Fremstilling af Fotoprint

Jeg vil gerne til at lege lidt med at fremstille mine egene fotoprint..
bliver gal af at sidde og tegne med tush...  men sidst jeg lavede fotoprint
var i folkeskolens elektronikundervisning. og det er trods alt ved at være
10 år siden.. så det kniber med at jeg kan huske hvordan det foregår..

Findes der ikke en hjemmeside eller noget der guider lidt til hvad man skal
bruge. og hvad det er for noget lys man skal bruge.. mener at kunne huske
det hvist nok var lidt specielt.. det er også noget med hvor lang tid det
skal lyses på osv..

Håber nogle kan hjælpe..

//EL-Trikker

Re: Fremstilling af Fotoprint

Fotoprint = dyrt, besværligt og langsomt.

Har du en laserprinter ?
http://sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Re: Fremstilling af Fotoprint

Dyrt, langsomt og besværligt?? skal jeg så stadig sidde og fedte med min
tush..??

Ja jeg tror nok jeg har 3 laser printere..
Læser linket..

//EL-Trikker

Re: Fremstilling af Fotoprint

Nej, læs linket.

Okay, så finder du den lette vej.

Re: Fremstilling af Fotoprint

Ja.. så er dokumentet læst.. og ja det ser jo ganske nemt ud.. nu skal jeg
så ud og have købt materialerne.. skal jo både have det rette print og
ætsemiddel.. nogle der har nogle gode ambefalinger??

EL-Trikker

Re: Fremstilling af Fotoprint
Hej EL-Trikker

Du behøver såmændt ikke bruge det der står i artiklen, som papir er der
nogle der har gode erfaringer med blankt papir fra illustrerede blade
og reklamer, det gør intet at der er trykt på dem i forvejen.

Og kan du bruge din sunde fornuft, ja så kan man ætse i løbet af
20 sekunder hvis man bruger denne blanding:

1/3 del vand
1/3 del 32% saltsyre
1/3 del 35% brintoverilte

Du hælder først vand i et kar, så saltsyre og lige inden printet puttes
i tilsættes brintoverilten.

Disse væsker er ikke legetøj, og ætsningen skal foregå udendørs med
vinden i ryggen, man bruger også hansker, plasthansker fra den lokale
tankstation er en nem og billig løsning. Dampene der dannes under
ætsningen skal man ikke indånde, de er meget usunde.

Denne ætsemetode har forøvrigt den fordel, ud over at den er hurtig, at
det er ligegyldigt om printet er fedtet og belagt, alt fjernes.

Men det er på eget ansvar.

Re: Fremstilling af Fotoprint
Det lyder jo til at være så nemt at selv jeg kan finde ud af det...

Så mangler jeg bare at finde ud af hvor jeg finder det billigeste og
stadigvæk en god kvalitet af print.. nogle anbefalinger?

//EL-Trikker

Re: Fremstilling af Fotoprint
Hej EL-Trikker

Affaldscontaineren på en printfabrik.

Re: Fremstilling af Fotoprint

Jeg har prøvet med lidt af hver papir-art med vekslende succes, da jeg for
et par uger siden, nærmest for sjov, tog et ark bestrøget papir, den type
der bl.a. af Canon kaldes "højopløsning". Det er det der ligner alm. papir,
men med et lag "kridt", eller lignende.
Det virkede over al forventning, jeg bruger ikke andet nu.

Det er en forrygende god metode denne "direct transfer", ja, et par enkelte
pletter risikerer man at skulle duppe mud tuschen, men det er ikke hver
gang.

Mvh Ebbe

Re: Fremstilling af Fotoprint
Hej Ebbe

Kan du ikke finde et præcis typenummer på det papir, det lyder
som om det er noget man skal prøve af.

Re: Fremstilling af Fotoprint

Hej Max.

Jo, navnet på det er: Sinar color jet, high resolution up to 1440 dpi. Jeg
husker ikke hvor jeg købte det i sin tid, sandsynligvis Netto eller Fakta.
Der var 100 stk. papir i æsken, som er skrigende gul med et lilla felt, hvor
navnet står i alle regnbuens farver.

Jeg var meget overrasket over hvor let papiret slap i lunkent vand, så at
sige uden at skulle gnubbe.

Det er desværre det nærmeste jeg kan komme.

( prøve er på vej, vi deler de sørgelige rester ) :-)

Mvh Ebbe

Site Timeline