Fucus-justering på VGA-skærm?

Hej Gruppe,

Det her spørgsmål kan sikkert bedst besvares af f.eks. Ole Geisler, Max
eller Klaus D. Mikkelsen..

Jeg har et par VGA-skærme hvor focusindstillingen tilsyneladende driver.
Altså mere eller periodisk mindre uskarpt at se på.

Den ene er gammel IBM model 6541-02N hvor focusindstillingen sidder på
højspændengstransformatoren.

Den anden har jeg lige fået kastet i nakken og har derfor ikke fået den
undersøgt ordentligt endnu, men den er blevet uskarp efter at have været
oplagret i et års tid. Da det kun er en 600*800 skærm ryger den  skrotning
hvis jeg ikke heldig at det er et eksternet potentiometer der indstiller
focus.

Spørgsmålet er om det er småtingsafdelingen at reparere i det mindste
IBM-skærmen - en kondensator, diode etc.der er gået - eller om det er hele
højspændingstrafoen der skal skiftes = skrotning....

Hvis jeg kender jer ret har nogle af jer nogle erfaringer jeg gerne vil
konsultere inden jeg beslutter mig :-)

/Lars
Eksterimenterende Dansk Rodemikkel.

Re: Fucus-justering på VGA-skærm?

Ofte er det som du skriver, selve potmeteret, nogle gange kan det renses.
Andre gange er det fokusmodstandende der vokser, her er reservedelene jo til
at betale.
Det kan nu også være et gnistgab, der er sodet til, eller et fokusben i
soklen der er irret.

Mvh.

Re: Fucus-justering på VGA-skærm?

driver.
til

Yep det har du sikkert ret i, men når det hele sådan ligesom er indstøbt i
højspændingstransformatoren så kun akslen til focus-potmeteret er ført ud,
hvad gør man så??

/Lars

Re: Fucus-justering på VGA-skærm?

Putter en ny i, eller justerer en million gange frem og tilbage, til
"nisten" er væk.

Re: Fucus-justering på VGA-skærm?
Hej Klaus,

indstøbt i
ud,

Ok - Det får en chance.. Den anden "lille" skærm har jeg i mellemtiden fået
fixet. Kors hvor var den beskidt inden i. fra et typisk rygerhjem.. En
støvsuger og en lille malerpensel til at løsne støvet med samt en gang vask
af kabinettet i sulfosæbe ude under bruseren gjorde underværker. Den "store
får et check af lodninger og billedrørsprint senere.

/Lars

Re: Fucus-justering på VGA-skærm?
Hejsa

Lige så ofte er det også "bare" skærmen der simpelthen bare har udtjent sin
værnepligt.
Hvis det er en ældre sag kan det sagtens bare være skærmen der simpelthen er
slidt, hvilket tit plejer at give sig til kende netop ved at den ikke kan
holde focusen i længere tid, men skal justeres jævnligt.

--
Martin

P.S. Der er en lille fejl i min e-mail adresse.

Re: Fucus-justering på VGA-skærm?

sin
er

Du har ret, i disse tilfælde kan en regenerator nogen gange hjælpe, men den
slags er der jo ikke så mange der ligger inde med.

For resten plejer de fleste nu at kalde "glastingen" for billedrøret.

Mvh.

Site Timeline