GALA signal

Ved nogen hvordan et GALA signal ser ud?

Det er det signal som bla. Blaupunkt bruger til at justere volumen lidt
op jo hurtigere man kører.

ISO stikket i min bil har ikke det signal, men min radio kan tage det,
så jeg ville gerne kunne finde det et sted så jeg kan sætte det til.

Jeg har læst et sted at GALA skal give 8 pulser pr. hjulomdrejning og
ABS sensoren (som man ikke må røre ved AFAIK) giver 45 pulser pr.
hjulomdrejning, men hvad med et speedometer signal, er der standarder
for det?

Re: GALA signal

[snip]

Tja, hvis du kender bilens hastighed på en eller anden måde fra
speedometeret, kan det vel omregnes til et antal omdrejninger pr. sekund alt
efter hjulets radius - det kunne en lille uC vel gøre, og generere pulser
efter det... Ved ikke om det var svar nok...

Mvh
Jesper

Re: GALA signal

Måske, men så skal jeg jo nok til at eksperimentere lidt med at måle på
mit speedometer signal, hvilket jo nok er underholdende nok:)

Tjah, egentligt var det jeg var efter en forklaring af hvor mange pulser
GALA signalet skal give pr. mumle, men det er nok simplere at
eksperimentere med det ind til jeg finder noget der virker med min radio...

Re: GALA signal

Det er rigtigt at GALA signale giver 8 pulser pr. omgang. Og det er
selvsamme signal der bruges til speedometer. I nogle biler ligger GALA
signalet dog over CAN bussen, men GALA signalet vil alligevel ligge på et af
de multistik der går til og fra speedometeret i 99% af europæiske biler.
Hvis du vil finde ud af hvor du kan finde GALA, så må du lige skrive hvilken
bil du har, og årgang/måned.

mvh. Casper

Re: GALA signal

af
hvilken

Hos Ford mondeo henter man
Speedometer signalet fra gearkassen. Den giver 143 Hz ved 100 Km/t 0-12V
signal med 50% duty cycle.

--
Tom

Re: GALA signal

et
Det er muligt, men selv mondeo´en har GALA signalet. Det ligger på en
grøn/hvid ledning i det gule stik i 2din rummet.

mvh. Casper

Re: GALA signal

Guld, nu mangler jeg bare at køre rundt med mit scop i bilen med
instrumentbordet skildt ad og så er det fundet :-)

Hmm, jeg håber det gælder for riskogere:)

Daewoo Lacetti 2004.

Re: GALA signal

skrev

Må jeg for din egen og andres trafiksikkerheds skyld, anbefale en
opklodsning i stedet?

Mvh.

Re: GALA signal

Det må du gerne, men det er ganske unødvendig.

Re: GALA signal

hvilken

Det skulle ligge på ben B5 bag på speedometeret. En grøn/hvid ledning.
Hvis du har brug for servicemanualen til din bil, kan vi måske finde ud af
noget..

mvh. Casper

Re: GALA signal

Nu er vi nok ved at være OT, men tak for det!

Re: GALA signal

Hej.

Jeg har lige monteret min Sony navigations radio i bilen. Denne
behøvede også signalet. Og det ligger på ben et eller to i Iso stikket
!!! Og det må være standard.

Jeg kan ikke lige her huske "ben-nummeret" men jeg er sikker på at det
er ben et. Det andet er til bak-signalet. Men jeg vil gerne i morgen
finde ud af det, hvis du er interesseret.

Larsh

Re: GALA signal

Ja, det er en standard, sjovt nok er det ISO der har fundet på den:)

Det er korrekt.

Uheldigvis følger Daewoo ikke standarden på dette punkt, de har
instrumentbelysning på ben 1 i stedet:)

Skumheste!

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk