Frekvensafhængig Opamp beregning

Jeg har et lille udregnings problem ved en frekvensafhængig opamp
kobling. Diagram kan ses her: http://hjem.get2net.dk/cash/opamp.JPG

Jeg prøver at lave, så den forstærker 20dB/10gg ved frekvenser under
20kHz. Ved 20kHz skal den så begynde at forstærke mere og ende 6dB
højere oppe, altså 20gg forstærkning.

Jeg forsøger derfor at beregne C, men det er her det går galt. I følge
min bedste overbevisning vil Xc i den begynde at falde ved
overgangsfrekvensen for de 2 "led" seperat. Og forstærkningen vil derfor
stige.

Jeg har regnet ud ved, at det er når R1 og Z, for C1 og R2, krydser
hinanden overgangsfrekvensen vil være. Altså:
Z^2C1%^2+R2^2

Og Fo er når:
Z=R1

Efter lidt matematisk tingeltangel har jeg fundet frem til:
http://hjem.get2net.dk/cash/formel.JPG

Jeg er ret meget i tvivl om det er min anskuelse af at,
overgangsfrekvensen er når Z=R1 den er gået galt ved.

Håber i forstår hvad jeg mener, synstes det er lidt svært at få mine
tanker ned på papir.

Pft,
--
Anders W. B.
2. års Elektronik fagtekniker lærling

Som jeg læser diagrammet er der tale om et førsteordens filter - det du
ønsker kræver noget mere end første orden. Desuden vil en op-amp jo
heller ikke kunne forstærke uendelig oppe i frekvens, da den naturligt
har en knækfrekvens på nogle ganske få Hz. Du er derfor (IMHO) nødt til
at definere en øvre frekvens, hvor din forstærker knækker af. Du skal
måske i stedet prøve at kombinere dit ønske i højpass filtre og lavpass
filtre også skal du definere dine flanker (1., 2. 4. ordens). Herefter
vil du sikkert for en række af op-amp som hverisær udfører en del af
dine krav.

Håber det måske hjælper lidt ?

Jørn

Site Timeline