Fremprovokere højttaler-feed-back

Hej,

Jeg har anskaffet mig et af disse "guitar-keyboards", som jeg bruger til
solo-fræs.
Nu vil jer gerne kunne fremprovokere et feedback i højttaleren, så et del af
showet,
som guitarister kan, når de tager guitaren helt hen til forstærkeren.

Er det muligt at lave et lille stykke elektronik, som kan monteres på
keyboardet, og som, når det bliver ført hen i
nærheden af en højttaler, fremprovokerer et feedback

På forhånd tak.

Re: Fremprovokere højttaler-feed-back

tja... kunne være sjovt, hvis der var lidt hjemmebyg over det.

Re: Fremprovokere højttaler-feed-back

Men det vil jo bare give et feedback fra mikrofonen = fælt hyl.
Hvis du laver nummeret med en guitar er det en vekselvirkning ml. streng og
højtaler og selv om det osse lyder hylende, så er det alligevel en anslået
tone der kommer ud af det.

Hvis tricket skal lykkedes, vil jeg nærmere tro at man skal lave noget der
kan omsætte en tone til midi-signaler og så sende det til keybordet?

Mvh
//zigge

Re: Fremprovokere højttaler-feed-back

til

hej Jack

feedback (i guitar termer) er når en mikrofon kan "høre"
højtaleren ! og går i selsving (hyle tone)

du skal så bruge en mikrofon monteret på dit lille keyboard helst med en
lille mikrofon forforstærker
en du kan skrue op og ned på ,du kan købe det hele
som et lille byggesæt ved www.brinck.dk eller et andet
sted.

  men. men. men.

den type feedback som guitar spiller elsker er en varm
blød "sustain" af lyden, den opstår lige før at forstærkern
begynder at "hyle", en effekt man ikke opnår med
en hvilken som helt guitar (kvaliteten af mikrofoner)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Fremprovokere højttaler-feed-back

Fantastisk, det vil jeg se. Kan man se dig spille live?

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Re: Fremprovokere højttaler-feed-back

af

Du kan næppe lave akustisk feedback med et keyboard da et keyboard er et
rent elektronisk instrument. I elguitarer opstår feedback når lyden fra
højttaleren rammer guitarens krop og dermed får strengene til at vibrere.
Feedback'en filtreres således af guitarens krop og effekten er IMO langt
mere musikalsk end det feedback/rundhyl, der opstår ved at holde en mikrofon
hen foran en højttaler.

Boss (Roland) lavede for nogle år siden en distortion-pedal, der kunne
emulere feedback rent elektronisk således, at man kunne anvende effekten ved
lave lydniveauer. Pedalen indeholdt et distortion-kredsløb og ved et ekstra
tryk på pedalen indkobledes en phased-locked-loop (PLL) som efterhånden
svingede ind på den aktuelle grundtone og dermed emulerede
feedback-effekten. Effekten kunne således holdes så længe man ønskede.

Effekten var meget naturtro, men i sagens natur kunne man ikke "arbejde" med
lyden foran højttaleren og effekten blev derfor (IMO) hurtigt forudsigelig
og uinteressant.

Du kunne overveje at prøve en sådan effekt - den burde virke med keyboardet.
Svjh hed den "Boss Distortion Sustainer DF-2". Der findes diagrammer på
nettet såfremt du er interesseret i den elektroniske del af effekten.

--
TA

Site Timeline