gasdannelse ved opladning af NiHM batterier

Kan der ske gasdannelse ved opladning af NiHM batterier. Er ved at bygge dykkerlygte, hvor jeg gerne vil lade batterier uden at åbne lygte gennem stik. Har hørt om lygter, der er eksploderer, når de er blevet tændt efter endt ladning.

Jeg har mulighed for at lave et lille hul ved stik, da der undervand påsættes en vandtæt låg over stikket.

Er et lille hul ind til lygten under ladning nok til at evt. gasser kan sive ud af lygten og ikke antændes ved brug af lygte?

vh Michael Kristensen

Reply to
Michael Kristensen

Jeg kender ikke til at de danner gasser. men eventuelt fugt vil kunne danne knaldgas. mit råd er at du skal komme ekspanderende skum omkring din tændsluk kontakt. det er det eneste sted hvor der kan dannes gnister. et ventilationshul er også en god ide. det skal pege op når du lader så eventuel brint kan komme ud af lygten. det er lettere end alm. luft. du kan benytte en bilventil eller en ventil fra Robbe beregnet til deres seawolf. den har nummer 94 på seawolftegningen. ellers skal du lave det med en skrue der lukker hullet. blot et gummi dæksel vil ikke kunne holde vandet ude.

Reply to
Jacob

Så skal de have en forholdsvis kraftig overladning (men som sagt, brug en god lader så sker det ikke og batterierne holder meget længere). Det er kun blybatterier, der danner gasser. Som Jacob skriver, hvis der trænger fugt ind, kan det spaltes til knaldgas hvis det lige samler sig de rigtige steder. Om det er sandsynligt kan jeg ikke vurdere.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Knaldgasser omkring blyakkumulatore er ganske sandsynligt. Jeg har hørt braget fra det og hjulpet personen der var kommet til skade. Det er ikke noget man skal spøge med. Heldigvis sprang akkumulatoren ikke, så hun fik "kun" en lille flænge i hånden og en del sod ud over hele kroppen. Desuden tror jeg at hun og alle andre der var på havnen den dag har fået respekt for muligheden for knaldgasser omkring blyakkumulatore.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

"Lars Kristensen" skrev

Har du tilfældigvis nogen ide om, om de er lettere eller tungere end luft?

De består jo hovedsagligt af brint, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget info, om de er lettere eller tungere end luft. Og det er jo lidt væsentlig, hvis man f.eks. skal lave en kasse med udluftning..

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Ikke umiddelbart. I princippet er knaldgasser, svjv, en blanding af brint og ilt - uden at de har en kemisk binding. Den opstår netop ved eksplosionen og danner vand. Omvendt var hende jeg hjalp dækket af sodstænk. Sod er kul eller kulforbindelser hvordan det lige var kommet der ved jeg ikke. Jeg kiggede lige på nettet. Der findes akkumulatore der har udluftningsrør sluttet direkte til hætterne på cellerne. Det vil alt andet lige være smartest at benytte en sådan akkumulator i en båd og føre udlufningsslangen udenbords hvis man har batteriet stående i kahytten. Dels pga. eksplosionsfare men også pga. muligheden for kvælning hvis man ligger og sover i samme rum som en akkumulator der danner knaldgasser. Det er egentlig lidt underligt der ikke er større fokus omkring problemet blandt sejlere. Det er jo ikke unormalt at man har akkumulatoren stående et sted i kahytten. Men måske der ikke sker så mange ulykker med det om året. Hvordan mon man forholder sig til det i autohjælp branchen?

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

"Lars Kristensen" skrev

Helt enig, jeg har også i forbindelse med en anden tråd støvsuget nettet for information om knaldgassen, men jeg kan ikke finde noget relevant.

Min undren går på, hvis man laver en helt tæt batterikasse, så er det jo ikke helt ligegyldigt, hvor man anbringer slangen. Hvis gasserne er tungere end luft (og det er mange farlige gasser), så skal slangen jo sidde i bunden, men hvis de derimod stiger til vejrs, så skal slangen sidde i toppen af kassen...

Det er lidt relevant, fordi det er jo langt fra alle batterier, som har lukkede låg med slange, f.eks. er der jo mange startbatterier, som slet ikke har den slags, og som vi jo bruger med rund hånd i både...

Så min undren går på, hvordan man undgår en eventuel ophobning af gasserne i en kasse....

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Lars Kristensen" skrev i

I biler tror jeg ikke, at der et særligt stort problem, fordi der normalt er meget udluftning, men i både er det en anden snak. Jeg er bl.a. inde på det i tråden "tørcellebatteri" i sejladsgruppen.

Men normalt er der jo også flere steder information om, hvordan man montere starthjælpskabler korrekt, netop pga. knaldgasserne, navnlig i vejledningen til kablerne (når den findes) :-)

Claus

Reply to
Claus Tersgov

tungere

toppen

Jeg var engang med til at "springe" 2 X 24V blyakkumulatorer på en lastbil.

Vi skulle starte en traktor en kold morgen og kørte lastbilen tæt på, så startkablerne kunne nå fra under passagersædet i lastbilen til traktorens batteri - satte kablerne på lastbilens batterier (de var jo varme), men og da vi satte kablerne på traktorens batteri, gav det en gnist inde i lastbilen - og buuuuuuuummmmmmmmmmm

- 2 X 24V helt uden overdel og en del stumper i loftbeklædningen og chauføren havde fået noget i øjnene !

Under passagersædet på lastbilen var en tæt kasse ( i hvart fald når sædet også var lagt på !) sædet havde jo være afmonteret et stykke tid - så hvis gasserne er lettere end luft ville de sandsynligvis være "lettet" - jeg tror "kassen" har været fyldt med knaldgas ELLER der har været for lidt vand på batterierne så der har været et hulrum over syren, meeen det er nok ikke sandsynligt, at det ville springe.

Mvh KS

Reply to
KS

Jeg har set et par falck-folk der bare har sat til polerne på det afladte batteri.

Jeg er selv (indirekte) blevet kaldt tåbe da jeg på et tidspunkt skulle give en kammerat starthjælp (bil). Jeg satte plus->plus og minus->motordel væk fra batteriet som jeg plejer. Det var en eller anden tilfældig forbipaserende på havnen der absolut skulle hen og blande sig og stikke hoved helt ned i motorrummet. Han mente ikke der var noget problem i at sætte minus->minus. Jeg har altid brugt minus->motordel bl.a. pga. historier fra mine forældres nabo (automekaniker) der har oplevet sprængte akkumulatore. Og i særdeleshed efter forrige sommers oplevelse i Fåborg (Sprængt pige der bare ville slutte strømmen til på hovedafbryderen der sad ved siden af akkumulatorene i sin kærestes motorbåd).

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Så er det mere ham der har (eller får) et problem ...

Det er også fornuftigt - også fordi du sparer spændingstabet i stelkablet fra ("død")akku til startmotor, specielt hvis du bruger "motordel" så tæt på startmotoren som muligt.

Sprængt akku giver ikke mange stjerner i michelin guiden...

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Hvis du kigger nøje efter på NiMH batteriet vil du opdage et mindre hul ved en af polerne.

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Øøøøøøh, så skal det satme være lille.

Hverken jeg eller min kone kan se det på mine 2,1Ah Panasonic NiMh batterier.

Hmm, sært. Det er på alle dem jeg har. Ca. 0,8mm i diameter, og halvt skjult af plastickappen.

--
Venlig Hilsen
Michal