fra aktiv bas til passiv

er der nogle der kan hjælpe mig med at fortælle om/hvordan jeg kan lave min
aktive bas om til en passiv

på forhånd tak

JP

Re: fra aktiv bas til passiv
Hejsa

Klip ledningerne af, så er den helt sikkert passiv ;o)

/Hauge

Re: fra aktiv bas til passiv

ja tak men lidt for passiv til min smag :-)

JP

Re: fra aktiv bas til passiv

Må man spørge hvorfor du vil gøre det ?

Jørn

Re: fra aktiv bas til passiv

"Jørn Hundebøll: skrev

det er en 18 " 800 W, og har fået at vide jeg ville få mere ud af den på den
anden måde. og så er det ikke nemt at få samlet ledningerne i udgangene

JP

Re: fra aktiv bas til passiv

Ok, du vil fjerne den forstærker som højttaleren oprindelig er designet
og leveret med for at bruge din egen - er det korrekt forstået ?

  Det med ledningerne forstår jeg ikke helt - udgangene på hvad ?

Jørn

Re: fra aktiv bas til passiv

"Jørn Hundebøll skrev > >

jeg har fået en bas, som jeg gerne vil have sluttet til mit anlæg, men på
anlæget er der kun en phone udgang til bas, og min bas er med almindelige
ledninger, så spørgsmålet er enligt hvordan man kan lave det??

lige nu kører den sammen med mine andre højtaler, så der 2 ledninger der går
ind i venstre højtaler udgang, og det er ikke nemt at få til at holde

JP

Re: fra aktiv bas til passiv

går

Så er spørgsmålet vel også mere om hvordan du laver din subwoofer(bas) om
fra en passiv til en aktiv subwoofer.

Svaret på DET spørgsmål er enkelt, du sætter en forstærker imellem dit anlæg
og din subwoofer.

Mvh. Uffe Ravn

Re: fra aktiv bas til passiv

Det er efterhånden også det som er begyndt at dæmre for mig. Det andet
virker også underligt - eller også har jeg bare ikke forstået det helt
endnu.

Jørn

Re: fra aktiv bas til passiv

for at en Højtaler er aktiv så skal der være en forstærker
indbygget i Højtaleren , er der det ?, er højtaleren sat til
220 V ?, det lyder ikke som om når du siger at der er
almindelige ledninger til højtaleren, hvis den er aktiv ville
der være skærmet ledninger til den og du kunne tilslutte
den til en line  udgang ( lige nu  har du sat den til din venstre højtaler
udgang på anlæget )

går

se det er ikke godt, højtaleren er en Bas ,altså skal der
et dele filter på ( det simpleste er en spole i serie med Bashøjtaleren )
noget andet er at du jo kun for venstre
kanal ud i bassen ,
der er ikke nogen "nem" måde at tilslutte den til dit anlæg på

tre spørgsmål
er det en aktiv bas (er der forstærker i bassen )
er det et sorrundanlæg du har
vil du bruge bassen som Subwoofer

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen"  skrev

Okey nu har jeg også fundet ud af at jeg har misforstået det med aktiv og
passiv.

1: det er passiv bas
2: ja det er et sorrundanlæg
3 ja jeg vil gerne bruge den som subwoofer, for det får jeg vel det bedste
resultat ud af

JP

Re: fra aktiv bas til passiv

 Jeps , så nu er der 3 muligheder
hvor mange tilslutnings terminaler er der på den subwoofer , normalt ville
der være 3  (REL sub)
der kan også være 4 hvor 2 er indgange og 2 er udgange

går der bare 2 ledninger ind i subwooferen ?

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

der er 1 plus og 1 minus, hvis det er det du mener???

JP

Re: fra aktiv bas til passiv

Ja det er det jeg mener og det var det jeg frygtede
det bliver ikke nemt at bruge den som subwoofer
du skal på en eller anden måde finde ud af om der er et
filter i Højtaleren , ellers dur den ikke som Subwoofer
den kan jo være brugt sammen med en forstærker med
aktivt filter (Xover) sådan at kun de frekvenser som højtaleren
er bygget til at gengive,  "når" frem til den .Hvis der ingen filter er vil
alle frekvense jo nå frem til højtaleren og det
er ikke godt.
hvis der sidder et filter i den kan du gøre den "aktiv" ved
at købe (finde) en anden forstærker hvis line indgang
tilsluttes dit sorrund anlæg's udgang (monitor ) eller en anden line udgang
,det ville også være det bedste for
så ville du kunne styre lydstyrke på din sub så det passer
til din smag .Men jeg er bange for at du aldrig vil få et
rigtig godt resultat ud af det.
noget andet er at en 18 " 800 W koster altså kassen
du kunne jo også sælge den , og købe en "rigtig" subwoofer .

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: fra aktiv bas til passiv

"Michael Meidahl Jensen: skrev
hvad ville sådan en være værd, helt ny er den ikke.

JP

Re: fra aktiv bas til passiv

Tja en ny koster vel fra 2500 alt efter fabrikat såå

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Som du vil have gjort aktiv? Så skal du skaffe en seperat effektforstærker.
Den kan være med 1 eller 2 kanaler, men det er nok nemmest at finde
stereo-forstærkere. Mange stereo-effektforstærkere kan brokobles og give
større effekt hvis du kun har brug for 1 kanal, som i dette tilfælde.

Fordelen ved det er så at subwooferen (bassen) ikke belaster dit
surroundanlæg, som vel også var den oprindelige hensigt.

Hvilket anlæg er det?
Har du en 'pre-out' eller subwoofer udgang et sted bag på forstærkeren?

Hvis dit anlæg har en pre-out er det også langt det nemmeste.

signing off.. Martin Sørensen

Re: fra aktiv bas til passiv

det er et Technics anlæg, og der en udgang til sub, det er ligesom et
phonestik.

JP

Re: fra aktiv bas til passiv

Så er det rimeligt simpelt. Køb en effektforstærker, evt. en
stereoeffektforstærker der kan brokobles. Så trækker du et kabel fra
sub-phonostikket til effektforstærkerens indgang og tilslutter basenheden
til effektforstærkeren.
Et filter er der egentligt ikke brug for, da signalet der er i sub-udgangen
i forvejen kun indeholder lave frekvenser.

signing off.. Martin Sørensen

Re: fra aktiv bas til passiv

Hvad mener du præcist med en aktiv bas og en passiv bas ? For mig er en
aktiv bas en kasse med en tilslutning til 230 volt for drift af en
forstærker inden i kassen samt en tilslutning til et linie signal (eller
et højttaler signal - dog uden effekten).

En passiv er "blot" en højttaler-enhed(er) som skal drives af en
effektforstærker.

Jørn

Site Timeline