genbrug af HDD

Hejsa
Det er nok et lidt underligt spørgsmål, men der skulle ikke være nogen
derude det tilfældigvis skulle vide hvor mange volt motoren i en HDD bruger
er det 12 volt som den får fra PSU'en eller bliver den ændret et sted i
printpladen. og til sidst er der så en mulighed for at undersøge hvad der er
+ og - pol på sådan en motor?

Venlig Hilsen

Jens Chr.

Re: genbrug af HDD

bruger
er

Jeg mener faktisk den ofte kører på 12 volt, men er ikke sikker. Hvis du har
en gammel HDD kan du jo bare prøve med hhv. 5 og 12 volt. Det kan også være
den både skal have 5 og 12 volt for overhovedet at ville starte op.
Problemet med at bruge sådan en motor , er  at det ikke er en almindelig
motor, men en stepmotor (børsteløs), hvis styring ofte er integreret ind i
resten af harddiskens styresystem. Du skal derfor regne med at bruge HELE
printpladen og så vil motoren sikkert stadig lukke ned pga manglende signal
fra læsehovederne.

mvh
JBH

Re: genbrug af HDD
signal

jeg har haft den i gang, men den stopper efter ca. 1-2 min kørsel, dette er
ved brug af hele prinpladen. ved ikke helt hvordan jeg skla få den til at
køre hele tiden?

MVH

Jens Chr.

Re: genbrug af HDD
er

Du kan jo lave din egen styring...
Man hvad skal man egl. med en så hurtig/svag motor?

/A

Re: genbrug af HDD

jeg overvejer at lave en blæser ud af det, men det er vist et større projekt
jeg er gået i gang med, kan jeg efterhånden se. Tror jeg fusker lidt mere
med det, men tror næppe det blive en succes for mig.

MVH
Jens Chr.

Re: genbrug af HDD

harddisken for +12 / +5 volt

sæt ikke strøm på motoren uden du har afmonteret disk skiverne

med 7200 omdr cutter de nemt en finger

Re: genbrug af HDD

bruger
der er

Det tror jeg gerne, jeg har haft låget af sådan en 7200 rpm tingest i drift.
Der er godt nok drøn på ;-)

mvh
JBH

Re: genbrug af HDD

drift.

Hmmm, ville de være kraftige nok til at kunne slå græs??? (sidder lige og
får en idé....... )

Re: genbrug af HDD

drift.

Ja, med en diameter på 5.25" giver det en periferihastighed på ca 48
meter/sek eller 170km/t

Bo //

Re: genbrug af HDD

Tror nu nærmere at det er en 3.5" og ikke 5.25". Men der er sikkert "klem
på" alligevel :)

Re: genbrug af HDD

bruger
er

Dem jeg har haft fingre i, kørte et eller andet obskurt 3 fase system....
rotationshastigheden stabiliseret af elektronikken...
Iøvrigt nægter disken højst sansynligt at køre, hvis ikke den får signal fra
hovederne - det er åbenbart en kedt fejltilstand, at hovederne/pladerne
mangler :-)
/Morten

Site Timeline