Fotoprint problemer

Jeg har været ved at lave lidt fotoprint, men korttid efter printpladen var
kommet i ætse badet (jernclorid) begyndte banerne/fotolakken at falde af i
"store" flager. Det er et dobbeltsidet print og det er ikke lige slemt over
alt, men på de samme steder på begge sider.

Som fremkalder har jeg brugt Seno 4007. Fremkaldte i ca. 2 min.
Til belysning har jeg brugt tre 12V 20W halogen spot ca. 24cm over printet.
Den ene side blev belyst i 33 min., den anden i 35 min.
Til ætsning brugte jeg noget jernclorid jeg har haft stående i en del år
efterhånden, men kun lidt brugt.

Hvad går der galt?

mvh
Duus

Re: Fotoprint problemer

var
over

Det er surt , har du selv belagt fotoresist på printet eller har du købt
besmurt ?

printet.

det kunne godt lyde som om at printet er blevet for varmt da det
er på begge sider, er det ikke på det sted hvor din 20W halogen spot
har hængt hen over at det er galt (løsner sig) og hvad med de andre steder
på printet, er der da god vedhæftning

 det skulle ikke have noget at sige
 var jernclorid varm ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Det er færdige/besmurte print.

Det virker som om det er ca der var spotene har ramt, men var ikke klar over
at varmen kunne være et problem. De andre steder fejler printet ikke noget.

nej ikke specielt 20*c-30*c

Re: Fotoprint problemer
Hejsa

Jeg tror det er for længe, jeg bruger 1% kaustisk soda, og fremkalder ca.
½-1 minut, også selvom det ikke ser 100% fremkaldt ud, så stopper jeg der,
for jeg har også oplevet at det hele ryger af i flager, når jeg ætser.

printet.

Jeg bruger 2 x 18 w lysstofrør til højfjeldssol 5 cm. afstand i 8 min.

Det gør ikke noget, enten virker det, eller også gør det ikke. Det er i
hvert fald ikke det der gør at det flager af.
 Jeg bruger saltsyre/brintoverilte og intet vand. Uh det går stærkt, 2-5
sekunder ;)

/Hauge

Re: Fotoprint problemer

Hmmm, du er en utålmodig mand ... :-/
Bliver badet ikke temmeligt varmt? På grænsen til at koge ved større print?

- Lars

Re: Fotoprint problemer
Hejsa

;o)

print?

Jo, men så kommer jeg også vand i, da det ellers er umuligt at styre
ætsningen.

Mvh Hauge

Re: Fotoprint problemer

Hrrrmmmm, det er vist ikke helt efter bogen det der med vand i syre ... :-O

Hvor mange gange er det gået galt?

- Lars

Re: Fotoprint problemer

:-O

Nej, husk syre i vandet, ALDRIG andet.

Bruger selv blandingsforholdet  1 del deminiraliseret vand, 1 del 35 %
saltsyre
og 1 del 30 % brintoverilte, det går også stærkt, men ikke stærkere end at
jeg kan føleg med så jeg undgår for kraftig underætsning.

Mvh Max

Re: Fotoprint problemer
Hejsa

Tjaeh.

Hvorfor spilde penge på dyrt vand, når man kan købe 1000 liter vand for et
sted mellem 5 og 30 kr., endda med egen taphane? ;)

Hehe, så skal det ikke være en ret stærk blanding ;o)

/Hauge

Re: Fotoprint problemer
Hej Hauge

Ja, almindelig lærdom fra fysiktimen.

Her hvor jeg bor har vi meget hårdt vand, kalken nedbryder saltsyren og
ætsningen bliver ikke så ensartet med vand fra hanen. Forøvrigt koster
deminiraliseret vand ikke meget når man køber det i store mængder
på f.eks. en tankstation.

Selverkendelse er en god ting :)

Mvh Max

Re: Fotoprint problemer
Hejsa

Hehe, skulle ikke tolkes som om at rækkefølgen var det jeg skrev.

Aldrig :o)
Jeg er heldig. Hihi..

Mvh Hauge

Re: Fotoprint problemer
Hej igen

Jeg har sat beslysningstiden ned fra ca. 30 til 20 min og fremkalder nu kun
i 1 minut. Det ser ud til at have løst problemet med at banerne ryger af.

Nu står jeg så med et nyt problem, jeg har blandet noget nyt jernklorid (ca.
260 g FeCl og ca. 300 ml vand) og har nu ætset i over 2 timer og det ser ud
til der er lang vej endnu (der er begyndt at komme små huller i kobberet),
jeg har opvarmet det til ca 40*c nogle gang i et vand bad.

Kan det ikke gøres hurtiger, med jernklorid? (jeg vil skyde på der nok kan
gå yderliger 2 timer før det er færdigt)

var
over
printet.

Re: Fotoprint problemer
Hejsa

Men tyder så desværre på at du ikke får alt mellem banerne af.
Belys lidt længere, men stadig kun 1 min fremkaldning.

Det er ikke jernkloriden der er problemet her, den skal først gnave sig
igennem den sidste lille hinde af fotolak mellem banerne.

/Hauge

Re: Fotoprint problemer

kun

Jeg tror nu stadigvæk du har haft et varme problem
men det gør ikke det "Hauge" har sagt usandt
en overbelysning skal du kunne "fange" ved fremkaldsen
men det er fint hvis du nu har fået det at virke
prøv se om du ikke kan skaffe en gammel ansigtssol
eller sådan noget de kan findes på markeder og
loppetorv ind i mellem, de er langt bedere end
en lavvolt spot (meget korter belysnings tid )
der er også denne mulighed her
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem22%91
men den er lidt dyr

(ca.
ud

Ja se det lure jeg så lidt over det er jo en blandning næsten 1 til 1 !
jeg har selv haft jernklorid liggende i op til 2 år og det virkede bare
blander også 1 til 1 ca

det er en fin temperatur det skulle normalt gå rimeligt stærkt ?
har din jernklorid et grønligt udsende eller er det nærmer gult
hvis det er meget grønligt kan det være "brugt" op
husk også at der skal ilt til procesen (bevæg printet frem og tilbage i
overfladen af kloriden)
du kan selfølig bruge den ætsemetode som "Hauge" og "Max" taler om
blandingsforholdet  1 del deminiraliseret vand, 1 del 35 %
saltsyre og 1 del 30 % brintoverilte, (husk det er uden for det forgår !! )

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hvordan ser jeg om den er blevet overbelyst og om fremkaldelsen har fanget
den?

Blandingen er helt ny og gul. Jeg har af og til været ude og røre lidt i
suppen, men ikke alle 4 timer.

Re: Fotoprint problemer

 det jeg mener er at du allerede efter fremkaldsen kan se
 om du overbelyser, det ses ved at printbaner bliver
 lyser evt med så huller i der stammer fra små fejl i filmen
 print baner skal være mørk lila jævnt over det hele
lige som dette billede
http://www.qsl.net/ct1efl/pcb_developed.jpg
underbelysning derimod (som Hauge også skriver )
efterlader en lille hinde mellem baner fordi det der
har fået for lidt lys men det er straks svære at se
og så for du problemer når du ætser
man kan næsten ikke se det men hvis du skraber lidt mellem
banerne vil du kunne se det

     ja men så er der ikke nogen ko på isen :)
     der er nok fordi der er dette meget tynde lag af fotoresist
      altså underbelysning = lidt længere belysnings tid
      prøv med et lille stykke print plade der
     ikke er besmurt med noget ,ved 40 grader kan man med det samme
     se at ætsningen går i gang
     når jeg ætser og det er altid med jernklorid så går der 15 til 20
minuter
     alt efter hvor varm "suppen" er
      men bliv ved at prøve dig frem det er fedt at stå med et næsten
      perfekt print man selv har lavet ,jeg har enu til gode at stå med et
      som er 100 procent perfekt og som jeg selv har lavet (og jeg har lavet
mange i min tid)

her er et par link
http://homepage.tinet.ie/~ei9gq/pcb.html
http://peteropfinder.dk/_printfremstilling /