Fra binært tal til LED-tal

Howdy.

Hvordan får jeg nemmest lavet et binært tal fra en A/D konverter om til
noget der kan vises på sådan et LED-digit? Den løsning jeg har lige nu
indvolverer en flok NOR og AND-gates, men den synes jeg ikke er så smart, da
jeg skal bruge en nor og en and gate for hvert tal! Hvilket jo løber op hvis
jeg skal bruge tal op til 35.

(jeg forsøger at lave et digitalt voltmeter)

Hilsen Anders.

Re: Fra binært tal til LED-tal
Den Sat, 9 Oct 2004 12:15:31 +0200, "Anders"

Med en PICmicro eller lignende.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Any fool can criticize and complain - and most do.

Re: Fra binært tal til LED-tal
´
Kan man virkelig ikke slippe for den? Betyder det, at der sidder en PIC
eller tilsvarende i et hvert multimeter?

Hilsen Anders.

Re: Fra binært tal til LED-tal
Hej!

Det er nemmest at lave sådanne sager med en microcontroller. Der kan
implementeres 117 features og ændres i designet ved blot at opdatere en firmware.

Get used to it ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fra binært tal til LED-tal

Der findes da bjerge af display-decoder kredse, i CMOS 4xxxx serien f.
eks. 4055, 4056, 4543, 4544.

Lidt gammeldags, men omvendt skal de bare smides i, så virker det (med
mindre du laver en fajl, altså)...

MVH
Søren

Re: Fra binært tal til LED-tal

HOV, sadge du binær ?
Det kan de ikke lige helt så nemt ...

MVH
Søren

Re: Fra binært tal til LED-tal

Hej.

Nej, nej, output skal godt nok vises som decimal på LED'sne.

Hilsen Anders.

Re: Fra binært tal til LED-tal

da
hvis
http://forums.devshed.com/archive/t-175546
og så er der kredsen 7447 og 4511. Det er dog BCD to 7-segment decodere , så
dit binære signal skal være i BCD først så: BCD :
http://www.computerhope.com/jargon/b/bcd.htm

Re: Fra binært tal til LED-tal

Tja, teknisk set kan du vel godt lave det med en EPROM, EEPROM, en PEEL (som
jo indeholder en del OR og AND gates i sammen chip så vidt jeg husker) eller
noget, og så en røvfuld programmering af dem. Men tror det er et
hestearbejde uden lige. Jeg ville nok også gå efter en PIC eller MSP
løsning...

Mvh
Jesper

Re: Fra binært tal til LED-tal [her er de fleste kredse nævnt]

Hej Anders

Lav følgende søgning:
http://www.google.dk/search?q45%11+BCD+%227+segment%22

Andre søgefraser: "Display Decoders"

Check om de er designet til fælleskatode eller fællesanode.

HC-udgaverne kan kun klare 5V og alm. CMOS kan klare 3-15(nogle 18)V.

Med en ekstern transistor/switch kan du multiplekse (f.eks. 4028B,
74HC4028, 4555, 4556 (inv.)) flere 7 segment LED til én "display decoder".

På engelsk kaldes den funktion du er interesseret for: "BCD-to-7 Segment
Latch/Decoder". "Latch" er en 4 bit hukommelse som gemmer resultatet
indtil et nyt 4 bit BCD er klart på BCD-indgangene.

Af CMOS kredse til LED er der f.eks.: 4511B (CD4511BC) (<-mest kendte),
4558 (leading zero blanking), 4056, 4493, 4494, 4495, 4513, 4547. "B"

Af CMOS kredse til LCD: 4543 (<- mest kendte), 4544.

High-speed (og høj strøm) CMOS: 74HC4511 (til LED), 74HC4543 (til LCD).

Af TTL (stort strømforbrug): 7447 eller 7448.
Mindre strømforbrug: 74LS74.

Kig i deres datablade for mere information.

Links:

http://www.play-hookey.com/digital/experiments/seven_seg_driver.html

http://www.hippy.freeserve.co.uk/chipxref.htm#DECODER

Tysk - med diagram:
http://www.elektronik-kompendium.de/forum/forum_entry.php?id39%77&page=0&category=all&order=time

mvh/Glenn

-

Re: Fra binært tal til LED-tal

da
hvis

Hvis du har mulighed for at brænde en EPROM, kan du lave en tabel i den, som
tænder de streger i syv segmentet du ønsker, ved de forskellige bit
kombinationer.

Alternativt kunne du vælge at bruge en 7107, den er lavet til f.eks. et
digital voltmeter. Indeholder A/D konverter + displaydriver del, med op til
4 segmenter, med kun få ekstra komponenter.
Se evt: http://www.electronics-lab.com/projects/test/014 /

Mvh Tom

Re: Fra binært tal til LED-tal

Du lægger din A/D konverter til side og anskaffer en voltmeterkreds. Da
jeg gik på EFG for omkring 15 år siden byggede vi en strømforsyning med
digitalt voltmeter. Kredsen havde multiplexet udgang til et trecifret
syvsegment LED-display. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den er
meget nem at bruge.

Tomas

Re: Fra binært tal til LED-tal

smart, da
hvis
Jeps det vil være den bedste løsning......
http://www.brinck.dk/byggesaet/br481483.asp
http://www.brinck.dk/byggesaet/br89.asp

men hvis du nu gerne selv vil.... så kan jeg da foreslå en EEPROM
(parallel)... der kan du jo smide dine binære data ind på adresse bussen, og
så "læse" dine 7 bit på databussen.... kræver dog en for hver ciffer...

Kræver også at du har adgang til en EPROM brænder.

Det samme kan realiseres i en PEEL/PAL/FPGA.... men det kræver igen noget
udstyr til at "brænde" med...

MVH Bojer

Re: Fra binært tal til LED-tal
Hej Tomas,

Kunne det evt. være combo'et CA3161/CA3162 ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Anders

Hvis du mener binært...så...

Du har en oscillator.

Du har to tællere:
*En binær som kan tælle fra det tal du har og til nul. Måske: 4516B,
74HC4516 up/down-counter.
*En BCD tæller som tæller op. Måske 4518B up-counter (2 BCD tællere)
eller 4510B up/down-counter.

Nu lader du oscillatorsignalet tælle den binære tæller ned og BCD
tælleren op. Når den binære tæller er nul, har du det BCD-kodede tal.

Ikke specielt elegant, men vil du ikke anvende en microcontroller som
f.eks. PIC, så kunne det være løsningen.

mvh/Glenn

-

Re: Fra binært tal til LED-tal [OK her er en løsning]

A-ha! Jeg sad netop og søgte efter noget der kunne konvertere min A/D's
binære tal til BCD, men jeg kunne ikke rigtig finde noget. Sådan en
BCD-tæller lyder som en løsning jeg kan bruge.

Hilsen Anders.

Re: Fra binært tal til LED-tal [Nør d-udgaven ;-) ]

Hej Anders

Nørder anvender heksadecimale tal:
*4495 binær->7-segment.

;-)

CMOS: 4495. BCD>7 SEG. DECODER/DRIVER/LATC. 20,00:
www.vejle-rc.dk/katalogbestilling.asp?file13%

-

Mere info:

datablade:
http://www.radanpro.com/el/datasheets_mc.htm

4495-1
Hexadecimal-to-7 Segment Latch/Decoder ROM/Driver
DIL16

MC14495
MC14495-1
MC14495-P1
MC14495-01
http://www.moliusis.de/chipdir/pinusr/mc14495.txt

The CP-Decoder uses two Eproms for decoding the 4-bit hexadecimal:
http://members.aol.com/mcapage0/cp_deco1.pdf

Micro-Mysticism
A Four-Bit Microprocessor
http://clarkwoodsoftware.com/articles/digital_design/indexcontent.html

74143
74LS143

"hexadecimal to 7-segment" CMOS

Laboratory Experiments Fall 1998
http://www.cs.indiana.edu/classes/b441-sjoh/lab/LAB.pdf

http://www.cecs.csulb.edu/~hill/cecs201/lab4.html
A Binary to 7-Segment Driver
http://www.ececs.uc.edu/~apattana/RESUME/binary2seven.pdf

mvh/Glenn

-

Re: Fra binært tal til LED-tal
Anders  skrev
da
hvis

Hej Anders.

Så vil jeg da også lige komme med et par forslag.
Jeg har nemlig også haft brug for det,
dog ikke til et voltmeter.
Jeg har set på kredsene:
7446-7447-7448-7449
som virker fint til mit formål.
Ellers kan jeg huske noget med at der på et tidsunkt var netop
et voltmeter med digital udlæsning i et meget populært
engelsk elektronik-blad.
Pe®=:O)s1

Re: Fra binært tal til LED-tal

Prøv evt. at kigge på kredsene CA 3161 og CA 3162
Begge er nogle ældre kredse, men de kan stadig fåes.

Personligt har jeg et par gange brugt ICL7107 kredsen.

Mvh
Gert K.

Site Timeline