gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Kan der ske gasdannelse ved opladning af NiHM batterier. Er ved at
bygge dykkerlygte, hvor jeg gerne vil lade batterier uden at åbne
lygte gennem stik. Har hørt om lygter, der er eksploderer, når de er
blevet tændt efter endt ladning.

Jeg har mulighed for at lave et lille hul ved stik, da der undervand
påsættes en vandtæt låg over stikket.

Er et lille hul ind til lygten under ladning nok til at evt. gasser
kan sive ud af lygten og ikke antændes ved brug af lygte?

vh
Michael Kristensen

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier
Jeg kender ikke til at de danner gasser. men eventuelt fugt vil kunne danne
knaldgas.
mit råd er at du skal komme ekspanderende skum omkring din tændsluk kontakt.
det er det eneste sted hvor der kan dannes gnister. et ventilationshul er
også en god ide. det skal pege op når du lader så eventuel brint kan komme
ud af lygten. det er lettere end alm. luft. du kan benytte en bilventil
eller en ventil fra Robbe beregnet til deres seawolf. den har nummer 94 på
seawolftegningen.
ellers skal du lave det med en skrue der lukker hullet. blot et gummi dæksel
vil ikke kunne holde vandet ude.

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Så skal de have en forholdsvis kraftig overladning (men som sagt, brug en
god lader så sker det ikke og batterierne holder meget længere).
Det er kun blybatterier, der danner gasser. Som Jacob skriver, hvis der
trænger fugt ind, kan det spaltes til knaldgas hvis det lige samler sig de
rigtige steder. Om det er sandsynligt kan jeg ikke vurdere.

Mvh
Morten

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Knaldgasser omkring blyakkumulatore er ganske sandsynligt. Jeg har hørt
braget fra det og hjulpet personen der var kommet til skade. Det er ikke
noget man skal spøge med. Heldigvis sprang akkumulatoren ikke, så hun
fik "kun" en lille flænge i hånden og en del sod ud over hele kroppen.
Desuden tror jeg at hun og alle andre der var på havnen den dag har fået
respekt for muligheden for knaldgasser omkring blyakkumulatore.

- Lars

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Har du tilfældigvis nogen ide om, om de er lettere eller tungere end luft?

De består jo hovedsagligt af brint, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget
info, om de er lettere eller tungere end luft. Og det er jo lidt væsentlig,
hvis man f.eks. skal lave en kasse med udluftning..

Claus

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Ikke umiddelbart. I princippet er knaldgasser, svjv, en blanding af
brint og ilt - uden at de har en kemisk binding. Den opstår netop ved
eksplosionen og danner vand. Omvendt var hende jeg hjalp dækket af
sodstænk. Sod er kul eller kulforbindelser hvordan det lige var kommet
der ved jeg ikke.
Jeg kiggede lige på nettet. Der findes akkumulatore der har
udluftningsrør sluttet direkte til hætterne på cellerne. Det vil alt
andet lige være smartest at benytte en sådan akkumulator i en båd og
føre udlufningsslangen udenbords hvis man har batteriet stående i
kahytten. Dels pga. eksplosionsfare men også pga. muligheden for
kvælning hvis man ligger og sover i samme rum som en akkumulator der
danner knaldgasser.
Det er egentlig lidt underligt der ikke er større fokus omkring
problemet blandt sejlere. Det er jo ikke unormalt at man har
akkumulatoren stående et sted i kahytten. Men måske der ikke sker så
mange ulykker med det om året. Hvordan mon man forholder sig til det i
autohjælp branchen?

- Lars

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Helt enig, jeg har også i forbindelse med en anden tråd støvsuget nettet for
information om knaldgassen, men jeg kan ikke finde noget relevant.

Min undren går på, hvis man laver en helt tæt batterikasse, så er det jo
ikke helt ligegyldigt, hvor man anbringer slangen. Hvis gasserne er tungere
end luft (og det er mange farlige gasser), så skal slangen jo sidde i
bunden, men hvis de derimod stiger til vejrs, så skal slangen sidde i toppen
af kassen...

Det er lidt relevant, fordi det er jo langt fra alle batterier, som har
lukkede låg med slange, f.eks. er der jo mange startbatterier, som slet ikke
har den slags, og som vi jo bruger med rund hånd i både...

Så min undren går på, hvordan man undgår en eventuel ophobning af gasserne i
en kasse....

Claus

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier
tungere
toppen
Jeg var engang med til at "springe" 2 X 24V blyakkumulatorer på en lastbil.

Vi skulle starte en traktor en kold morgen og kørte lastbilen tæt på, så
startkablerne
kunne nå fra under passagersædet i lastbilen til traktorens batteri - satte
kablerne
på lastbilens batterier (de var jo varme), men og da vi satte kablerne på
traktorens
batteri, gav det en gnist inde i lastbilen - og buuuuuuuummmmmmmmmmm
- 2 X 24V helt uden overdel og en del stumper i loftbeklædningen og
chauføren
havde fået noget i øjnene !

Under passagersædet på lastbilen var en tæt kasse ( i hvart fald når sædet
også
var lagt på !) sædet havde jo være afmonteret et stykke tid - så hvis
gasserne er
lettere end luft ville de sandsynligvis være "lettet" - jeg tror "kassen"
har været fyldt
med knaldgas ELLER der har været for lidt vand på batterierne så der har
været
et hulrum over syren, meeen det er nok ikke sandsynligt, at det ville
springe.

Mvh KS

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

I biler tror jeg ikke, at der et særligt stort problem, fordi der normalt er
meget udluftning, men i både er det en anden snak. Jeg er bl.a. inde på det
i tråden "tørcellebatteri" i sejladsgruppen.

Men normalt er der jo også flere steder information om, hvordan man montere
starthjælpskabler korrekt, netop pga. knaldgasserne, navnlig i vejledningen
til kablerne (når den findes) :-)

Claus

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Jeg har set et par falck-folk der bare har sat til polerne på det
afladte batteri.

Jeg er selv (indirekte) blevet kaldt tåbe da jeg på et tidspunkt skulle
give en kammerat starthjælp (bil). Jeg satte plus->plus og
minus->motordel væk fra batteriet som jeg plejer. Det var en eller anden
tilfældig forbipaserende på havnen der absolut skulle hen og blande sig
og stikke hoved helt ned i motorrummet. Han mente ikke der var noget
problem i at sætte minus->minus.
Jeg har altid brugt minus->motordel bl.a. pga. historier fra mine
forældres nabo (automekaniker) der har oplevet sprængte akkumulatore. Og
i særdeleshed efter forrige sommers oplevelse i Fåborg (Sprængt pige der
bare ville slutte strømmen til på hovedafbryderen der sad ved siden af
akkumulatorene i sin kærestes motorbåd).

- Lars

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Så er det mere ham der har (eller får) et  problem ...

Det er også fornuftigt - også fordi du sparer spændingstabet i
stelkablet fra ("død")akku til startmotor, specielt hvis du bruger
"motordel" så tæt på startmotoren som muligt.

Sprængt akku giver ikke mange stjerner i michelin guiden...

/carsten

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Hvis du kigger nøje efter på NiMH batteriet vil du opdage et mindre hul
ved en af polerne.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Øøøøøøh, så skal det satme være lille.

Hverken jeg eller min kone kan se det på mine 2,1Ah Panasonic NiMh
batterier.

Re: gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Hmm, sært. Det er på alle dem jeg har. Ca. 0,8mm i diameter, og halvt
skjult af plastickappen.

--
Venlig Hilsen
Michal