Gammel modtager

Hej.
Jeg har på en auktion købt en gammel National modtager fra 40'erne/50'erne.
Det kniber lidt med følsomheden. Den er udstyret med sorte, tykke
kondensatorer, der nærmest ligner tjære/asfalt. Det forekommer mig at jeg en
gang har hørt at de bliver dårlige med tiden. Har det noget på sig, og hvis
ja, er der så en bestemt type der er bedre egnet (keramisk, polyester, ...)
?
Nico

Re: Gammel modtager
Hej Nico

Fortæl hvad modtager det er, det kan jo være at den er
født ufølsom. Og faktisk holder disse gamle olie kondensatore
faktisk bedre end deres ry fortæller. Men derimod har gamle
modstande det mad at vokse i værdi. Men find et typenummer.

Max

Re: Gammel modtager

Det er en NBS-1 http://www.radiomuseum.org/r/national_nbs_1nbs.html#b

Re: Gammel modtager
Hej Nico

Ok, den er ikke ret kendt, og derfor findes der nok ikke ret meget
om dens egenskaber.

Men er det ikke en anden udgave af NC-183, den er der nemlig
masser af info omkring, så prøv at kikke nettet igennem for
det og se om der ikke dukker tips op til at gøre den fit for fight.

Max

Re: Gammel modtager

Det vil jeg gøre. Heldigvis har jeg fuld beskrivelse og diagram på 1'eren.
Lige et projekt for en mørk vinteraften, hvor sneen ligger en halv meter
høj. :-)
MvH
Nico

Re: Gammel modtager

Fantastisk hjemmeside.
Men konen er af en hel anden opfattelse :-)

per

Re: Gammel modtager
Hej Per

Det kan vi jo være ligeglad med, og hvis du har styr
på tingene, ja så kan du jo osse :)

Max

Re: Gammel modtager

Ja, muligvis, men hun skal heller ikke "udstilles" op omtalte side. Men
jeg må jo nok indrømme, at jeg syn's om de gamle modtagere :-)

Bo //

Re: Gammel modtager

= ironi!

per

Re: Gammel modtager

Smily, smily, jeg havde fattet det, men ikke skrevet det :-)

Bo //

Re: Gammel modtager
.tele.dk...> Hej Nico

Kig pE5%:

How can I fix my old radio?:
http://www.antiqueradio.org/howfix.htm
http://www.antiqueradio.org /

http://www.vintage-radio.net/forum /

Restoring an old radio:
http://www.instructables.com/id/Restoring-an-old-radio /

http://www.rfcafe.com/vendors/services/antique-radio-repair-restoration.htm

Repair and Restoration
Antique radio repair:
http://www.dxzone.com/catalog/Antique_Radios/Repair_and_Restoration /

ABC's of Capacitors - Capacitor Tips for Tube Radios:
http://www.justradios.com/captips.html

November 19, 2010 How to Restore Vintage Tube Receivers
http://www.ehow.com/how_7520755_restore-vintage-tube-receivers.html

http://www.radiocraft.ca/Repairs/TubeRadio/tube_radio_repairs.htm

Re: Gammel modtager

Kig på:

[...]

-----

Det er nogle gode links. Tak skal du have !

Site Timeline