Fremstille print... - Page 2

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it

Dunken kan vel bare være en ½ litters flaske, ala colaflaske etc... right?



Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it

Nej. KUN _læskedrik_ i colaflasker. Hvis din unge ser en colaflaske med
en blågrøn vædske er det meget fristende at tage en slurk af den "nye
sodavand".
Brug hellere en dunk som der allerede har været kemikalier i. Og så også
større end ½ liter, så ikke man skal på genbrugspladsen i tide og utid.
Og husk naturligvis også at skrive hvad der er i dunken.

- Lars

Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it

Hmm, ja ok... havde egentligt tænkt mig at smide det af sted samme dag :p


Quoted text here. Click to load it

Jeg må se i skuret om jeg kan finde en sådan dunk. Normalt går man jo ikke
og gemmer på tomme beholdere :p



Re: Fremstille print...
Hej Casper

Quoted text here. Click to load it

Hvis du hælder det på en dunk umiddelbart efter brug, så må du ikke lukke
den tæt til, der bliver nemlig dannet gasser længe efter brug, og det kan få
beholderen til at gå i stykker, lad det stå nogle dage med proppen på klem
inden du lukker den helt til.

Mvh Max



Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it

Jeg har tror det er 70%'s saltsyre, men det "fortynder" jeg vel bare med en
lidt større mængde vand, og mindre saltsyre...

Ang. selve printet.
Borer man huller i det før eller efter at det er ætset? Og er det ganske
almindelige træ-bor der bruges?
Hvis jeg skal have savet et print lidt til, er en ganske normal nedstryger
god til det?


Jeg har printene hjemme, men er ikke kommer i gang da brintoverilte er i
restordre hos matas :( Jeg vil lede i diverse byggeforretninger i morgen, og
se om der ikke er nogen af dem som har noget jeg kan bruge.



Re: Fremstille print...

Quoted text here. Click to load it

Ville jeg mene. Forholdet bliver vel så noget i stil med 1 del HCl, 4
dele H2O og 2 dele H2O2. Men hvad bruger man så kraftig saltsyre til?

Quoted text here. Click to load it

Normalt ville jeg bore det efter at have ætset - i hvert fald når der
benyttes fotoprint eller "strygpå" metoden. Hvis du skal bruge tusch er
det nok lettere at bore hullerne, tegne og så ætse.
Hvad angår bor skal du bor der er egnede til bløde metaller. Almindelige
hss-bor er svære at få i størrelser under 1 mm. Og kan du få dem, er det
ikke sikkert din borepatron kan gribe fat om dem. Man kan købe nogle
specielle bor med et tykkere skaft og er vist lavet af en wolfram
legering. Du kan iøvrigt også nå at bore flere huller med de specielle
bor før de bliver sløve.

Quoted text here. Click to load it

Den kan godt bruges ja. Afhængigt af hvad det er, kunne jeg også finde
på at bruge en pladesaks til karroseriplade.


- Lars

Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it
en

Vi bruger det i poolen... er ret kradse sager :p
Men ok, det er så heller ikke særligt meget der bliver brugt ad gangen.

Quoted text here. Click to load it

Hmm, har allerede tegnet banerne, men vil bore nu så. Er nok også bedre for
en sikkerheds skyld at have muligheden for at tegne øerne op igen hvis man
laver en fejl etc...

Quoted text here. Click to load it

Jeg vil prøve med et normalt 1mm metal bor... har sådan et, som burde kunne
bruges...



Quoted text here. Click to load it
nedstryger


har ikke pladesaks, men det skal også kun bruges til at forkorte et print en
smule... det er ikke et særligt stort print jeg skal bruge.


Tak for hjælpen! Tror jeg er klar til at få lavet mit første lille projekt
færdigt nu ;)



Re: Fremstille print...
Hej Casper

Quoted text here. Click to load it
for

Det er en dårlig ide at bore før man ætser på grund af underætsningen jeg
har
omtalt for dig tidligere. Når man tegner print med tusch er det en god ide
at
markere alle hullerne i printet først med en kørnerprik og så tegne
derudfra.
Disse kørneprikker forhindre også boret i at skride når du efter ætsningen
vil bore det.

Ps: den giftblanding du vil bruge til at ætse med har ud over den fordel
at den ætser meget hurtigt, den yderligere fordel at du ikke behøver at
bekymre dig om fedt fingre og anden grim overflade på kobberet, det
ætser gennem det hele uden problemer.

Mvh Max


Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it
en

Ok, har lige tjekket - det var "kun" 30%... jeg ved ikke hvor jeg fik 70
fra.



Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it

Fin side, hvordan med dobbelt sidet print, er det til at lave selv, hvordan
får sørger man for at filmene ligger lige over hinanden.... ?

Anders



Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it
hvordan

Du kan lave nogle mærker på filmen som skal passe over hindanden.
Du kan også lave en ramme af noget råprint hvor du taper filmene fast på.


--
Hilsen
   Peter N Petersen
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Fremstille print...

Quoted text here. Click to load it

Hvor ligger Olimex ??

Torbjørn.

Re: Fremstille print...

Quoted text here. Click to load it
lavet

Langt væk (Bulgarien), jeg sender layout via email, betalingsoplysninger via
fax og får printet tilbage med posten, et par uger senere.

Link: http://www.olimex.com/pcb/index.html




Re: Fremstille print...

Quoted text here. Click to load it

Hjertelig takk :-)

T.

Re: Fremstille print...
Vil lige sige at jeg har fået ætset det første print. Det virker ikke - men
tæt på. Der var en del streget som jeg ikke havde fået tegnet godt nok op;
de blev underætset :p
Men jeg tror på at andet forsøg virker ;)

Tak for hjælpen allesammen!!



Re: Fremstille print...
Quoted text here. Click to load it

Og det gjorde det ;)
Printet lå godt nok omkring halvandet minut i badet (2 del vand, 1 del
saltsyre, 1 del brintoverilte), men den havde ætset det den skulle. Et par
steder hvor der var for lidt plads imellem "ledningerne" blev koberet dog
ikke helt ætset væk (=kortslutning), men en hobbykniv klarede det problem.



Site Timeline