Funktion af transducer til ekkolod ??

Hej NG.

Jeg er ved at fejlsøge på et ekkolod monteret i en lystbåd.  Ekkolodet giver
en fejlkode som siger: "Ingen forbindelse til transducer"

Hvordan er en transducer (sounder) opbygget (er det en spole, et
piezoelement, eller ???).

Hvordan måler / fejlsøger jeg på en transducer ??  (det er en 55 fods
lystbåd, så den er ikke lige til at hive op af vandet).

Et ohmmeter siger "uendelig" - ingen gennemgang.

Venlig hilsen, Frank

--
To mail me, please remove the following from my e-mail address:
TAKE-THIS-AWAY

Re: Funktion af transducer til ekkolod ??

giver

De ekkolod jeg har haft med at gøre, har været baseret på et piezoelement (=
ingen gennemgang). Jeg ved ikke om man kan måle kapaciteten i krystallet
eller om kapaciteten i ledningen snyder/influerer for meget på
måleresultatet.

Nogle transducere sidder monteret så man kan skrue dem ud INDEFRA, man skal
så have en blændprop til at sætte i hullet istedet.

Pas i øvrigt på...Der er temmelig høj spænding på ledningen til transduceren
!!!

mvh
JBH

Re: Funktion af transducer til ekkolod ??

giver

Hey

Man kan vel gøre noget med en tonegenerator, og en modstand i serie med og
så ramme transducerens svingnings frekvens... så skulle den vel gerne lacve
et opsving .... tjekkede engang 50-80 sonar elementer på den måde (kræver jo
så et scop og en tonegenerator måske med sweep, kan ikke lige huske det)

ellers kan kan gøre det at man tager en megger og megger fra SKÆRMEN til de
2 signal ledninger 1 af gangen, hvis der ikke er fuldt afbrudt der, så er
der enten fejl på kablet eller vand i svingeren

nogle gange kan man også måle kapaciteten i den, men det er nemmere på en
sonar hvor man har tilsvarende elemtener at tjekke med...

men det kan jo også være selve ekkoloddet... der skal komme nogle tx pulser
ud på 300- vel 2000V engang imellem afhængig af dybden...

der hvor jeg arbejde havde vi en ekko simulator, så det var jo nemt at
tjekke ekkolodet med den :)

Mvh

Kasper ( der helst arbejdede på industri både med "store" ting )

Re: Funktion af transducer til ekkolod ??
Hej NG

Tak for jeres svar.  Det har kastet lidt lys over funktionen.

Jeg har en HP signalgenerator som dækker fra 50 Khz og op.  Den vil jeg
sammen et scope koblet over en seriemodstand til transduceren sweepe, og se
om jeg kan se nogen response.  Har set at man benytter piezoelementer
omkring 50 Khz eller 200 Khz - så det er mit næste træk.

Tak, og venlig hilsen, Frank.

Re: Funktion af transducer til ekkolod ??

se

du kan jo måle frekvensen på udgangen af ekkoloddet...

på dem jeg arbjede med "større" ekkolod kunne man skifte dem ud, og der var
ofte skrevet på selve TX trinet hvad det var... men evt kan det være det
står på bagsiden af ekkoloaddet :)

men tro mig.. over 90% af tilfældene er det svinger / kabel der er noget
galt med... det er jo morphys low.... ligesom når der er noget galt med en
Vhf, så er det også altid antennen (altså den der sidder i toppen af masten)

Mvh Kasper

[...]

Stowe

Måske er der hjælp her:
 http://stowemarine.co.uk
mvh
Thorbjørn

Re: Funktion af transducer til ekkolod ??

Tak Thorbjørn, det ser lovende ud - er ved at undersøge hvad de evt. kan
levere.

mvh Frank.