fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A

Hej

Hvordan gør jeg lettest dette, fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A ?

"Max" skrev i melding news:4ba73ffd$0$281$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det må vel bli ved hjelp av motstander, jeg henger med på med et tilsvarende spørsmål. Skal koble 6 v pærer (glødetrådsmotstand) 100 ohm til et 7,5 v batteri.

Reply to
ceroy

Hej Max

Brug 2 stk LM317 og 4 modstande.

Hej ceroy

Modstande er en ok løsning hvis strømforbruget er konstant, dermed er spændingsfaldet jo også konstant, ved variabel strøm duer modstande ikke. En simpel løsning så kan være at koble dioder i serie med belastningen, dem falder der 0,6-0,8 Volt over næsten uanset belastningen.

--
Mvh

Det bliver varmt med en LM317, eller en 7805

Der findes switchmode regulatorer, der sparer meget mere på strømmen/varmen

Findes under mange navne

Reply to
Christen Fihl

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:4ba776c5$0$56778$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Er enig med CF, tror også en LM317 vil blive varm, men kan den holde til det ?

ville helst en billig switchmode regulator, syntes DE-SW050 er lidt for dyr. ($15) + forsendelse.

"Max" skrev i en meddelelse news:4ba77c48$0$282$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvis du har mod på at bygge selv.

LM2576-5

Du kan lave de 3,3V/0,5A med en serieregulator (LM317), udfra 5 volt, hvis et varmetab på 3,4W (ved 0,5A) er acceptabelt.

Ellers er der LM2575-3,3

mvh JBH

Reply to
JBH

Super lige hvad jeg skal bruge

Takker

"Max" skrev i en meddelelse news:4ba7dac7$0$278$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

:-)

Ved sgu ikke lige hvad der gik galt i min effektberegning.....det bliver under 1 watt varmetab, hvis du vælger en serieregulator fra 5 volt.

(5-3,3) x 0,5 = 0,85Watt. og naturligvis lidt i 24 til 5 volt switcheren. I øvrigt er min erfaring at 2575-xx (1Amp) typerne kan give noget mere end 1 ampere, hvis de holdes kølig

mvh JBH

Reply to
JBH