gammelt tv - farver ude af pasning

Vil først lige sige at jeg at jeg ikke er en elektronik-haj, men kan da
pille ved de mest basale dele i de forskellige dimser et hjem nu indeholder
:)

Og nu til spørgsmålet:
Har fået mig et gammelt tv af nogle folk der ville smide det ud og da jeg så
tænder for det, finder jeg ud af at R, G og B ikke er i "pas", som det så
fint kaldes i min branche (trykkeri) - altså at de ligger forskudt, ca 2-3
mm fra hinanden.

Er det muligt at justere sig ud af på en eller anden vis?

Når jeg sidder flere meter fra det, generer det ikke mig umådeligt meget,
men vil da gerne have det optimale ud af fjernsynet :)

Mvh.
-Zed/Kennet

Re: gammelt tv - farver ude af pasning
Det som er dit problem med dit tv.
Det er, at du har konvergence fejl. det kan godt just.
(hvis billederøret ikke er defekt)

På billedrørshalsen findes der nogle "just arme" (omk. 3 - 5 stk.) der
kan justeres på hvormed at faverne kan komme til at ligge over hinanden
igen.

Det bedste er hvis du har et test billede (til just af konvergence)det
er et farve gitter hvor farverne skal være over / ved siden af hinanden.

Et godt råd er at tage en tus eller noget slettelak og så tegne en lige
streg over disse "just arme" så kan du altid huske hvor de stod da du
begyndte så det ikke bliver være end da du begyndet om alt andet.

Det som skere når der just. på disse "just arme" er, at du ændre på
afbøjningen af strålerne i billed røret.

Du kan også lige tjekke om du ikke lige skulle just. skarpheden på dit
tv det gøres på EHT transtormatoren ( højspændnings transformatoren) det
er den største "kompunent" på det mainbord altså grund kortet i tvet.
der er sikkert 2 potmetere som kan just. et til fokus og et til lys på tvet.

Held og lykke og jeg håber at dette kunne bruges

De bedste hilsner

J.

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

<snip>
<snip>
tvet.

Mange tak for svaret - det gav en rigtigt god hjælp.
Vil åbne kassen imorgen så :)

SKAL strømmen være slukket, eller kan jeg lade det være tændt så jeg kan se
mine eventuelle fremskridt "realtime"? :)
- min begrænsede elektronikviden trækker mig nemlig hen imod at der går
umådeligt meget spænding igennem billedrøret (?).

Mvh.
-Zed/Kennet

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

Det er lettest at se sine resultater "realtime"

Så putter man den ene hånd i lommen og justerer kun med den anden.

De "dimser" du skal justere på er som rele lavet af plastic, så her får
du ikek stød :-)

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

se

Ja kan se de er af platisk :)

Jeg tror jeg vover skindet og gør det med et tændt tv
- kan dog som nævnt andetsteds, ikke rigtigt se en forskel når jeg piller
ved tingene (i slukket tilstand), så har indtil videre justeret dem tilbage
til ca deres udgangspunkt.

Dog gør jeg ikke noget videre før jeg får et svar på tilbage på dit "pas på"
svar, andetsteds i tråden :)

Mvh.
-Zed/Kennet

Re: gammelt tv - farver ude af pasning
Hej!

Mærke + model?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

Lumatron - model kan jeg ej lige se, men der står "flotte" ting såsom "16
memory voltage syntisized tuning system" samt "supervison" hvoraf sidste vel
kunne pege på at være en slags model-betegnelse(?)

Det ser meget gammel ud :) men det hjælper vel næppe.

Mvh.
-Zed/Kennet

Re: gammelt tv - farver ude af pasning
Hej!

Ok, så følg de råd "No Spamming" har givet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

Virker din mail adr ? usenet1@...........

Anders

Re: gammelt tv - farver ude af pasning
Hej!

Jep, og der overvejes.... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

<snip alt>
Jeg kan nu se at jeg vist har set forkert - de 3 farver er drejet i forhold
til hinanden. i venstre side er blå øverst, så grøn og til sidst rød - i
højre er det modsat selvfølgeligt.

Har åbnet tv' et (i slukket tilstand) og kan se der er et sort
potentionmeter og derefter et rødt ved billedrøret - efter et lille
mellemrum kommer R, G og B, men kan ikke rigtig se en forskel ved at dreje
på disse.

Mvh.
-Zed/Kennet

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

<snip>>... men kan ikke rigtig se en forskel ved at dreje

Eller tjaa, det så ud til at farven skiftede drastisk, da jeg drejde den
røde en hel omgang :)

Mvh.
-Kennet/Zed

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

Lad for guds skyld dem være.....

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

dreje

Må jeg få en uddybing? :)

Mvh.
-Kennet/Zed

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

Fordi, at det ikke er dér at fejlen skal løses... Flakker man rundt i blinde
og skruer på alverdens potentiometre, så kan det let blive svært at finde
den berømte: UNDO! :-)
Konvergensjusteringen går ud på, at samle den røde, grønne og blå farve, så
farverne derved blandes. RGB-potmeterne doserer kun de enkelte farvers
intensitet og har derved intet med sagen, at gøre. Konvergensen justeres ved
at dreje de O-formede plasticskiver (sidder på billedrørshalsen) i forhold
til hinanden. Hér er det smart, at gøre de indledende øvelser, inden at
fjernsynet går hen og bliver livsfarligt. Bøjlerne er nemlig ofte fixeret
med lim eller med en møtrik omkring billedrørshalsen (klemmer pladserne
sammen) og det er rigtig træls, at bøvle med, når dyret samtidigt viser
tænder.
Når alle skiverne er løsnet i forhold til hinanden, så starter et tålmodigt
projekt... Jeg kender ihvertfald ikke noget fif: Andet end at forsøge sig
frem!
Men indenda så skal fjernsynet have kørt i nogen tid, for man justere ikke
noget på et koldt apperat.

Hilsen
Lars

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

<snip>

Har nu forsøgt at tilrette tv'et ved de forklarede o-skiver og
dette laver også en masse på skærmen, dog ikke som løsning
på mit problem.

Der er tre dele o formede plader(vist i bly eller noget i den dur), med to
plader i de første
to, og een i den sidste. Der rykkes på en masse ved at pille ved disse, men
ej
drejningen af farverne som vist er det primære problem her. Har uploadet et
billede i
dk.binaer under overskriften "tv-problem", som viser drejningen i de
forskellige farver.
som den er på mit tv - dog lidt overgjort for at vise effekten.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med hvad der ellers kan pilles ved,
ellers må jeg
jo bare lære at leve med det :)

Mvh.
-Zed/Kennet

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

OK

De skal Ikke sidde "to og to" kan du ikke skille dem fra hinanden
én "oring" just. for sig, uden at røre de andre i mens.

De bedste hilsner

Re: gammelt tv - farver ude af pasning

Har også drejet dem individuelt, men dette synes ikke at hjælpe på
drejningen
af billedet på skærmen :)

Kan feks justere dem næsten perfekt i venstre side af skærmen - og så er den
heeelt gal i højre side derefter :)

Mvh.
-Zed/Kennet

Re: gammelt tv - farver ude af pasning
Det skal lige siges at der intet var der skulle løsnes - de kunne drejes
uden, Kan
dog løsne dem yderligere, hvis dette skulle gøre noget?

Mvh.
-Zed/Kennet

Site Timeline