fusk med bil blinkerelæ..

Hejsa Alle

De nye biler har elektronik der gør at ved en enkel tab på afviser stangen,
så blinker den 3-4 gange..
Kan dette ikke laves med en simpel kondensator ?? Det gælder vel bare om at
der gemmes noget strøm, som så aktivere relæet i de par sekunder.. er jeg
helt på bar bund ?

Mvh
Morten

Re: fusk med bil blinkerelæ..
stangen,

på min rundtur i sidste uge ., så jeg en reklame hos B&U for et stykke print
som kunne monteres og give den ønskede effekt ..

Det så ud til at være mere end 1 kondensator .. løst baseret på de 6-8
ledninger der kom ud af livet på den ..

~~Frank .,

Re: fusk med bil blinkerelæ..
stangen,

Jo, men den skal vist være meget stor.
Et timer relæ er nok en bedre løsning.

/Tom

Re: fusk med bil blinkerelæ..

Hmm hvor køber man sådan et henne ?

Mvh
Morten

Re: fusk med bil blinkerelæ..

Prøv at søge på google.dk efter timer relæ.
Du kan også selv lave et med f.eks. en 555'er og nogle få komponenter.
Hvis du gerne vil bruge en kondensator og et relæ, kunne du jo trække relæet
via en transistor, og derved klare dig med en mindre kondensator. Jeg vil
tro med en basis modstand på 33K og en kondensator på omkring 100uF skulle
du kunne trække relæet i ca. 5 sek.
Men problemet er at kondensatoren skal have strøm i alle 5 sek.
Dette kan også laves med et holderelæ. Det er ikke helt let at beskrive med
ord, men prøv evt. at tegne det for dig, efter følgende vejledning.
Du skal bruge et relæ med to skifte kontakter. Et til at lave holderelæ med
og et til at tænde for dit blink relæ.
Jeg ved ikke om din "blink" kontakt giver + 12V eller 0V når du aktivere
den. Her antager jeg at den giver 0V. Du tilslutter den ene relæpol til + og
den anden til collector på en NPN transistor.
Emiter tilslutter du til 0V. Basis tilslutter du via en 33K modstand til NC
på dit relæ. I mellem NC og common tilslutter du f.eks. en 100uF
kondensator. NO tilsluttes til + 12V.
Ledningen fra din "blink" kontakt klippes over og tilsluttes på den pol fra
relæspolen som går til transistorens collector. Den ledning som går ud til
dit blinkrelæ tilsluttes til NO på det andet kontakt sæt på relæet og common
her til 0V (test lige det her i en prøveopstilling inden du "klipper" din
bil fra hinanden, der er ingen garanti, og det er på eget ansvar!)
Det virker således: Når du giver din "blink" kontakt et kort tryk, trækker
relæet, og laver holdefunktion, idet at der nu kommer +12V gennem
kondensatoren og modstanden til basis på transistoren som kan holde relæet
til kondensatoren er opladet. Herefter vil relæet falde tilbage og
kortslutte kondensatoren så den er klar til næste gang. Holder du blink
armen nede vil den bare blive ved med at blinke til du slukker.
Håber forklaringen giver mening.
/Tom

Re: fusk med bil blinkerelæ..

Fed beskrivelse, jeg vil lige se om jeg kan lave en tegning :o)

Mvh
Morten

Re: fusk med bil blinkerelæ..
Det må da være muligt at bruge en kabinelys-forsinker (fås billigt ved f.eks
thansen)

--
****  Calle. ****

Re: fusk med bil blinkerelæ..

hmm ja det har du da ret i...

Mvh
Morten

Re: fusk med bil blinkerelæ..

Man skulle kunne købe et relæ hos VW med den funktion indbygget. Jeg kan
ikke bekræfte det da det er computeren i min bil som styrer dette. som lige
netop er en VW.

Jacob

Re: fusk med bil blinkerelæ..

man kan også købe det uoriginalt til 400,- men det vil jeg sq ikke gi for en
lille timer...

Mvh
Morten

Re: fusk med bil blinkerelæ..

    Morten, du kan jo nemt lave den selv ;)  en lille PIC18F24J10 måske,
nogen Mosfetter og lidt andet, så er den hjemme :)

    VH
    Lars Molnit

Site Timeline