Gårdlampe tændes med lyd

Jeg kunne tænke mig at min gårdlampe, som er på en bevægesensor, gav en lyd
fra sig i stuen, når den blev aktiveret - kun et enkelt beeb.

Hvilke dimser kan det? :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Du tager ringetrykket fra en trådløs ringklokke og lever en
lysfølsom kontakt pår den, den putter du ind i en af
lamperne ude i gården og så ringeapparatet inde i
stuen.

Max

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Jeg skal bruge en lignende løsning idet jeg i går fik en ide til en
tyverihæmmende foranstaltning.

Ideen er at efter en lille variabel forsinkelse (styret af en Arduino)
så tændes nogle lamper inde i huset når sensoren ved havelågen
aktiveres. Altså som om der er nogen hjemme der har opdaget at de får
besøg. I forvejen styres lamper trådsløst af arduionen via en lille 433
MHz sender, så det skulle være enkelt nok.

Men der er vel et lille problem: Hvordan får man ringetrykket til kun at
"trykke" én gang når udendørslampen tænder? Altså så den ikke står og
sender løs i det uendelige når lampen er tændt. Nogle gange tænder vi
den fx permanent når vi har gæster.

Kan en pænt stor kondensator i serie med fotomodstanden gøre det, eller
skal der en flipflopaftig løsning til?

Martin

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Hvis du kan lave forsinkelsen med en arduino så kan du da også sagtens lave
programmet så der går et passende tidsrum inden lampen kan tænde igen efter
at den har været tændt første gang. F.eks 10 min.
Fremragende idé forøvrigt:-)

Steen.

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Joh, men det var nu ikke det jeg tænkte på. Derimod at senderens lille
batteri hurtigt vil blive drænet hvis den "trykket løs" så længe der er
lys i lampen, hvilket vi har sat til 10 minutters tid. For ikke at tale
om de gange vi lader den være tændt.

Derfor bør der være en smule elektronik der kun "trykker" i et kort
øjeblik selv om der er lys i lampen i længere tid. Og så tænkte jeg på
om en elektrolyskondensator, evt. parallelt med en passende stor
afladningsmodstand, kunne klare det idet kondensatoren ikke leder mere
strøm når den er "mættet". Efter et stykke tid uden signal vil
kondensatoren aflades og vil kunne lede igen.

Men måske er det for simpel en løsning?

Tak. Det synes jeg egentligt også selv :-)

Martin

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Nå sådan, ja den kan jeg heller ikke greje lige nu, måske noget med et par
relæer.

Steen.

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Ved nærmere eftertanke: Det må kunne laves med en flip/flop kreds.

Steen.

Re: Gårdlampe tændes med lyd
er det ikke nærmere en monostabil?
//finn

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Jo, det må kunne bruges.

Steen.

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Mon strømforbruget er lavt nok til at forsyne den fra en solcelle fra en
solcelle-lygte, som bliver belyst af lampen? Det kunne være frækt. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Gårdlampe tændes med lyd

Jeg har faktisk selv tænkt det samme. Jeg har nogle solceller liggende,
så jeg kan jo prøve, men jeg tvivler dog på det.

Re: Gårdlampe tændes med lyd

"gav en lyd fra sig" ... ikke indtil lampen er slukket. Jeg kunne
selvfølgelig vælge en ringeklokke der kun sagde ding, men det kortslutter
vel "motoren" i klokken, så den ikke virker i ret lang tid.

--
Per
www.campingogbil.dk
Den simple: et r/c led ind i et passende tansistortrin der fyrer et
relæ/lyden af. går ud fra du har lydgiver

Site Timeline