Fra tandskive til firkantpuls. - Page 2

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Mener du parallelt?

Een til spolen, og een til trigger signalet?

Det kunne man måske nok gøre. Der skal nok en dummyload på det modul i så
fald, men det er jo ikke et stort problem.

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
Hej Henrik,

Lidt filtrering bør kunne gøre underværker.

Det lyder rigtig godt, det er sjældent at det går at bevare en
fornuftig "økonomi-mode" :)

;)

Skal det da sidde et sted hvor der sprøjter snavset olie  og andet skidt
henover ?

Med godt blus på IR-dioden trænger lyset gennem selv et pænt lag snavs
(eller rettere udenom de enkelte partikler) og modtageren skal alligevel
have en forstærker der drives i mætning, så den kan jo testes og justeres
med et lag, til formålet udvalgt, motorsnavs på hhv. sender og modtager.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er vist fordi det er sjældent at folk gider gøre det ordentligt første
gang. Istedet er det meget sjovere at "smække en turbo på, op med trykket på
alting og så skal schumi få høvl!"

Lidt som at bygge en konstruktion med +50 komponenter som en fuglerede og
undre sig over at det ikke virker ordentligt.....

I dag er det ikke umuligt at bygge 150hk/liter og styadigt køre tæt på
15km/liter bensin. Kommer helt an på om man "gider"(kan!) udføre arbejdet
godt nok.

Samme princip når man roder med elektronik: Ikke det store problem at hvæse
effekt af, men straks sværere når der ogsaå er krav til strømtræk, men man
kan godt få både i pose og i sæk, hvis kvaliteten er ok.

Mht motorer så er dagene talte for vilde knaster og gamle webere, ihvertfald
hvis der står rigtigt høje effekter på dagsordenen, OG en hverdagsbil UDEN
at økonomien lider.

Ja. Fordeleren er ikke helt skidtfri.Mildt sagt.

Måske man skulle lege lidt med det i nær fremtid.
Har du et godt forslag til nogle billige IR sender/modtagere der kunne være
velegnet? Har ikke pillet i IR før.

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
Hej Henrik,

Hmmm, det sidste plejer da at gå (når ikke der er tale om HF eller
fx. særligt følsomme audiokredsløb ;)

Imponerende !

Vel også på "materialet" man bruger.

:)

Tjoo, min gik hele 6 km/l på landevej i medvind og med solen i ryggen (dog
med Holly, Edelbrock etc. som varemærker - Weber dur vist kun på tyske
biler ;)

Hvis den fordeler ikke er værre end de værste jeg har set, skulle det ikke
være noget problem.
Et af de første (ca. 1980 +/- et par år) danskproducerede knikserfrie
tændingsanlæg blev lavet med IR-aftastning og et lille "malteserkors" som
interrupter (på en 4 cyl.). De tests de lavede viste at det var _meget_
"skidtgennemtrængende" og jeg har heller ikke selv haft problemer af den
art med dem jeg har lavet.
Dog skal det elektronik der evt. sættes sammen med fotodioden støbes ind i
lidt epoxy (Araldit kan gøre det) og omtanke ved montagen skader heller
ikke :)

Det er kun pladsen der afgør det, for stort set "alt" kan bruges.

I et tilfælde brugte jeg en 3mm IR-LED og en fotodiode jeg havde i skuffen
og i et andet benyttede jeg nogle ret kraftige typer i meget små huse
(fordi de lige var ved hånden fra noget freelance-datakommunikation jeg
lavede).

I dag ville jeg nok vælge nogle typer i SMD-hus, hvis det skulle fylde
mindst muligt.

(På det ene anlæg jeg lavede var der masser af plads i fordeleren, da jeg
nix'ede selve fordelerfunktionen og kun brugte fordelerhuset til
aftastning og elektronik til fordeling ud til 8 separate anlæg)

Det er værd at pille lidt i, for det er det mest præcise og hvis du renser
en fordeler og spænder den op på dit arbejdsbord med en lille motor til at
dreje den med, kan du gøre det ret mageligt :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det må jeg vist have rodet lidt mere med i nær fremtid. Kunne godt se ud som
om jeg undervurderer IR lidt.

Så må vi se omder dukker en ny "hjæælp:kan ikke få det til at virke" tråd op
;-)

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
jeg mener at balluff laver induktive følere ned til 2mm i diameter
--
   Calle

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Hvordan pokker får de plads til elektronik og ledninger?

På deres hjemmeside går de ned til ø3 mm, men du får først vist nogle
produkter ved ø5mm

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
Det kan godt være jeg husker forkert, og at det var 3mm jeg brugte på en
maskine engang.
De ser ud som alm. følere, de er dog glatte istedet for med gevind. al
elektronik er inde i dem, og der stikker et 3 ledet kabel ud.
--
   Calle

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

mere

Jeg tror at magnetiske følere er meget unøjagtige, jeg tror at metallet kan
måske nogle gange komme 1/10 del længere ind inden switchen trigger. Det
samme er vel problemet med optogaffler.

--
mvh/rg. Christian

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
45
mig
ende
trigninger.
12volt,

Du skriver at der ikke er særlig meget plas, så hvad med en opto gaffel
lavet med lysleder, de findes både som gaffel og som reflektiv føler.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Bosch strømfordeler til eks. Opel, fra midt firserne og op.  Den består af
en magnet på den ene side, og hall-element med schmidt-trigger på den anden
side. Tre ledninger, fødes med 5 volt så vidt jeg husker. Fylder næsten
ingenting.

mvh
Orla

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Induktiv aftaster, produceres af mange forskellige og bruges i tonsvis
af styringer. Vi bruger ned til 8 mm aftastere. De kan nemt detektere 12
pulser på en skive der løber med 1800 RPM.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Okay, trode det var et signal du kunne tage oppe omkring strømfordeler.
Her sidder der ofte en optogaffel.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Fra tandskive til firkantpuls.

På hvilke biler?

Der sidder ganske vist en gaffel lign giver, men alle dem jeg har set har
været hall effekt, og ikke optiske.

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Min fars Mazda havde det. Mekanikeren påstod at det var en optogaffel.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Fra tandskive til firkantpuls.
Vi bruger endda optisk på nogle af vore maskiner til afprøvning af
hydraulik komponenter, uden problemer
--
   Calle

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
vigtig
motor
puls

Joe tak! Signalbehgandlingen er ret så kritiskt. Oprindeligt tog man
signalet fra tændspolen, men sådan en kal er jo et hidsigt apparat i
elektroniksammenhænge, så det var ikke nemt at få et godt signal både i
tomgang og ved det røde felt.

vil

Vi har valgt en induktiv aftaster fra industrien, der har LED indikering af
trig og har en digital veldefineret udgangspuls. Jeg kan se at føleren har
2m skærmet tilledning, og den kan trække 150mA på udgangen, plus at den
skulle være "EMC nonsensitive"

Jeg vil umiddelbart formode at den sensor skulle kunne klare tricket til UG,
men tiden vil vise det. Har ikke fået den endnu.

Havde det været en "nøgen" induktiv sensor uden elektronik i, ville det
givetvist være blevet problematisk, men den sensor vi har fat i er
garanteret til 1000Hz, så lad os se hvad der sker.

Har overvejet det. Vi prøvede at bruge den originale Halleffekt giver, med
crash-n-burn resultat. Hvad der skete er uvist, for selve sensoren reagerer
fint på "bænken".

Der kommer nok Megaspark på bilen bagefter, og vi tror indtil videre på at
denne induktive aftaster er svaret, men et datalog med Megasquirt vil snart
afsløre om det nu også holder vand.

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

45
mig
ende

En optogaffel og send signalet gennem en schmitt trigger.

--
mvh/rg. Christian

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

at

Enig, men det fremgik ikke at de første indlæg.

Så hælder jeg til induktive følere.

--
mvh/rg. Christian

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

45
mig
ende
trigninger.
12volt,

Efter at have læst alle indlæg i gennem vil jeg anbefale en ABS føler som
dem der ikke ved hvert hjul. Det er beregnet til høje hastigheder og beskidt
miljø.

--
mvh/rg. Christian

Site Timeline