GALA signal

Ved nogen hvordan et GALA signal ser ud?

Det er det signal som bla. Blaupunkt bruger til at justere volumen lidt op jo hurtigere man kører.

ISO stikket i min bil har ikke det signal, men min radio kan tage det, så jeg ville gerne kunne finde det et sted så jeg kan sætte det til.

Jeg har læst et sted at GALA skal give 8 pulser pr. hjulomdrejning og ABS sensoren (som man ikke må røre ved AFAIK) giver 45 pulser pr. hjulomdrejning, men hvad med et speedometer signal, er der standarder for det?

Reply to
Flemming Frandsen

"Flemming Frandsen" skrev i en meddelelse news:41330738$0$307$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

[snip]

Tja, hvis du kender bilens hastighed på en eller anden måde fra speedometeret, kan det vel omregnes til et antal omdrejninger pr. sekund alt efter hjulets radius - det kunne en lille uC vel gøre, og generere pulser efter det... Ved ikke om det var svar nok...

Mvh Jesper

Reply to
Jesper

Måske, men så skal jeg jo nok til at eksperimentere lidt med at måle på mit speedometer signal, hvilket jo nok er underholdende nok:)

Tjah, egentligt var det jeg var efter en forklaring af hvor mange pulser GALA signalet skal give pr. mumle, men det er nok simplere at eksperimentere med det ind til jeg finder noget der virker med min radio...

Reply to
Flemming Frandsen

Det er rigtigt at GALA signale giver 8 pulser pr. omgang. Og det er selvsamme signal der bruges til speedometer. I nogle biler ligger GALA signalet dog over CAN bussen, men GALA signalet vil alligevel ligge på et af de multistik der går til og fra speedometeret i 99% af europæiske biler. Hvis du vil finde ud af hvor du kan finde GALA, så må du lige skrive hvilken bil du har, og årgang/måned.

mvh. Casper

Reply to
Casper Reinhold

af

hvilken

Hos Ford mondeo henter man Speedometer signalet fra gearkassen. Den giver 143 Hz ved 100 Km/t 0-12V signal med 50% duty cycle.

-- Tom

Reply to
Tom

Guld, nu mangler jeg bare at køre rundt med mit scop i bilen med instrumentbordet skildt ad og så er det fundet :-)

Hmm, jeg håber det gælder for riskogere:)

Daewoo Lacetti 2004.

Flemming Frandsen

et

Det er muligt, men selv mondeo´en har GALA signalet. Det ligger på en grøn/hvid ledning i det gule stik i 2din rummet.

mvh. Casper

Reply to
Casper Reinhold

"Flemming Frandsen" skrev

Må jeg for din egen og andres trafiksikkerheds skyld, anbefale en opklodsning i stedet?

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

Det må du gerne, men det er ganske unødvendig.

Reply to
Flemming Frandsen

hvilken

Det skulle ligge på ben B5 bag på speedometeret. En grøn/hvid ledning. Hvis du har brug for servicemanualen til din bil, kan vi måske finde ud af noget..

mvh. Casper

Reply to
Casper Reinhold

Nu er vi nok ved at være OT, men tak for det!

Reply to
Flemming Frandsen

Hej.

Jeg har lige monteret min Sony navigations radio i bilen. Denne behøvede også signalet. Og det ligger på ben et eller to i Iso stikket !!! Og det må være standard.

Jeg kan ikke lige her huske "ben-nummeret" men jeg er sikker på at det er ben et. Det andet er til bak-signalet. Men jeg vil gerne i morgen finde ud af det, hvis du er interesseret.

Larsh

Reply to
Larsh

Ja, det er en standard, sjovt nok er det ISO der har fundet på den:)

Det er korrekt.

Uheldigvis følger Daewoo ikke standarden på dette punkt, de har instrumentbelysning på ben 1 i stedet:)

Skumheste!

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to