Frekvens ændring / Pitch Change

Heysa

Jeg er igang med at lave et eksamens projekt, hvor jeg skal producere
en Pitch change, jeg skal altså kunne ændre frekvensen i det
indkommende lydsignal.

Mit problem består i at jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal kunne
gøre frekvensen større, og evt. nogen praktiske hints.
Nogen der kan hjælpe?

Jeg har bl.a. mulighed for at bruge TDA1022 (Bucket Brigade Delay Line
- se www.alldatasheet.com for mere info)

Jeg er ikke interesseret i en færdig løsning, blot et skub i den
rigtige retning...

håber der er nogen der kan hjælpe.

mvh
Christian

Re: Frekvens ændring / Pitch Change

Hvad med, at blande signalet?
En dobbelt-balanceret blander kan anvendes til at lave et frekvensskift. Man
blander ganske enkelt en fast frekvens med inputsignalet og opnår derved
f1+f2 og f1-f2 som output... måske en mulighed?
Nogen, der sagde SA612? :o)

En dobbeltbalanceret blander kan hjemmestrikkes... ja, jeg mener det! - To
transformatorer (hvér med to spoler, hvoraf det ene har et midtpunktsudtag)
og en diode-ring. Kig f.eks. på http://www.qrp.pops.net/xmfr.htm

I praksis tror jeg, at du først skal blande dit audiosignal op til f.eks.
455kHz, filtrere din "mellemfrekvens" og herefter blande det ned til 455kHz
+/-pitchforskellen (kan sikkert laves med VXO med et keramisk 455kHz
resonator). Virker måske lidt åndsvagt, men det gør, at "afstanden" mellem
f1-f2 og f1+f2 nu kan gøres størrere, så man effektivt kan få sorteret den
ene effektivt fra (spejlet).

Hilsen
Lars

Re: Frekvens ændring / Pitch Change
455kHz

Mener selvfølgelig, at man blander fra 455kHz og ned til pitchen ved at
benytte en keramisk 455kHz resonator som injektion til blanderen, +/- den
ønskede pitch.

Hilsen
Lars

Re: Frekvens ændring / Pitch Change

    Ringmodulator ?

  sker der ikke  samme med de
  harmoniske ? , altså sum og difference
  så vil en, eks.  trekant jo komme ud som
  alt andet end en trekant

--
       Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Nej man gør ej, ingen er interesseret i F+(pitchchange), vi er interesseret
i F*(pitchchange). Sådan er musik og sang nu engang indrettet.

Nemlig ! En meget kunstig effekt  :-o

Jo, og derfor kan blanderprincippet slet ikke bruges til pitchchange af
komplekse audiosignaler. Det er nemlig ikke "+", men derimod "*" der er brug
for. > DSP  Pitchchange kan analogt, kortvarigt, opnåes når man sweeper
centerfrekvensen i en delay-line.

mvh
Orla

Re: Frekvens ændring / Pitch Change

Hvis man ikke går så højt op i om spejlet kommer med, og gerne vil undgå HF
(jaja, slå mig bare for at kalde 455kHz for HF ;-), og ellers godt vil gøre
det _helt_ selv, uden IC'er, så kan man lave en blander med 6 transistorer,
sådan her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/blander.bmp
(håndtegnet i Paint med mousepad på bærbar ;-)

Så skal der bare en LF-sinus på den ene indgang, og et signal på den anden,
og selvfølgelig noget DC-bias og forsyning. Har lavet en sjov
'flagermusedetektor' med den, virker faktisk OK.

En 'rigtig' pitch konverter virker ved at optage lyden løbende og afspille
med en anden hastighed. Hvis man f.eks. vil pitche til den dobbelte frekvens
afpiller man med dobbelt hastighed, og springer et lille stykke tilbage i
det optagne med jævne mellemrum, når afspilningen 'indhenter' optagelsen.
Man kan evt. krydsfade mellem springene for at undgå knæk i lyden. Ved
ned-pitchning afspiller man langsommere, men springer frem med jævne
mellemrum, så afspilningen ikke kommer bagefter. Det burde kunne gøres med
en bucket brigade. Denne metode flytter frekvenserne procentvis, så alle
frekvenser f.eks. bliver fordoblet. Metoden med blanderen virker ved at
lægge en fast frekvens til (og/eller trække fra, afhængig af om man fjerner
spejlet).

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Frekvens ændring / Pitch Change
Hej Ulrik,

Kan man ikke se en lysdiode blinke, så er det HF! ;o)

Idéen med, at først blande LF-signalet op til 455kHz (og filtrere det) og
herefter ned med en 455kHz +/- pitch VXO er, at dit output fra blanderen nu
vil blive LF +/- (dét vi ønskede) og et u-ønsket spejl på LF+455kHz -/+
pitch. Men de 455kHz gør afstanden størrere, så man kan lave et ordenligt
filter på udgangen til at fjerne LF+455kHz -/+ pitch.

Øøh, kommer det ikke til, at lyde grimt til LF-brug? - Din blander vil da
give et bi-produkt (spejlet), som du sagtens vil høre?
Det vil gå an til flagermussignalet, da spejlet (summen af dette og din
oscillator), vil ligge langt højere, end hvad vi kan høre.

Hilsen
Lars

Re: Frekvens ændring / Pitch Change

Hey Lars!

Jo, det lyder ganske forfærdeligt og ret ejendommeligt når man putter noget
LF ind.  ;-)  Men der kommer nogle ret underholdende effekter ud af det,
hvis man rasler med nøgler eller knappenåle, især hvis man samtidig drejer
på sin lokaloscillator. "PLUUOOEEIIINGGG! PLIIEOUNGG!"  ;-)

Jeps, lurede også lidt over at en 6mm spændeskive der normalt bare siger
"klik" når den lander på et bord, faktisk i virkeligeheden siger et flot
"Kling!" når man flytter den ned i det hørbare. Her generer spejlet heller
ikke.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Frekvens ændring / Pitch Change
Hvis du vil bruge din pitch-changer til musik har du givet dig i kast med en
svær opgave.
Se lige her:
A (kammertonen) = 440 Hz
A' (1 oktav over) = 880 Hz

Hvis dette blandes op ved f.eks. at lægge 1000 Hz til bliver A et til :

1440 Hz, og A' et til
1880 Hz - oktaven (= en fordobling) er "forsvundet".
Jeg rodede selv med sådanne indretninger i 70'erne og fandt hurtigt ud af at
det lyder frygteligt !
Det KAN laves med bucket-brigades, men er ikke nemt. For skal det bruges til
musik (eller anden "reallyd") skal der enten smides samples væk eller
samples skal gentages alt efter om man pitcher "op" eller "ned".
Hvis man f.eks. vil lægge 1 en oktav til (= fordoble alle frekvenser) skal
alle samples spilles to gange.
Skal dette lyde godt skal det gøres mange gange i sekundet ( typisk 1000
gange) og der er i tidens løb udformet mange måder at gøre dette på.
I de første pitch-changere ("harmonizere") jeg rodede med sad der vel ca 200
digitale IC'er.
I dag kan det hele laves med en AD/DA-konverter - en DSP (Digital
signalprocessor)noget RAM og ikke mindst en (hel!)del software.

Hvis du gerne vil lege med bucket-brigades kunne du måske lave en
chorus-pedal.
TC-electronic lavede sådanne pedaler i 80'erne.
Her er et par links til firmaer der laver den slags apparater:

http://www.eventide.com /

http://www.lexicon.com /

http://tc-electronic.dk /

Re: Frekvens ændring / Pitch Change

Prøv at blande dit signal op med en fast frekvens og derefter bland dit
signal ned igen med en variabel frekvens så kan du ændre dit frekvensområede
op og ned
MVH
Daniel

Re: Frekvens ændring / Pitch Change

Find noget om SSB sender og modtager.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg tror at vejen frem for dig er noget med digital signal processing.
Opløs lyden til matematiske formler (frekvens, fase og ampliture) og gendan
lyden med et andet pitch. Derved kan harmonierne bevares og du undgår at
det signal der skal ændres tonehøjde på kommer til at lyde Anders And eller
Rasmus-radiomus agtigt.

/Lars

Site Timeline