GainClone

Jeg kunne godt tænke mig at lave en kompakt effektforstærker
til aktiv boxe. Med strømforsyning og automatisk turn on/off,
i en klods med køleplade. Effekten skulle nok være et sted
mellem 15-30 W og kvaliteten høj. Jeg har kikket lidt på
den såkaldte "GainClone", er der nogen her der har lidt
erfaringer med den at øse af ?

Mvh Max

Re: GainClone

Vi er to der skal igang med at have lavet en gainclone. Vi er dog kun i
begyndelses stadiet, så dersværre har jeg ikke nogle personlige erfaringer
jeg kan videre give. Til gengæld kan jeg give dig lidt link som jeg har
fundet meget nyttige:

www.Diyaudio.com (der bliver gaincloner diskuteret ihærdigt under chip amps)
http://www.decdun.fsnet.co.uk/gainclone.html (en masse oplysninger især til
begyndere som mig :-) )
http://www.t-linespeakers.org/gainclone/Gainbuilder.htm (lidt facts hvor
bl.a. thorsten's synspunkter bliver luftet)

Håber du kan bruge nogle af linksene!

Mvh Martin

Re: GainClone
Hej Martin

Tak for linkene, jeg kikker og lærer :)

Mvh Max

Re: GainClone

Max skrev.

Hej Max

Jeg har forsøgt mig med en TDA2050 fra SGS-THOMSON. Jeg havde en +/- 18
volts trafo liggende. Den maksimale spænding for kredsen er +/- 25 volt, så
jeg har valgt at stabilisere forsyningen for at være på den sikre side,
dette er gjort med et par af de trebenede på 18 volt og en 3055'er og dens
komplementere i serie. Udglatningen har jeg lavet med 2 lytter på 10000
mikrofarad stykket.
Printudlægget er snuppet fra databladet, med lidt tilpasning til de
kondensatorer der lå i skuffen, alle af MKT-typen på nær et par stykker på
220 mikrofarad.
Den har spillet perfekt fra det øjeblik den sidste klat loddetin var blevet
kold. Har jeg noget at kritisere, er det lidt mangel på dybbas og knap så
god opløsning som de bedste af dem High Fidellity har testet, men jeg har
fået fin valuta for de 25 kroner jeg betalte pr. kreds.

hilsen
Ole

Re: GainClone
Hej Ole

Det design ser faktisk interessant ud, det kunne godt være noget jeg ville
kikke nærmere på.

Jeg kunne godt tænke mig at lave den med 15 VAC, og ingen regulering af
forsyningsspændingen. Eneste problem jeg lige ser er at den største
trafo jeg kan få til printmontering er på 52 VA, det giver 2x1.73 A, gad
vide om det er nok til en mono udgave ?

Tak for info.

Mvh Max

Re: GainClone

Max skrev:

[...]

Min trafo er en ringkerne og hvis jeg husker ret er den på 100 VA og den
trækker jo 2 forstærkere. Det kan selvfølgelig være at det er en anelse
underdimensioneret og derfor er lidt slatten i basen.
I følge databladet har kredsen en effektivitet på 67% ved fuld skrue og en
spænding på +/- 22 volt så helt tosset er det jo ikke med en trafo på 2*15
volt og 52 VA. En 15 volts trafo må jo give meget tæt på 22 volt hvis
belastningen ikke er for høj.

hilsen

Ole

Re: GainClone
Hej Ole

blevet

Nu har jeg ikke den store tekniske indsigt, og den gainclone jeg har planer
om at bygge bliver mit første projekt, så det jeg kommentere udfra
efterfølgende er kun udfra diverse oplysninger jeg har fundet rundt omkring
på nettet.

Nu har jeg ikke læst om TDA2050, men hovedsageligt LM3875 som virker til at
være den mest brugte i forbindelse med udarbejdningen af gaincloner! Ved
denne kan jeg forstå, at for mange mikrofarad til udglatning dræber lyden,
de fleste sværger til kun at bruge 1000 mikrofarad. Jeg ved ikke om det
kunne være problemet med din bas?

Ligeledes har de også konkluderet at  databladet på hjemmesiden ikke er
optimeret og jeg kan forstå at du hælder op ad det. Flere syntes at mene at
invertede gaincloner lyder bedre jeg ved ikke om din er opbygget sådan.

Håber du kan bruge noget af det selvom jeg ikke har den store tekniske
indsigt :-)

Hilsen Martin

Re: GainClone

at

ups jeg mente 2x1000 mikrofarad

Hilsen Martin

Re: GainClone

Martin Severinsen skrev
[...]

Jeg har altid troet at det var en fordel med så mange "mikroFarad" som
muligt i strømforsyningen , men det er da værd at prøve om det ændrer på
basgengivelsen.
Min oprindelige plan, var at bygge en forstærker med en lille integreret
kreds. Trafoen havde jeg, og det er jo den dyreste komponent og TDA2050, var
den første kreds jeg fandt til salg her i Danmark. Det var først senere jeg
fandt ud af at der var noget der hed Gainclone og det næsten kultagtige der
er omkring begrebet.
Min forstærker er ikke inverteret og måske vil det være spændende at
forfølge emnet lidt på nettet og prøvet at lave forstærkeren med LM3875.

Jeg siger i hvert fald tak for inputtet

hilsen
Ole

Site Timeline