Fotograf søger hjælp

Hej Alle.

Jeg er fotograf og har gang i en masse fotoprojekter. I den
forbindelse, har jeg lE6%nge F8%nsket mig en "dims", der kan fE5% kameraet
til at tage billeder pE5% vilkE5%rlige tidspunkter. Jeg forestiller mig,
at man kan modificere en fjernudlF8%ser, sE5% den tager billeder pE5%
tilfE6%ldige tidspunkter ud fra en eller anden ramme.

Et eks. pE5% et projekt, kunne f.eks. vE6%re, at man tog en rE6%kke billeder
af en model. I stedet for at lave de samme konventionelle
modelbilleder, kunne man arbejde med, at man var uden indflydelse pE5%,
hvornE5%r billedet blev taget.

Jeg ved intet om elektronik og har derfor ikke nogen fornemmelse af om
det kan fungere.
Jeg hF8%rer meget gerne fra folk, som har idE9%er, eller som har
ekspertisen til at udvikle sE5%dan en dims.

Mange hilsner
Jonas KjE6%r

Re: Fotograf søger hjælp

Hej Alle.

Jeg er fotograf og har gang i en masse fotoprojekter. I den
forbindelse, har jeg længe ønsket mig en "dims", der kan få kameraet
til at tage billeder på vilkårlige tidspunkter. Jeg forestiller mig,
at man kan modificere en fjernudløser, så den tager billeder på
tilfældige tidspunkter ud fra en eller anden ramme.

Et eks. på et projekt, kunne f.eks. være, at man tog en række billeder
af en model. I stedet for at lave de samme konventionelle
modelbilleder, kunne man arbejde med, at man var uden indflydelse på,
hvornår billedet blev taget.

Jeg ved intet om elektronik og har derfor ikke nogen fornemmelse af om
det kan fungere.
Jeg hører meget gerne fra folk, som har idéer, eller som har
ekspertisen til at udvikle sådan en dims.

Mange hilsner
Jonas Kjær

Hej Jonas

Jeg har engang udviklet noget lignende.
Det var til et CANON digital kamera.
Hvis du bruger digitalt kamera, mon så ikke der følger noget PC-software med
som kan noget af det du søger?
Canon's digitale kameraer (i hvert fald nogle modeller) kører med et
interface som man kan få fat i med en PC.

Men ellers kan man da nok modificere en fjernudløser forholdsvis simpelt,
med lidt elektronik på.
Hvordan ser sådan en udløser ud?
Er det bare en knap man trykker på? Og så en ledning eller trådløst hen til
kamera?

mvh
Kåre

Re: Fotograf søger hjælp
st hen til

Hej KE5%re.

Tak for dit svar.
Jeg har i F8%vrigt et Canon 5D.

Jeg har ikke umiddelbart stF8%dt pE5% noget software eller noget, der
kunne bruges. Men det kan da godt vE6%re der findes noget.
Jeg synes dog det kunne vE6%re fedt at kunne bruge "dimsen" uden at
skulle have computer med.

Jeg tror stadig pE5% ideen med fjernudlF8%seren. Det er bare en ledning
fra kameraet og til en elektroniskl udlF8%ser. Du kan se et eks. pE5%
sE5%dan en her:
http://img516.imageshack.us/img516/8442/66424bp7.jpg

Mange hilsner
Jonas

[...]

Jeg kører med Olympia og denne model hat IR fjernbetjening som er
modificeret lidt og koblet sammen med en 27Mhz radiomodtager. Til senderen
har jeg så mulighed for at lave forskellige timerfunktioner. 27Mhz sender og
modtager er fra en skrottet fjernstyret bil. Jeg har målt rækkevidden til 35
m i fri luft.
D.v.s. at jeg kan fjernudløse min 35 m fra det objekt der skal i kassen.
Ideen er til fri afbenyttelse.
Børge.

Re: Fotograf søger hjælp

Hej BF8%rge.

Det lyder som en vild storm P lF8%sning du er ude i. Jeg ved ikke engang
rigtig sikker pE5%, hvad det er du skriver, men det lyder
interessant ;-)
Jeg ved ikke om det er lige til at udvikle sE5%dan en eller om det
krE6%ver en lE6%ngerevarende ingenF8%ruddannelse?

Mange hilsner
Jonas

Re: Fotograf søger hjælp

Langt det nemmeste ville være at interface en fjernudløser med en PC
(evt. en gammel en med paralel port) og så skrive lidt software der
vipper med det relavante ben ud fra de kriterier man bestemmer.

Re: Fotograf søger hjælp

Hej Flemming.

Du har ret i, at det nok er nemmest med klare det med software, men
jeg vil gerne vE6%re uafhE6%ngig af en computer.

Mange hilsner
Jonas

Re: Fotograf søger hjælp

Hvis det skal være fleksibelt så skal det være computer baseret, men nu
findes der heldigvis computere i mange størrelser, så måske noget med:

* En lille AVR (komplet computer i en enkelt IC)
* En støj-generator til at lave tilfældig data til AVR'en.
* Et Alphanumerisk LCD og et par knapper til indstilling af diverse
parametre.

Jeg vil tro dimsen vil kunne bygges af "stumper i skuffen" af mange
hjemmefuskere og hvis man ikke har stumperne er der vel for ca. 40-100
kr afhængig af hvor god man er til at source.

Hvis du ikke finder andre der vil hjælpe dig vil jeg godt kaste en lille
weekend efter det, såfremt du lægger vejen forbi Skanderborg med dit 5D
når det skal testes.

Re: Fotograf søger hjælp

Hej Flemming.

Lad mig sige det med det samme. Det er sort snak for mig, sE5% du kan
bilde mig hvad som helst ind :-)
Det lyder som et godt tilbud, at du vil kaste en lille weekend efter
det. Jeg bor dog i kF8%benhavn, sE5% det mest optimale var, at jeg kunne
finde nogen der kunne hjE6%lpe mig her omkring.
Men det kan vE6%re jeg slE5%r til, hvis det viser sig at ingen andre kan
hjE6%lpe.

Tak for det i hvert fald.

Mange hilsner
Jonas

Re: Fotograf søger hjælp

Hvilket kamera? -er der elektrisk udløser i eet eller andet stik på det?
Hvordan skal de "vilkårlige" tidspunkter beskrives?

Hvad må det koste ?

Bo //
(fotograferer og udvikler elektronik)

Re: Fotograf søger hjælp

Hej Bo.

Jeg har et Canon 5D og der er stik til selvudlF8%sere som f.eks. denne
model:
http://img516.imageshack.us/img516/8442/66424bp7.jpg

Det der kunne vE6%re fedt er, at man kan indstille dimsen til at tage
tilfE6%ldige billeder inden for f.eks. en ramme pE5% 10 billeder i min.
SE5%ledes sikre jeg mig, at der ikke gE5%r et kvarter mellem billederne og
man bare stE5%r og glor.
Jeg ved ikke hvordan det gF8%res smartest, men som udgangspunkt, skulle
det gerne gF8%res sE5% billligt sE5% muligt.

Mht pris, sE5% har jeg ingen idE9% om hvad sE5%dan noget her koster. Jeg er
godt klar over, at det ikke er gratis, men som sagt, sE5% vil jeg gerne
gF8%re det sE5% billligt sE5% muligt, da desvE6%rre ikke har det store budg=
et
til det her. Vi har planer om at udgive en fotobog med nogle af
projekterne og det er klart at "opfinderen" vil blive krediteret osv.

Mange hilsner
Jonas

Re: Fotograf søger hjælp - lidt OT :-)
I meddelelse: snipped-for-privacy@22g2000hsm.googlegroups.com

Ta´ lille Dutter på 1 1/2 år med i studiet og lad ham lege med
fjernudløseren.

--
MVH Per, Herringe

Re: Fotograf søger hjælp - lidt OT :-)

He he... SE5% bliver det i hvertfald dogmebilleder, hvis sE5%dan en lille
fyr, fE5%r fat i et kamera :-)

Re: Fotograf søger hjælp

Intet problem.
En timer med et relæ der kobles parallelt over fejernudløserkontakten.

Er der 230 volt til rådighed ?

Random billeder ?

Re: Fotograf søger hjælp
On 3 Okt., 17:17, "Klaus D. Mikkelsen"

Hej Klaus.

Jeg havde forestillet mig, at lF8%sningen skulle vE6%re sE5% fleksibel, at
man kunne tage dem med sig udenfor.
Umiddelbart lyder det ikke som det er muligt ved denne lF8%sning - eller
hvad?

Mange hilsner
Jonas

Re: Fotograf søger hjælp

Jo, intet er umuligt. Du skal bare lige gøre op med dig selv, hvor mange
parametre du vil "skrue på" og hvor dan du vil programmere dit
"pulsgiver".

Re: Fotograf søger hjælp

Hvis jeg skulle lave sådan en til mig selv, ville jeg lave den som en lille
kasse med en simpel micro-controller styring i.
Så skulle den være udstyret med et lille bitte alfanummerisk display, et par
knapper og en udgang til udløseren.
Følgende funktioner skulle så være muligt at indtaste (hurtigt skud fra
hoften):

- Start
- Stop
- Periode (Hvor mange minutter fotosessionen skal forløbe over)
- Min. tid mellem hvert billede
- Max tid mellem hvert billede.
- Antal billeder i perioden (kan måske udelades, eller mulighe for at sætte
den ud af drift)

Og så tager den ellers tilfældige billeder med f.eks. mellem 2 og 30
sekunders mellemrum i 10 minutter.

mvh
Kåre

Re: Fotograf søger hjælp

Hej KE5%re og Klaus.

De funktioner du stiller op her Klaus, vil vE6%re alt rigeligt.
Det kan jo gE5% hen og blive en hel vidunder-dims :-)

Hvem kan lave sE5%dan en og hvad vil det ca. koste?

Mange hilsner
Jonas

Re: Fotograf søger hjælp

Hej Kåre og Klaus.

De funktioner du stiller op her Klaus, vil være alt rigeligt.
Det kan jo gå hen og blive en hel vidunder-dims :-)

Hvem kan lave sådan en og hvad vil det ca. koste?

Mange hilsner
Jonas
Nu var det så godt nok mig der stillede de funktioner op....;-)

Lige et par ekstra spørgsmål:
- Hvor længe skal den kunne køre på et batteri (jeg går ud fra den skal
kunne køre på batteri)?
- Hvor stor må kassen være for at den ikke bliver for kluntet?
- Har du en ide om hvordan den skal kobles til kameraet? Hvordan ser stikket
ud fra fjernudløseren?

Jeg kan muligvis nok lokkes til at bygge noget op. Jeg skal lige se om jeg
kan finde noget der kan bruges i skufferne der kan bruges. Det skulle ikke
være helt umuligt...

mvh
Kåre

Re: Fotograf søger hjælp

Kom også til at tænke på: Hvilke funktioner har fjernudløseren? Er der bare
en enkelt knap ?

mvh
Kåre

Site Timeline