Fra tandskive til firkantpuls.

Jeg ved ikke lige helt hvilken føler jeg skal have fat i her.

Jeg har en tandskive i stål, med 4 spalter i, dvs 45 grader med luft, og 45 grader med stål. Jeg skal have fat i et signal fra denne skive der giver mig en firkantpuls, og det er et must at den puls er rimeligt ren. Det skal ende ud i 4 pulser pr omgang.

Man kan få nogle følere til hastighedsgivere til feks PLCere svjh, men er det er firkantpuls jeg der får ud?

Det er ikke væsentligt om pulsen er magen til min tandskive, blot den er lang nok til at trigge en optokobler, og selvf. fri for uønskede trigninger.

Tror jeg skal ud i noget halleffekt eller lign.. Måske induktiv eller kapacitiv?? Det er et must at jeg får en sensor der kan køre på enten ureguleret 12volt, eller 5 volt reguleret jævnspænding. Optiskt er udelukket. Sensoren må helst ikke være meget tykkere end en lillefinger.

Nogen der ligger inde med et godt tip til en egnet sensor?

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Max frekvens er iøvrigt ca 400hz.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

kan du montere en magnet 4 steder derpå ?

-- Mvh Kasper

Reply to
Kasper

noget.

Vil disse følere ikke generere en forskellig amplitude på udgangssignalet alt afhængigt at mit omdrejningstal på skiven? Jeg har et snitbillede i en ældre lærebog, og der står nemligt noget om at hastigheden spiller ind på disse sensorer?

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Kan du ikke bare køre output fra din føler gennem en schmitt-trigger? Så får du en pæn firkant med konstant amplitude og pæne stejle flanker.

--
-- Torben.
Reply to

Nej, den type jeg snakker om skal have 10-24 volt forsyningsspænding og har en "open collector" udgang (enten PNP eller NPN), udgangssignalet er altid on/off.

Jeg vil foreslå at du finder dem på RS eller Farnell, så du kan se hvordan de ser ud (jeg tror at de er MEGET for store til dit formål).

Reply to
HKJ

Hvorfor, de kan fås i alle størrelses, alt efter behov

Det er nu også de dyre steder du lister op

--
   Calle
Reply to

du vil få et on/off signal, som følger din skives udformning

--
   Calle
Reply to

"Henrik Mortensen" skrev i news:bgdt55$ue8$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk

45

mig

ende

trigninger.

12volt,

Du skriver at der ikke er særlig meget plas, så hvad med en opto gaffel lavet med lysleder, de findes både som gaffel og som reflektiv føler.

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

har

Pyha et langt link...! Men denne ser lige ud til at kunne være der, omend jeg havde håbet på en mere omgængelig pris, men ok, hvis det blot virker efter hensigten så går det nok også.

Takker for hjælpen.

BTW, lige eet sidste spørgsmål inden jeg fyrer en mindre formue af: Jeg skal trigge en eksisterende optokobler, der har stel på lysdioden via printet, så jeg skal altså komme med en positiv puls, dvs jeg skal bruge en PNP, right? Det eksisterende print har signal ind til optokoblerens diode henover en

1N4004, en 390ohms modstand og en 5,1volts Zener i serie. Derudover et par kondensatorer til støjkvælning. Jeg forestiller mig at dette er ret unødvendigt nu, og at jeg skal skippe mindst zenerdioden. Da den føler kan trække mindst 100mA vil jeg sigte efter at bruge de ~50mA. Mht kondensatorerne vil jeg som udgangspunkt fjerne dem, og lade den nye føler se om den kan tumle evt støj.

Lyder det rimeligt fornuftigt?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Jeg har altså ikke set nogen der kan opfylde "Sensoren må helst ikke være meget tykkere end en lillefinger"

Det er de steder hvor det er let at købe en. Når jeg handler med f.eks. Omron vil de have styktal/år og så får jeg en pris på lige den type føler

Reply to
HKJ

38944299.1059752941@@@@&BV_EngineID=ccceadcimfggkhmcfngcfkmdgkldfhk.0&cacheI

Sådan en link virker ikke for andre end dig selv.

en

Jeps.

Det lyder meget fornuftigt, dog behøver du højst sansynligt ikke 50mA igennem optokobleren.

Reply to
HKJ

Jeps

--
   Calle
Reply to

Ja, men der er jo mange andre. Jeg ved ikke hvordan Balluff ser på stykantalet.

--
   Calle
Reply to

Henrik Mortensen skrev i meddelelsen ...

Bosch strømfordeler til eks. Opel, fra midt firserne og op. Den består af en magnet på den ene side, og hall-element med schmidt-trigger på den anden side. Tre ledninger, fødes med 5 volt så vidt jeg husker. Fylder næsten ingenting.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Henrik Mortensen skriver:

Induktiv aftaster, produceres af mange forskellige og bruges i tonsvis af styringer. Vi bruger ned til 8 mm aftastere. De kan nemt detektere 12 pulser på en skive der løber med 1800 RPM.

det er Modelbane Europas hjemmeside

Hej Henrik,

Tændingsanlæg ? (Naaah, du kan sikkert ikke nøjes med 4 cyl. ? ;)

Kun 1 magnet (på 2..3mmØ)... Og så et 2..3mmØ reed-rør på den anden side og lidt "clearance"... Det er en meget tynd "lillefinge" :)

Magnet/reed giver lukket kontakt når der er "hul igennem", stålflangerne "kortslutter" magnetfeltet. Men hvis ikke lige du kan få fingre i en kviksølvsvædet reed, vil den naturligvis have en smule prel (som du kan fjerne med en Schmitt-trigger i "den anden ende").

--
Venlig hilsen,
Søren

jeg mener at balluff laver induktive følere ned til 2mm i diameter

--
   Calle
Reply to

Hvordan pokker får de plads til elektronik og ledninger?

På deres hjemmeside går de ned til ø3 mm, men du får først vist nogle produkter ved ø5mm

Reply to
HKJ

Det kan godt være jeg husker forkert, og at det var 3mm jeg brugte på en maskine engang. De ser ud som alm. følere, de er dog glatte istedet for med gevind. al elektronik er inde i dem, og der stikker et 3 ledet kabel ud.

--
   Calle
Reply to