Gammel diskret inverter

Har en gammel TI SR-51A, hvor den originale batteripakke - selvfølgelig - er
stået er elektronræset for længe siden.
Da jeg ikke bruger den ret meget har jeg ikke umiddelbart tænkt mig at
genopbygge batteripakken uagtet at det er intet problem at erstatte dem med
nye NiMH, men omvendt synes jeg det er sjovt fra tid til anden at kunne
sætte strøm til den. Så indtil videre er cellerne bare taget ud af den
originale pakke - det hvide snask sådanne lækker er ikke særlig smart at
gemme ;)

Den har et micro jackstik til en oplader og den er forbundet direkte til
batteriterminalerne via en diode. Selvsagt skal ved brug af original oplader
(som jeg ikke har) skal en batteripakke være til stede for at undgå for høj
spænding. Men hvad kan den egenligt tåle?
Kan den tåle at jeg strømforsyner den med 4 stk. NiMH (monteret i en lille
extern holder med microjack stik), altså 4,4 v fuldt opladet, da faldet i
den indbyggede diode medregnes? 3 stk. batterier via dioden er lige på
grænsen.

Grunden til jeg spørger er at jeg naturligvis ikke vil brænde noget af og
gammelt elektronik har jeg erfaring for er lidt sippede med visse ting, som
streng overholdelse af forsyningsspæning. Der er indbygget en inverter
bygget af diskrete komponenter.

Se følgende sider:
Billede af printet (det er den tidlige SR-51A):
http://www.datamath.org/Sci/WEDGE/JPEG_SR-50A.htm
Selve regneren:
http://www.datamath.org/Sci/WEDGE/sr-51a.htm

Har nogen erfaring for/ide om om den vil kunne klare de ca. 4,4 v eller jeg
skal indskyde endnu en diode? Vil helst bibeholde dioden i regneren af
hensyn til originaliteten og det er nemmere med 4 NiMH, da jeg altid bruger
dem parvis.

Mvh
Morten

Re: Gammel diskret inverter

Dit indlæg gav mig lige impulsen til at få skiftet batterierne i min
batteripakke - nok engang. De oprindelige originale batterier må have været
en smule kortere end dem, man nu erstatter med, for selv når de lodninger
man laver files så flade som muligt, er det kun lige akkurat at de nye
batterier kan klemmes ned i holderen.
Da jeg så havde batteripakken  (med de  3 stk. NiMH, opladet til 3,8V) ude,
prøvede jeg at slutte den til lommeregneren gennem det udvendige jackstik
beregnet til opladeren. Lyset i displayet var lidt svagere end normalt, men
den kunne sagtens regne. Spændingen på de indre batteriklemmer var 3,6V når
lommeregneren var slukket, og fra 2,8V ned til 2,7V når den var tændt og
afhængig af hvor mange cifre, der var lys i.

Om den kan klare 4 stk NiMH? Tja, en ting er, hvad den kortvarigt kan klare,
en anden ting er, hvad der sker over længere tid med overspænding. Jeg har
kortvarigt af vanvare haft den tilsluttet opladeren uden at batteripakken
var sat i, og det overlevede den. Laderen oplader med 7V vekselspænding, og
det vil vel sige ca. 10 V maksimumspænding, men det var som sagt kun kort
tid.

/tp

/tp

Re: Gammel diskret inverter
Terkel Pedersen skreiv:

Eg snakka ein gong med ein sivillingeniør som hadde arbeidt ved Texas,
og han sa at TI brukte *svært* konservative parameter på 74xx-kretsane
sine Han hadde ingen problem med å driva dei med 6V. 9V til "privatbruk"
var også akseptavelt, men oppi 10V? Mei, det syntes han var svært drygt.

Re: Gammel diskret inverter

Nu er der så den hage ved det, at der ikke er nogle 7400 kredse i en sådan
SR-51A...

Mvh
Morten

Re: Gammel diskret inverter

Du bruger ikke nogle med flad top?
Selv dem med tip ser da ud til at kunne gå i kassen - i hvert fald nogle
uniross hybrio uden loddeflide og ser ud til der at med påsvejsede
loddeflide ville de stadig fint kunne gå i...
Som sagt, jeg vil ikke genopbygge min, men beholder naturligvis kasse og
forbindelseskontakter så det er muligt hvis man en dag skulle få lyst til
det.

Ja, det er jo spørgsmålet og derfor jeg spørger her. Jeg er ikke så skarp i
hvordan sådanne invertere var lavet dengang, så derfor jeg spørger. Lad os
antage den giver 9 v ud (gætter jeg på, kunne jeg jo godt lige tage at
måle), så ville jeg af en moderne variant forvente den kunne forsynes op til
næsten 9 v.
Andre nyere af TI's regnere har jo batteripakker med 1 eller 2 NiCd og de
giver 9 v ud, så når de pakker er færdige kan man efter lyst forsyne dem
hvad man nu har der giver 9 v stabiliseret (dvs. max 9 v).

Ja, det er svært. Havde det været en moderne inverter ville jeg bare have
gjort det. De plejer at have et meget stort forsyningsområde og levere meget
stabil udgangsspænding over ret stort område. Men ved ikke med de gamle der.
Kunne jo for sjov skyld måle. Men det kan godt være man bare skal sætte en
diode i den ledning man laver, så er man sikker og ja, hvis det var en
moderne inverter ville den trække lidt mere strøm, men så galt er det heller
ikke og det er jo opladelige...

Tak for svar.

Mvh
Morten