fotodiode vs. fototransistor

Jeg sidder og kigger på en ir lyssensor til noget elmåler aftastning
(gasdims-agtigt) og jeg studsede lidt over at der findes både fotodiode
og fototransistorer.

Dioderne giver en (lille)spænding fra sig og transistorerne åbner for en
strøm.

Så vidt jeg lige kan se er fototransistorer typisk meget billigere og
meget mere følsomme end fotodioderne, så er der nogen der kan forklare
hvor man kunne finde på at bruge en fotodiode i stedet for en
fototransistor?

Re: fotodiode vs. fototransistor

1
Fotodiode har bare to bein.

2.
Fotodiode kan være en lysdiode med annet navn.

HM

Re: fotodiode vs. fototransistor

Det har en fototransistor også, de fleste i hvert fald.

Ja, og?

Re: fotodiode vs. fototransistor
Hej Flemming

Hvis du skal lave en lysmåler.

Re: fotodiode vs. fototransistor

Det kan man da også med en fototransistor.

Re: fotodiode vs. fototransistor

Dioderne er mere lineære og hurtigere.
De fås med meget store overflader (>1cm2)og derved følsomhed.

Niels

Re: fotodiode vs. fototransistor

Aha! Så det er der hunden ligger begravet, tak for svaret!

Re: fotodiode vs. fototransistor
Hej Flemming

Ja, men med dioden er det bare at måle spændingen.

Men læs lidt her http://en.wikipedia.org/wiki/Photodiode

Re: fotodiode vs. fototransistor

Det er strømmen igennem dioden som er lineær proportional med
lysintensiteten, mens spændinger over dioden er nærmest logaritmisk.

Hilsen Niels

Site Timeline