Fugtmåling i jord??

Der findes små instrumenter til fugtmåling i fx. urtepotter. Jeg mener de
kun består af 2 elektroder af forskelligt materiale og så et instrument.
Altså uden strømforsyning.

Jeg overvejer at lave en flok tilsvarende. Derfor efterlyses tips m. hensyn
til valg af materialer og instrument. Det vil naturligvis være ønskeligt
hvis det er let tilgængelige materialer.

På forhånd tak for svaret.

Re: Fugtmåling i jord??

sådan en konstruktion har der været i "populær elektronik" eller "ny
elektronik" tilbage i 80'erne...
på "mit" bibliotek kan man låne dem som "årbøger" og forrest er der en
samlet indholdsfortegnelse...
mht konstruktionen så er det vist ikke mere end et par op-amps og en flok
modstande... men uden strømforsyning?? det har jeg endnu ikke set...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Fugtmåling i jord??

Børge

Re: Fugtmåling i jord??
Hej Børge

Ja, men udslaget vil så blive afhængig af hvor meget gødning
der tilfældigvis er der hvor man måler.

Ps: få styr på den måde du svare på, det er meget forvirrende
når der også er > foran din tekst i dit svar.

Re: Fugtmåling i jord??
at

Det lyder som om at du allerede godt ved hvordan det skal laves, så hvis du
prøver med f.eks. en kobberstang og en zink stang samt et følsomt
instrument, så skulle den vist være der. Dog skal man nok forvente
forskellige resultater afh. af jordens surhedsgrad. Udslaget vil også
afhænge af hvor dybt ned i jorden pindene stikkes.

/Tom

Site Timeline