fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A

Hvordan gør jeg lettest dette,  fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A ?

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A

Det må vel bli ved hjelp av motstander, jeg henger med på med et tilsvarende
spørsmål. Skal koble 6 v pærer (glødetrådsmotstand) 100 ohm til et 7,5 v
batteri.

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A
Hej ceroy

Modstande er en ok løsning hvis strømforbruget er konstant, dermed
er spændingsfaldet jo også konstant, ved variabel strøm duer
modstande ikke. En simpel løsning så kan være at koble dioder
i serie med belastningen, dem falder der 0,6-0,8 Volt over næsten
uanset belastningen.

Max

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A
Hej Max

Brug 2 stk LM317 og 4 modstande.

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A
Det bliver varmt med en LM317, eller en 7805

Der findes switchmode regulatorer, der sparer meget mere på strømmen/varmen
http://www.dimensionengineering.com/DE-SW050.htm

Findes under mange navne

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A

Er enig med CF, tror også en LM317 vil blive varm, men kan den holde til det
?

ville helst en billig switchmode regulator, syntes DE-SW050 er lidt for dyr.
($15) + forsendelse.

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A

Hvis du har mod på at bygge selv.

http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/480/61690_DS.pdf

LM2576-5

Du kan lave de  3,3V/0,5A med en serieregulator (LM317), udfra 5 volt, hvis
et varmetab på 3,4W (ved 0,5A)  er acceptabelt.

Ellers  er der LM2575-3,3

mvh
JBH

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A
Super lige hvad jeg skal bruge

Takker

Re: fra 24v dc til 5V 1A og 3v3 0,5A

:-)

Ved sgu ikke lige hvad der gik galt i min effektberegning.....det bliver
under 1 watt varmetab, hvis du vælger en serieregulator fra 5 volt.

(5-3,3)  x 0,5  =  0,85Watt.  og naturligvis lidt i 24 til 5 volt
switcheren. I øvrigt er min erfaring at 2575-xx  (1Amp) typerne kan give
noget mere end 1 ampere, hvis de holdes kølig

mvh
JBH

Site Timeline