Fugt/regn-censor

Når jeg sover, har jeg oftest en altandør stående åben for at få bedre
udluftning, men hvis det begynder at regne, bliver gulvet indenfor ødelagt,
hvis det regner ind.
Derfor leder jeg efter en lille regn/fugt-føler, som kan kobles sammen med
en lille alarm (<12% V).

Hvor kan jeg købe sådan en dims?

Lars

Re: Fugt/regn-censor
ødelagt,

Nu er du jo i en teknikgruppe...:
Et lille print med baner tæt på hinanden og et kredsløb til at måle modstand
(strøm) i mellem dem, så er du hjemme:

|__________  |
|  __________|
|__________  |
|  __________|
*                    *

(Mål over *'erne)

/Anders

Re: Fugt/regn-censor

og så en linal actuator til at lukke døren med :)
Kasper

Re: Fugt/regn-censor

Ja, nemlig ja! =)

/anders

Re: Fugt/regn-censor

Kasper

Re: Fugt/regn-censor

Ahh, jeg havde ikke lige regnet ud at du støttede den danske industri =D
(Har de i øvrigt produktion i DK?)

/Anders

 Kasper

Re: Fugt/regn-censor

Jeps. Lige henne ad vejen. Har lige udvidet en hel del.

--
  Calle.

Re: Fugt/regn-censor

Go' ting =)
Specielt i disse tider hvor de danske virksomheders ekspansion for en stor
del foregår i Østen eller de nye EU-lande...

Mvh.
 Anders

Re: Fugt/regn-censor

Faktisk skal den jo kun kunne lukke døren, saa hvad med:

At hænge et lod op i en wire som via en talje er forbundet til døren,
således at loddet lukker døren når man slipper det.

Loddet holdes så oppe af en elektromagnet indtil regntiden sætter ind.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Fugt/regn-censor

Linak.

--
  Calle.

Re: Fugt/regn-censor

Og sørg for at måle med AC, hvis du har DC over målefeltet får du en meget
hurtig lektion om elektrolytisk tæring ;-(
( og så holder det længere hvis du får det forgyldt...)
Og derudover skal den gerne opvarmes (0,2 - 0,5W/cm^2) eller bliver den ikke
tør når det holder op med at regne.
/carsten

Re: Fugt/regn-censor
Til alle!

Da fik jeg allerede angst!

Jeg havde jo nok (naivt) troet, at der lige kom 45-50 links til færdige
komponenter til kr. 5,50...

Er der nogen hjælp her, eller hvor skal jeg ellers spørge?

Indtil da har jeg to muligheder:
1) Tage det lille printplade-kursus på AMU-centreret, eller...
2) Tigge og bede min ingeniør-bror om hjælp!

Tak for alle svarene!

Lars

Re: Fugt/regn-censor

Yes Sir

http://www.brinck.dk /
Byggesæt
nr Br 1a - Br 2a - Br 3a

du skal bruge en loddekolbe og 1 halv time :)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Eller en middag til broderen ;-)

/Anders

Re: Fugt/regn-censor

ødelagt,

Forslag.
Dypp en kaffifilterpose i saltvan.
Tørk den og klipp i striper.
Sett en krokudilleklemme i hver ende og sens strømmen når den blir fuktig.

HM

Re: Fugt/regn-censor

Hej Lars,

Her er et link til en vand-sensor, med udgang til en alarm eller lignende.
Den er godt nok ikke helt simpel, men har jo så mulighed for alarm, eller
lineær aktuator.

http://home.online.no/~sondred/Vannfoeler.htm

MVH

Bjarne

Re: Fugt/regn-censor
Hej Lars,

Spørg hos en velassorteret isenkræmmer. De har af og til nogle alarmer med
en dims på en sugekop til at sætte i et badekar - for at give alarm når
vandet når sugekop-dimsen (hvis man ikke lige står og holder øje med det).

Den kan sikkert bruges direkte hvis du får føleren (med eller uden sugekop)
anbragt rigtigt.

--
Venlig hilsen,
Søren