Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Hej NG

Jeg købte for nylig en Weller loddestation i USA. Jeg skal bruge den i DK.
Jeg skal vel have fat i en transformater? Kan man få en adaptor med et hun
(indgang) til US stikket og han til DK stikket? Eller hvordan laver jeg det
nemmest, bedst og billigst.
Et billede af stikket kan ses her:
http://cheaper.dk/weller_wesd51.jpg

Tak! :)
Kenneth Østergaard

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
Hvis du havde fotograferet typeskiltet i stedet for stikket havde vi
sikker kunnet hjælpe dig lidt videre :-)

Hvis du vil fra DK 230V ned til US 110V med en hel del effekt, bliver
det sikkert billigere at købe en ny loddestation, men prøv lige med
typeskiltet først så vi kan se spænding og strøm.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

http://cheaper.dk/wesd51.jpg

Er det et specielt stor problem at lave en anordning så den kan køre i DK?

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Nej, det koster bare lidt, du skal have fat i en 230 V til 110 V adaptor der
kan klare 60 W.

Mvh Max

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
DK.
hun
det

Eller skifte trafoen!

/Anders

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Man kan sætte en kondensator på 4 uF i serie med netledningen,
forudsat at effekten er 60 watt.

Kondensatoren skal kunne klare netspændingen på 230 volt og
være beregnet til AC. En såkaldt MP-kondensator er velegnet.

Aage

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Det er den ikke hele tiden.

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Nej, hvis der er variabel belastning går det ikke.
Se venligst bort fra mit forslag.

Aage

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
 Jeg købte for nylig en Weller loddestation i USA. Jeg skal bruge den i DK.
[snip, noget om stik]

Hejsa!

Et opslag i Vejle RC Elektronik´s katalog viser flg.

Varenr. 3456, Omsætter F220>110 V, 70VA, (kr. 118 v. 1 stk)
Så det er vel ikke så galt mht. til prisen, du skal så lige have banket den
i en kasse, lavet lidt stik osv.

Jeg går ud fra at den er lige velegnet til 110V->220V, det er vel bare et
spørgsmål om, hvad man døber til at være primær-siden. Her kan nogle af
gruppens kloge hoveder evt. råbe vagt i gevær, hvis det er helt galt.

/Morten

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
Hej Morten

den

Ser ikke ud til at være på deres on-line katalog, der er der derimod en der
hedder PS85 til 148 kr. +moms.
Den er på 85Watt og er 110<>230V så den klare begge veje, og er forøvrigt
indbygget i en sort plastkasse.

Mvh Max

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Det lyder interessant. Så har jeg jo også mulighed for at bruge stationen i
US når jeg engang tager tilbage. Er det en god løsning at gøre det på denne
måde?

Kenneth Østergaard

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
Hej Kenneth

denne

Ja det er den rigtige løsning, spørg når du bestiller en om den kan
transformere
begge veje, alså fra 110 til 230 og fra 230 til 110 Volt, så kan du jo tage
den
med til US og bruge EU udstyr der.

Mvh Max

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
der
Jamen det er også meget bedre Max, den overså jeg lige. Den anden er bare en
"rå" trafo, hvor man selv skal stå for indbygning, stik osv.

/Morten

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
Hej Morten

en

Jeg overså så tilgengæld at der faktisk var en autotrafo i on-line
kataloget, og den
kan også løse opgaven, men den skal som du nævner indbygges.
Forøvrigt har du ret i at den også kan bruges begge veje.

Mvh Max

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Fantastisk. Så kan jeg også få lidt liv i stationen herhjemme, samtidig med
at jeg bevarer garantien i US.
Tak for hjælpen!

Kenneth Østergaard

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
med

Jeg ville nu nok lige kigge ind i den om ikke man evt. er heldig at der
reelt er to parallelle 110V viklinger på primærsiden ;-)

Men ellers er det jo en hurtig og billig løsning med en ekstern indbygget
trafo =)

/A

Re: Fra US 110v stik til Dansk 230v stik
Hej Anders

Den løsning er ifølge Weller ikke muligt, trafoen til US og EU modellen
har hvert sit reservedelsnummer.