Galvanisk adskillelse.

Hvilke krav er der før man kan kalde det galvanisk adskillelse når vi
snakker 230v / 400v.
- Hvor tæt må print baner ligge?
- Betyder max. strømmen noget?

Kom gerne med hjemmesider der kan gøre mig klogere.

--
\Lars

Re: Galvanisk adskillelse.

For sikker berøring er kravet 5,5mm ved 400V RMS.
("Sichere Trennung" eller PELV, eller dobbelt isolation eller galvanisk
adskillelse, det er ikke helt det samme)

Det gælder både krybe- og luftafstand. ( = Creepage og clearance på
engelsk, hvis du vil søge på Internet)

For 230V er det - såvidt jeg husker - det samme. Først under 200V
reduceres kravet til afstand.

Jeg mener at det er iflg. VDE100. (Idag sikkert omdøbt til EN60100 eller
noget i den stil)

Max. strøm betyder intet. Det er kun spænding.

Og forureningsgrad. Dvs. om der er ledende skidt på overfladen. Men det
skal være galt hvis 5,5mm ikke er nok.
Jeg har ikke lige tabellen i hovedet.!

Ovennævnte gælder for Europa.  For USA:  De har en organisation der
hedder UL. (Underwriters Laboratories) De har tilsvarende standarder.

Normer er normalt ikke frit tilgængelige. Men koster faktisk en del.
Kig evt. her: (Du kan sikkert ikke finde meget du kan bruge)
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1

Du kan evt. spørge i dk.teknik.el. Selv om jeg tvivler på at du får
mange svar.  Emner er (måske) mere relevant der.

Mvh. Jørgen

Re: Galvanisk adskillelse.
Tak for svaret, det var noget i den stil  jeg søgte.

--
\Lars