Fuzzy Logic

Mit næste semester projekt går ud på at lave en styringsenhed til bremser:.
Der må anvendes en microcontroller med 8051 kerne, f.eks. DS5000 fra Dallas
el.lign.
Som input fås flg. data: Temperatur på bremsebakker(4 stk), temperatur i
bremsevæske(1 stk), hastighed på forreste hjulaksel, hastighed på bagerste
hjulaksel. Data afleveres som 8bit data (fra A/D convertere: 7 stk 8 bit
indgange ). Der er 4 udgange: D/A convertere der styrer bremsetrykket
hydraulisk på de 4 hjul.

Jeg forestiller mig at anvende Fuzzy Logic. Er der nogle af jer der har
erfaringer med at anvende Fuzzy Logic i små microcontrollere ? Er de for
langsomme ? Kan I evt. linke til steder på nettet hvor anvendelsen af små
microcontrollere er vist med inplementering af Fuzzy Logic ?

Re: Fuzzy Logic

bremser:.
Dallas
UPS! glemte helt....Selvfølgelig er der også en 8 bit indgang der via en A/D
converter fortæller om trykket på bremsepedalen. :)

Re: Fuzzy Logic

bagerste
små
Well fandt selv svaret. Mange har implementeret Fuzzy Logic i 8051:

http://appzone.intel.com/toolcatalog/listtools.asp?pid32%34&cid66%6&pfamily =
http://www.rigelcorp.com/flash.htm
http://www.fuzzytech.com/e/e_a_eet.html
http://www.edn.com/archives/1994/072194/15dfcov.htm
http://www.spacetools.com/tools4/space/469.htm

Så jeg går bare igang :)

Re: Fuzzy Logic

Fuzzy Logic er forsvundet igen. Det tog livet af de mindste microer.

Benny

Re: Fuzzy Logic

bagerste
små
Pjat, det kræver bare at man kører pseudo parallele processer , peace of
cake :)
Og seriøst er det eneste rigtige fremgangsmåde til denne opgave. Dog duer
DS5000 ikke,
der skal anvendes en 33MHz 8051 kerne processor.

Re: Fuzzy Logic

Holder mig nu til C. Så ved man hvad der sker.

Benny

Re: Fuzzy Logic

    Og med C sikre man sig at er man utilfreds med sit udviklingsmiljø,
eller leverandør af compiler kan man nemt skifte uden at tænke i at lave
det hele om ;) og et godt RTOS i C på en MPU, er ikke til at kimse af i
forhold til diverse grafiske løsninger ;)

    Men Fuzzy, Embed Labview osv... er jo meget godt engang i mellem, så
længe folk husker at træerne vokser ikke ind i himlen ;) Men det er nu
ok, hvis man lige skal lave en enkel regulerings blok af en art uden for
meget fansy ;) men det vil aldrig være optimalt i støre styktal osv.

--
VH
Lars Molnit

temperatur
har
of
duer
Jah HiTech Salvo RTOS skulle være ok ligesom MC Pros  CMX Multi-Tasking RTOS
:) Men vi har lavet vores egen multi-tasking OS  her på Ingeniørhøjskolen
som vi SKAL anvende da dokumentationen forudsættes kendt af alle og dermed
behøver vi ikke medlevere den i vores rapporter. Eller rettere ikke vi...en
lærer har lavet det :) Egentlig vist nok da han i sin tid rendte rundt på
det der dengang hed DTH (idag DTU).
Det er vist man selv vil implementere koden. Jeg foretrækker nu til denne
opgave bare at bruge et grafisk værktøj :) sådan en smulle bremseautomatik
kan jo ikke være så svært ... HOST.... så længe det ikke skal sidde i en
rigtig bil og komme til at slå rigtige mennesker ihejl :)

Re: Fuzzy Logic

hmmmm, ja det er jo typisk derude ;) det har ikke ændret siden jeg var
der... gammelt stof er det sikre, så skal læren ikke lave så meget
forberedelse.. men hver glad for at de endelig gav slip på at PEEL og
GAL var det nyeste inden for logik ;) som nogen af lærene ævlede om for
3-4 år siden ;)

    Løs nu bare den opgave korekt, hvis det er Multitaskingsfaget du har
gang i, så hold dig til C... at man bruger et RTOS betyder ikke at man
skal dokumentere hele RTOS systemet ??? det er jo en af grundenene man
købe den slags ;) frem for at lave det selv. Hvis læren er for
snæversynet til at aceptere at andre RTOS end hans oldsags
hjemmefletteri også er brugbare ;) så lav det han vil, få dine point og
videre i teksten ;)

    Held og lykke med opgaven ;)

--
VH
Lars Molnit

Nu er GAL og PEELs jo så rigeligt til så mange opgaver f.eks. lidt adresse
dekodning mv.
Men ganske korrekt det er gammelt nyt :) men mange af lærebøgerne fokuserer
nu stadig på GAL,PEELS og i meget mindre grad på mere avancerede former for
PLD.

Re: Fuzzy Logic

enten får de nyuddannede et kulturchock når de møder industrien, eller
også er det årsagen til at dele af industrien stadig designer med
forældet teknik.

Bo //

Re: Fuzzy Logic

fokuserer
for
Forældet ? ting der virker er da ok :) Hvis man ikke har de store behov for
komplicerede logik kredsløb er de små PLD kredse da fine. Men de har da
åbenlyse mangler. Og man lærer da også om de større PLD kredse på
ingeniørstudiet.

Men det er da korrekt at elektronikuddannelserne er bagud iforhold til
industrien. Lærerne er ikke uptodate, bøgerne ej heller og så mener man at
skolernes opgave er at lære eleverne / de studerende de mest bassale ting så
kan folk selv studere datablade når de kommer ud i udviklingsafdelingerne.

Re: Fuzzy Logic

    Ligepræcis det med databladene har de nu ret i, det er komplet umuligt
at lære sig alt inden for elektronik, men i stedet kan man lære tekniker
i hurtigt at udvide sine færdigheder ud fra den information der er om et
givent produkt i kombination af datablade, literatur, og som det bedste
"Kontakt netværket"

    Hvor mange herinde kan ikke nikke genkende til at de mindst 1 gang har
fået et guldkorn de ku bruge selv, selv om de mener de er nogen hårde
bananer selv i branchen ;) herinde altså.

--
VH
Lars Molnit

Den er HELT rigtig. Og det er ikke en skam at indrømme at man "lige har
lært noget", selv om man (som mig) har 25 års afstand til sidste eksamen.

Bo //

Re: Fuzzy Logic

Jeg kan stadig forundres over, at jeg den dag idag, anvender anvender de
DOS-kommandoer jeg lærte i EDBkundskab i gymnasiet i 1984.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fuzzy Logic

    *LOL* Jeg måtte lave en *.bat fil i dag til at aktivere mit
syncroniserings script ;) så DOS kundskaber er ikke noget der skal
grines af ;) de kan stadig rede ens røv med nogen simple tricks i
nudagens grafiske windows miljø'er ;) (her menes windows ikke specifikt
MS, men også X-windows osv... Unix folk i forstår vel hvad jeg mener).

--
VH
Lars Molnit

Jeg husker stadig en af underviserne på DtH engang i 1970'erne, der
sagde: "Det er ikke det I lærer, der er det primære, men evnen til at
lære nyt. Den får I brug for resten af livet." -og det er jo rigtig. Det
vaf før mikroprocessorens tid.

Bo //

Re: Fuzzy Logic

Hellere det, end at slå de forkerte ihjel ...