter. Turen tog svjh. tre timer.

De generatorer der bruges på havetraktoere ol. er tiest af den type man
kalder dynastarter. De virker både som starter for motoren og som ganerator
for batteriet. Det kan alle el motorer, men pga. de magnetiske felter inde i
motoren, skal de være "justeret" lidt forskelligt for at virke optimalt til
enten det ene eller det andet. En dynastarter, er et kompromis og virker
ikke særligt optimalt til noget af det den gør.
Jeg ville kikke efter en moderne generator til en lille bil. De er meget
effektive og hvis du laver en styring til den, bestemmer du selv hvor meget
den skal yde.

Mvh
//zigge

Re: Generator på cykel
Hej Thomas,

For nogle år tilbage var der et fittnessinstitut (tror det var Nautilus)
der havde kondicykler der var indrettet på den måde og kunderne lånte så
accu'erne med hjem til forbrug, men dels var det vist en markedsføringsgig
og dels var det nogle ret beskedne accu'er.

Måske du kan finde information om dem, det kunne jo tænkes at de stadig er
i brug.

--
Venlig hilsen,
Søren

(klip)

Timelønnen bliver ikke høj, men geek-værdien er ikke til at kimse ad. Og
det kan måske gøre cykeltræningen sjovere. Her er mine forslag:

Du kan yde omkring 200-400 watt, hvis du er en mand i god form, og du har
passende køling (det betyder faktisk en hel del) - op med vinduet.

12V og 200 watt svarer til rundt regnet 20-30 ampere (A).

Jeg ville derfor finde en gammel visker-motor eller endnu bedre en
blæser-motor fra en bil og montere et lille remhjul på den. Når du drejer
sådan en motor virker den som dynamo - sæt en diode på og du har en
oplader.

(Glemmer du dioden, vil batteriet og motoren drive din cykel, når du ikke
gør det!)

I "gamle dage" kunne man købe et par meter ventilgummi hos cykelsmeden og
lime det sammen, det gav en fin rem.

Remmen skal du så lægge omkring fælgen af din gamle cykel, når dæk og
slange er fjernet har du en stor remskive. Du må eksperimentere med
størrelsen af remhjul på 12V-motoren (afhængigt af gearet på din cykel
osv.)

God fornøjelse med træningen.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Re: Generator på cykel
Tak for tippet.
Blæsermotor? Altså den der driver en propel af en art, til at blæse luft ind
i kabinen? Kan man trække så meget strøm ud af sådan en ved ca. 14 volt? For
så er det jo alle tiders mulighed :)
Men jeg syntes at det lyder af meget, med 2-400 watt. Alene ved 200 watt,
skulle det jo være muligt, at lade ca. 7 Ah på et bilbatteri, mens man ser
TV Avisen...

Men jeg må give dig ret i at blærværdien nok er den største ;)
Syntes det kunne være ret smart, at have noget alá
http://www.middelgrund.com/OnlineParkView.asp til at vise hvor meget strøm
der er produceret. En inverter og et relæ til min server, og så fikse et
setup, så når jeg pedaler nok rundt, ryger serveren over på cykelenergi, og
overskudsenergien til en akkumulator... hehe.

--
Thomas

Re: Generator på cykel

Så vidt jeg husker har jeg engang i et tvprogram hørt at en professionel
cykelrytter yder omkring 10 watt i pedalerne.

Tomas

Re: Generator på cykel
prøv du at sætte en 10w motor på en cykel, og så se hvor vidt du når! Jeg
tror ikke helt det kan passe

--
Calle.

Re: Generator på cykel
Næh, det kan det vist ikke, de 200-400 watt er vist ikke helt urealistisk.
I følge den her side:
http://66.102.9.104/search?q=cache:wQs-8zgT-u0J:www.massbike.org/email/archive/200102/0136.html+indurain+power+pedal&hl=en&ie=UTF-8
skulle en topatlet være i stand til at yde omkring 350 watt.

Tomas

Site Timeline