Fra tandskive til firkantpuls.

Jeg ved ikke lige helt hvilken føler jeg skal have fat i her.

Jeg har en tandskive i stål, med 4 spalter i, dvs 45 grader med luft, og 45
grader med stål. Jeg skal have fat i et signal fra denne skive der giver mig
en firkantpuls, og det er et must at den puls er rimeligt ren. Det skal ende
ud i 4 pulser pr omgang.

Man kan få nogle følere til hastighedsgivere til feks PLCere svjh, men er
det er firkantpuls jeg der får ud?

Det er ikke væsentligt om pulsen er magen til min tandskive, blot den er
lang nok til at trigge en optokobler, og selvf. fri for uønskede trigninger.

Tror jeg skal ud i noget halleffekt eller lign.. Måske induktiv eller
kapacitiv??
Det er et must at jeg får en sensor der kan køre på enten ureguleret 12volt,
eller 5 volt reguleret jævnspænding.
Optiskt er udelukket.
Sensoren må helst ikke være meget tykkere end en lillefinger.

Nogen der ligger inde med et godt tip til en egnet sensor?

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
Max frekvens er iøvrigt ca 400hz.

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
kan du montere en magnet 4 steder derpå ?

--
Mvh Kasper

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
noget.

Vil disse følere ikke generere en forskellig amplitude på udgangssignalet
alt afhængigt at mit omdrejningstal på skiven? Jeg har et snitbillede i en
ældre lærebog, og der står nemligt noget om at hastigheden spiller ind på
disse sensorer?

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Kan du ikke bare køre output fra din føler gennem en schmitt-trigger?
Så får du en pæn firkant med konstant amplitude og pæne stejle flanker.

--
-- Torben.

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Nej, den type jeg snakker om skal have 10-24 volt forsyningsspænding og har
en "open collector" udgang (enten PNP eller NPN), udgangssignalet er altid
on/off.

Jeg vil foreslå at du finder dem på RS eller Farnell, så du kan se hvordan
de ser ud (jeg tror at de er MEGET for store til dit formål).

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
har

http://www.rs-components.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_SessionID=@@@@07
38944299.1059752941@@@@&BV_EngineID=ccceadcimfggkhmcfngcfkmdgkldfhk.0&cacheI
D=dkie&323720598532%37205985&catoid=-611376528

Pyha et langt link...!
Men denne ser lige ud til at kunne være der, omend jeg havde håbet på en
mere omgængelig pris, men ok, hvis det blot virker efter hensigten så går
det nok også.

Takker for hjælpen.

BTW, lige eet sidste spørgsmål inden jeg fyrer en mindre formue af:
Jeg skal trigge en eksisterende optokobler, der har stel på lysdioden via
printet, så jeg skal altså komme med en positiv puls, dvs jeg skal bruge en
PNP, right?
Det eksisterende print har signal ind til optokoblerens diode henover en
1N4004, en 390ohms modstand og en 5,1volts Zener i serie. Derudover et par
kondensatorer til støjkvælning. Jeg forestiller mig at dette er ret
unødvendigt nu, og at jeg skal skippe mindst zenerdioden. Da den føler kan
trække mindst 100mA vil jeg sigte efter at bruge de ~50mA.
Mht kondensatorerne vil jeg som udgangspunkt fjerne dem, og lade den nye
føler se om den kan tumle evt støj.

Lyder det rimeligt fornuftigt?

Mvh
[...]

Sådan en link virker ikke for andre end dig selv.

en

Jeps.

Det lyder meget fornuftigt, dog behøver du højst sansynligt ikke 50mA
igennem optokobleren.

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Jeps

--
   Calle

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Jo, men med en snit fart på ~120hz, så vil det ikke vare længe at slide den
kontakt op. Man skal vist ikke regne med meget mere end ~et par millioner
påvirkninger af en switch før den bliver syg.

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
du vil få et on/off signal, som følger din skives udformning
--
   Calle

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Hvorfor, de kan fås i alle størrelses, alt efter behov

Det er nu også de dyre steder du lister op
--
   Calle

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Jeg har altså ikke set nogen der kan opfylde "Sensoren må helst ikke være
meget tykkere end en lillefinger"

Det er de steder hvor det er let at købe en. Når jeg handler med f.eks.
Omron vil de have styktal/år og så får jeg en pris på lige den type føler

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Ja, men der er jo mange andre. Jeg ved ikke hvordan Balluff ser på
stykantalet.

--
   Calle

Re: Fra tandskive til firkantpuls.
Hej Henrik,

Tændingsanlæg ?  (Naaah, du kan sikkert ikke nøjes med 4 cyl. ? ;)

Kun 1 magnet (på 2..3mmØ)... Og så et 2..3mmØ reed-rør på den anden side
og lidt "clearance"... Det er en meget tynd "lillefinge" :)

Magnet/reed giver lukket kontakt når der er "hul igennem", stålflangerne
"kortslutter" magnetfeltet.
Men hvis ikke lige du kan få fingre i en kviksølvsvædet reed, vil den
naturligvis have en smule prel (som du kan fjerne med en Schmitt-trigger i
"den anden ende").

--
Venlig hilsen,
Søren

Min egen er jo 4 cylindret :-) Man skal passe overordentligt på med små
4cylindre turbomotorer. En corrolla kan beviseligt ret nemt presses over
345hk på hjulene, og så spiser den ret store MCere til frokost :-()
Tændingsanlægget, ikke helt endnu, men det kommer i meget nær fremtid. Vi
tager et tach signal fra spolen, og når der kommer ladetryk på motoren
begynder spolen at "ringe" fordi gnisten ikke bliver fyret helt færdig inden
den bliver "blæst" ud. Det forårsager så at optokobleren ser denne "ringen"
som et par yderligere tændinger, og så springer RPM signalet med over
1400rpm/0,05 sekund, og det justeres dysernes åbningstid øjeblikkeligt
efter, så det bliver lidt ustabilt. Alt under ladetryk håndteres fint, men
spolen er, trods en ret kraftig sag, ikke helt stabil nok til at trække RPM
signal ud af. Derfor går vi over til at trigge Megasquirt helt selvstændigt.
Når det kører bruger vi et print helt identiskt, blot med anden software og
kan så også styre tændingen helt som det passer os. Lækkert med et open
source projekt!

Det er jo som du vist har gættet Megasquirt anlægget vi har kørende, og selv
om det er lidt OT, så kan jeg da lige smide lidt data:
Kadett GSI
Turbolader fra maxima,intercooler fra Supra Turbo, 430ml dyser, drevet med
4bar i tryk, givende ca 510ml/min /styk. Lader pt med 0,3 bar på den helt
ombygget motor, og her vrider den 205ere rundt på tør asfalt,2. gear,ligeud
og i 29graders varme på gassen alene, så den er seriøst hurtig. Motoren er
bygget med 0,9-1,1 bar som dimensioneringsgrundlag, og et kvalificeret gæt
siger tæt på 300Hk når det hele bliver færdigt justeret.

Jeg tror vi satser på en induktiv føler. Vi har fundet een der med lidt
kreativitet godt kan være der, og jeg er lidt betænkelig ved at bruge en
reed kontakt, grundet det store antal pulser der bliver høvlet igennem over
tid. Det bliver jo hurtigt i milliard afdelingen, og der giver vel selv en
reed kontakt op.

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Elektroniknørd som man er:
Kan man ikke dæmpe denne rigning ?

Jeg kunne komme med et forslag der hed en diode i serie med tilledningen
til spolen og så tage signalet til styringen inden dioden. Dioden vil så
lukke af for "ringeriet".

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Hvad trækker spolen ?

Hvad med en kraftig transistor til at trække spolen og så bryge den
nuværende styring til at tænde for transistoren og give styreimpulsen ??

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Fra tandskive til firkantpuls.
generere
kan
spændingsfaldet.

Spolen trækkes at et transistor modul, der trigges af et avanceringsmodul.
Spændingen er ~13 volt i drift. Oprindeligt ca 12 volt, men pga øgede
tværsnit har vi fået lidt mere spænding at gøre godt med.

Jo, men vi ville jo gerne kunne undgå at pille for meget i styringen af
avanceringen. Hvis vi indskyder noget der kan forsinke signalet forskyder vi
hele kurven. Vi drejer 360 krumptapgrader på 0,0086 sekund, og vil ikke
flytte tændingen mere end 2-3 grader dvs vi har 0,000059 sekund som vi MAX
må sinke signalet, så det tør vi ikke rode med pt.

Signalet er forsøgt taget fra den originale giver, med afbrændt
avanceringsboks til følge, så den vej vil vi ikke igen. Det burde ellers
have virket til UG iflg målinger, men sådan skulle det ikke gå. Vi har
senere fået at vide at lige præcist den boks er ret sart, så vi passer lige
lidt på nu :-)

Henrik

Re: Fra tandskive til firkantpuls.

Kan man montere 2 transistormoduler ?