Gammeldags ensretter

Som nogen sikkert har opdaget, har jeg et par gamle rørforstærkere.

De er fra slutningen af 50'erne/starten af 60'erne og her er det jeg undrer
mig at ensretningen ikke er med rør, som typisk fra den tid (og de er heller
ikke ombyggede), men derimod med en aflang alumimiums-box m. 4 udtag mærket
'+', '-' og to gange '~'. Hvad er den ensretter for en fætter? Er det
germanium-dioder eller hva?

Den bliver i hvert fald ret lunken i forhold til en ny ensretter, 4*1N700x
eller hvad man nu kunne finde på.

Mvh
Morten

Re: Gammeldags ensretter

heller

Det er en selen-ensretter. En _meget_ skrøbelig konstruktion, som lugter
aldeles forfærdeligt når den står af.

Hvis at Du erstatter selen ensretteren med en moderne ensretter, så kan det
være nødvendigt at indsætte en seriemodstand af hensyn til de aldrende
elektrolytkondensatorer. En selenensretter har en relativt høj
seriemodstand, og spændingsfald i lederetningen > varme.

mvh
Orla

Re: Gammeldags ensretter

Jeg mindes i min tidlige ungdom, dengang hvor man kun destruede gamle tv og
radioer (de kunne jo ikke samles bagefter), at de bestod af en flok
firkantede skiver der skinnede. Er det rigtigt erindret?

Mvh Hauge

Re: Gammeldags ensretter

Helt korrekt

Christian Treldal

Re: Gammeldags ensretter

Jeg har lige skilt en ad og scannet (jeg havde ikke anden mulighed lige
nu) og lagt det op på

http://www.loddeklatten.dk/images/selenensretter (45C150).jpg

Den ligger i kronologisk rækkefølge. Der er tale om 45C150, en
enkeltensretter 45V, 150mA. Til at angive størrelsen, har jeg lagt et
ternet (5 mm) papir over.

Mvh.
Anders

Re: Gammeldags ensretter

OK, den var "ny"... Er den fra før transistoren?

Så har jeg da det at "glæde" mig til :o)

Dem behøver jeg ikke tage hensyn til, de er nu stedt til hvile efter ~50 års
tro tjeneste.

Alle kondensatorer blev skiftet i går og forgårs :)
Elektrolytterne blev erstattet med hhv. Rifa long life og de sammenbyggede
med F&T. Kunne dog have valgt "single" Rifa til dem også. Men man skal da
forsøge at holde den originale opbygning, selvom det ikke ses når det hele
er samlet :)

Papir-olie (koblings-)kondensatorerne blev udskiftet til Solen MKP tror jeg
det var, det var faktisk dem der var årsag til at jeg gik igang, for i den
ene kanal var de på sammenbrydets rand og nogle havde også lækket olie. En
gang mellem kom der en "sjov" skurrende/kogende lyd uden diskant (i
højtaleren).
Nå, men alt i alt så spiller de nu som en moderne rørforstærker m. god
kraftig bas og fin diskant. Væk er den "vintage sound". På den anden side,
der var med garanti heller ikke meget "vintage sound" efter moderne
standarder dengang de var nye, det er kommet med aldringen - og specielt af
kondensatorerne.

Ja, kan godt regne ud de ikke er så effektive som moderne dioder, har dog
ikke foretaget nogle målinger på dem.

Mvh
Morten

Re: Gammeldags ensretter

Ja, og de laves og forhandles stadigvæk.

Mvh Max

Re: Gammeldags ensretter

Hvorfor dog det?

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Gammeldags ensretter

Hvorfor ikke ?

Mvh Max

Re: Gammeldags ensretter

Fordi det lyder som om det er nogle ufatteligt dårlige komponenter som
meget let kan erstattes med billigere dioder.

Er der en eller anden grund til at bruge dem?

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Gammeldags ensretter

Der er meget, der ikke kan forklares :-)

Problemet ved moderne dioder er, at de har en højere virkningsgrad, er
billigere, fylder mindre, og IKKE STINKER AD H.... til...

NEJ. -se ovenfor :-)

på samme måde, som der ikke er nogen rationel grund til at bruge rør
forstærkere, høre 78'plader eller for den sags skyld bruge kamera med
FILM i :-))

Bo //
-som bruger film i alle kameraerne ...

Re: Gammeldags ensretter

Jeg kan huske, at jeg havde nogle ensrettere, der bestod af et rør med
udvendlige firkantede køleripper (lignede en gammeldags el-radiator).

Hvordan er det nu... Er det ikke noget med, at røgen fra en afblæst
selen-ensretter, faktisk er direkte usund for helbredet? - Lidt I stil med
berylium i HF-PA-transistorer?

Som bruger det gamle SLR-filmkamera, _når_ digitalkameraet pludslig
begynder, at få problemer! :-)

Hilsen
Lars

Re: Gammeldags ensretter

Elektronikken består efter sigende af røg, - joh, for når røgen forlader en
eller anden elektronikdims, så virker den ikke mere, - altså · · · · · · ·

Hilsen   Erling

Re: Gammeldags ensretter [alternativ elektronik definition]
2E%..
 B7% B7% B7% B7% B7%

Den definition skal jeg prF8%ve at huske...

Ha ha ha...

mvh/Glenn

Re: Gammeldags ensretter
On Sat, 7 May 2005 08:10:47 +0200, "Erling & Lene Nansen"

LOL

Den må jeg huske, og så spørge om de har gemt røgen, så man kan
reperere tingen.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Faldt lige over det her:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok20%09909.htm

Mvh
Morten

Re: Gammeldags ensretter

OK, det var så ikke helt det jeg mente med "ny" :o)
Jeg havde bare aldrig hørt om en sådan før.

Men du siger de laves og forhandles stadigvæk... Hvor?

Er der en oversigt et sted hvor man kan se hvilke der har hvilken indre
modstand som nye?

Har nemlig efterfølgende søgt lidt på dem og egentlig så er det mere et
spørgsmål om hvornår end om de brænder af, da deres indre modstand og
reverse current vokser med tiden.
Så dem tror jeg også kommer på pension til fordel for et sæt siliciumdioder
og evt. en modstand i serie, såfremt anode-spændingen bliver for stor (aner
jo ikke hvad sådan en selen-fætters indre modstand var da den var ny).

Mvh
Morten

Re: Gammeldags ensretter

http://www.oldradioworld.de/indexd.htm

Mvh Max

Re: Gammeldags ensretter

Den er sådan set også fra før radiorør, metal-ensrettere var kendte før
radiorøret blev opfundet...

    Mvh
        Kimjand

Re: Gammeldags ensretter [Selendiode]
rket20%

Hej Morten

Selenensrettere er robuste dioder, som tE5%ler ret meget bl.a. pga. af20%
deres store kF8%leareal. De anvendes i dag i20%
antenneforstE6%rkerspE6%ndingsforsyninger:

IV.2 - Selenium and Copper Oxide diodes?:
http://www.avtechpulse.com/faq.html/IV.2 /

The Road to the Transistor, By Jed Margolin:
http://www.jmargolin.com/history/trans.htm
Citat: "...The copper oxide rectifier was invented in 1927 by L.O.20%
Grondahl and P.H. Geiger...The selenium rectifier was invented in 193320%
by C.E. Fitts..."

Fundet via:
http://da.wikipedia.org/wiki/Diode

mvh/Glenn