fusk med bil blinkerelæ..

Hejsa Alle

De nye biler har elektronik der gør at ved en enkel tab på afviser stangen, så blinker den 3-4 gange.. Kan dette ikke laves med en simpel kondensator ?? Det gælder vel bare om at der gemmes noget strøm, som så aktivere relæet i de par sekunder.. er jeg helt på bar bund ?

Mvh Morten

Reply to
Juel

stangen,

på min rundtur i sidste uge ., så jeg en reklame hos B&U for et stykke print som kunne monteres og give den ønskede effekt ..

Det så ud til at være mere end 1 kondensator .. løst baseret på de 6-8 ledninger der kom ud af livet på den ..

~~Frank .,

Reply to
CopyCat

stangen,

Jo, men den skal vist være meget stor. Et timer relæ er nok en bedre løsning.

/Tom

Reply to
Tom

Hmm hvor køber man sådan et henne ?

Mvh Morten

Reply to
Juel

"Juel" skrev i en meddelelse news:441490e1$0$67257$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Man skulle kunne købe et relæ hos VW med den funktion indbygget. Jeg kan ikke bekræfte det da det er computeren i min bil som styrer dette. som lige netop er en VW.

Jacob

Reply to
Jacob

man kan også købe det uoriginalt til 400,- men det vil jeg sq ikke gi for en lille timer...

Mvh Morten

Reply to
Juel

Juel skrev:

Morten, du kan jo nemt lave den selv ;) en lille PIC18F24J10 måske, nogen Mosfetter og lidt andet, så er den hjemme :)

VH Lars Molnit

Reply to
Molnit

Prøv at søge på google.dk efter timer relæ. Du kan også selv lave et med f.eks. en 555'er og nogle få komponenter. Hvis du gerne vil bruge en kondensator og et relæ, kunne du jo trække relæet via en transistor, og derved klare dig med en mindre kondensator. Jeg vil tro med en basis modstand på 33K og en kondensator på omkring 100uF skulle du kunne trække relæet i ca. 5 sek. Men problemet er at kondensatoren skal have strøm i alle 5 sek. Dette kan også laves med et holderelæ. Det er ikke helt let at beskrive med ord, men prøv evt. at tegne det for dig, efter følgende vejledning. Du skal bruge et relæ med to skifte kontakter. Et til at lave holderelæ med og et til at tænde for dit blink relæ. Jeg ved ikke om din "blink" kontakt giver + 12V eller 0V når du aktivere den. Her antager jeg at den giver 0V. Du tilslutter den ene relæpol til + og den anden til collector på en NPN transistor. Emiter tilslutter du til 0V. Basis tilslutter du via en 33K modstand til NC på dit relæ. I mellem NC og common tilslutter du f.eks. en 100uF kondensator. NO tilsluttes til + 12V. Ledningen fra din "blink" kontakt klippes over og tilsluttes på den pol fra relæspolen som går til transistorens collector. Den ledning som går ud til dit blinkrelæ tilsluttes til NO på det andet kontakt sæt på relæet og common her til 0V (test lige det her i en prøveopstilling inden du "klipper" din bil fra hinanden, der er ingen garanti, og det er på eget ansvar!) Det virker således: Når du giver din "blink" kontakt et kort tryk, trækker relæet, og laver holdefunktion, idet at der nu kommer +12V gennem kondensatoren og modstanden til basis på transistoren som kan holde relæet til kondensatoren er opladet. Herefter vil relæet falde tilbage og kortslutte kondensatoren så den er klar til næste gang. Holder du blink armen nede vil den bare blive ved med at blinke til du slukker. Håber forklaringen giver mening. /Tom

Reply to
Tom

Fed beskrivelse, jeg vil lige se om jeg kan lave en tegning :o)

Mvh Morten

Reply to
Juel

Det må da være muligt at bruge en kabinelys-forsinker (fås billigt ved f.eks thansen)

--
****  Calle. ****
Reply to

hmm ja det har du da ret i...