Frekvenstæller

Er her nogen som kender et link til en frekvenstæller, som de har bygget og
kan anbefale.
Jeg syntes ikke google er min ven lige i den sag her...

Mvh
Manse

Re: Frekvenstæller

Tja, nu flyder det jo ikke med informationer omkring frekvensområde og andre
data på den :-), men http://www.piclist.org/techref/piclist/weedfreq.htm
kunne være en mulighed....

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Frekvenstæller

andre
Hej

Jeg glemte sgu helt at skrive lidt om data's på den jeg skal bruge...sorry..
Men den du har fundet til mig ser ud til at være helt perfekt.
Har du prøvet at bygge den, eller har andre prøvet den ?

Tak for hjælpen

Mvh.
Manse

Re: Frekvenstæller

Ja, og den virker perfekt. Men HUSK at bruge en 74HC132 kreds.
Jeg brugte nogle displays fra nogle monitorer, med en svjh. HD44780 lignende
controller.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Frekvenstæller
http://home19.inet.tele.dk/oz1dv /
Har selv bygget den

Ejvind Andersen
Re: Frekvenstæller
Jeg har set lidt på de ASM-koder, der bruges til frekvenstællere.

Jeg forsøger at lave noget tilsvarende - blot til lavere
frekvenser - en omdrejningtæller, men hvor giver det
dog mange overraskende problemer at løse.

Det er mit første (større) projekt - så jeg famler mig lidt rundt
og lærer samtidig lidt af det også, men nu skal det altså til
at være færdig.

I disse ASM-kildetekster bruges slet ikke interrupts og der bruges
masser af "nop" til diverse tidsjusteringer.

 - er det sådan det skal laves, hvis det skal laves "efter bogen" ?
eller
- er det blot "en nem måde" at få det til at virke ?

Vil nogen give en kommentar ?

Mvh KS

Re: Frekvenstæller

Det mener jeg ikke

Jeg vil holde på at det er en ekstrem besværlig måde at få det til at virke
på.

Der kan være to årsager til at programmere på den måde:

MPU'en understøtter ikke intr eller timers.

Det er muligt at vride lidt ekstra performance ud af MPU'en.

Re: Frekvenstæller

Pyhhh - så er jeg mere rolig !

virke

Ja, det ER besværligt, men det fører til noget, der (tilsyneladende) virker.

Der ER nu både interrupts OG timers i en 16F84
- så meget HAR jeg da fået ud af mine bestræbelser !

Mvh KS

Re: Frekvenstæller

Eller lave lidt mere præcise loops. Typisk har en timer lidt
grovere opløsning end et par NOP'er kan give dig.
En NOP tager altid PRÆCIS lige lang tid.

(sådan var det ihvertfald den gang for cirka 15 år siden
hvor jeg selv rodede med MPU'er.)

/Morten %-)

Re: Frekvenstæller

Nu arbejder jeg ikke med PIC MPU'er, men med AVR, der er højeste
timer/counter frekvens normalt clockfrekvensen. Det betyder at hvis jeg kan
synkronisere start/stop korrekt, får jeg bedst opløsning med en
timer/counter.

Der er sket meget med indbyggede funktioner siden dengang.

Re: Frekvenstæller

Jo, men har du kontrol over præcis hvor i clock cyclen din tid starter?
Ligeledes skal MPU'en jo lige gøre den igangværende instruktion færdig
inden interrupt kan udføres. Det koster dig måske også en kvart clock
cycle præcision.

I måleredskaber er det bedre at have en kendt fejl, end en ukendt fejl.
Den kendte fejl kan man måske kompensere for, den ukendte bliver bare
til støj.

/Morten %-)

Re: Frekvenstæller

Det har du ikke, ligegyldigt om du bruger instruktioner, intr, eller
direkter trigger en counter.

Jeg ville sige +/- 1/2 clockcycle.

Du kan ikke kompensere for fejl på under en clockcycle, men selvfølgelig kan
du kompensere for en kendt interrupt response tid. Det kan dog være lidt
besværlig, når man ikke må disable intr, men der er nu mange "sjove" måde at
lave sådan nogle ting på.

Re: Frekvenstæller

Hvis du skal lave en puls om er præcis lige lang hver gang, så det altså
bedre at loope over en antal NOP's.

I den konkrete applikation, en frekvenstæller, er det måske input gaten
der skal times. (jeg har ikke læst koden)

Hvis pulsen så bliver en anelse for lang eller kort, så er det ihvertfald
nøjaktig den samme fejl hver gang.

Sådanne fejl kan man kompensere for.

Jo, men unøjaktigheden af en enkelt NOP er 0. (forudsat en stabil clock)

Jo da. Hvis du _ved_ at du har en fejl på 1/1000%%, så er det muligt at trække
dette fra inden visning.

Hvis du NOP timer din input gate, men ikke kan ramme 1 sekunds sample tid
præcist nok, men f.eks. får 1.000001 sekund i stedet, så er det samme afvigelse
hver gang, og altså mulig at modregne.

/Morten %-)

Re: Frekvenstæller

Nej. At bruge den indbyggede timer til at styre en portbit er lige så godt
og så har du stadig interrupt til rådighed.

Sådan en kompensering vil nok ikke kunne betale sig at lave i en
frekvenstæller, der vil det være bedre at vælge tiderne, så de er nøjagtige
nok.

trække

Så er vi ovre i nøjagtighed på krystallet og det er en helt anden historie.

Mit "gode gamle" ur, er en af dem hvor jeg har indlagt sådan en mulighed:
http://hjem.get2net.dk/hkj/Clock.html

afvigelse

Det er det samme hvis du bruger dit counter output.

Re: Frekvenstæller
Det VILLE nu være rart at se en (selvfølgelig) velkommenteret ASM-kildekode
!
- der er sikkert meget at lære af ........ men det går nok ikke .... vel ?

Mvh KS

Re: Frekvenstæller

mulighed:
ASM-kildekode

Jeg er ikke meget for at vise mine sourcekoder frem.

Jeg ved heller ikke om mine programmer er velkommenterede. De er kommenteret
så jeg kan grave dem frem efter nogle år og stadig finde rundt.

Re: Frekvenstæller
kommenteret
Det var da et forsøg værd .... ;-)

Mvh KS

Re: Frekvenstæller
Hvad mener du med at "timeren driver portbit'en direkte..." ?

Mvh KS

Re: Frekvenstæller

At man siger til timeren at når tiden er gået skal den vippe en portbit.

Det er i kontrast til at lade timeren trigge et interrupt, og så lade
interrupt rutinen vippe portbitten.

/Morten %-)

Re: Frekvenstæller
Jeg går ud fra vi taler om en OUTPUT- port og så er du vel nødt til
at spørge på timerens værdi hele tiden - eller .... ?

..... og det er vel NETOP hertil vi har interruptet, eller .... ?

Mvh KS

Site Timeline