Fotoceller ??

Hejsa..

Jeg har rodet mig ud i et lille problem. Skal lave et startlys i forbindelse
med noget race.
Lys m.m. har jeg ikke problemer med, problemet ligger i at der skal være 2
fotoceller der registrerer når en bil kører i Pre-stage og 20 cm senere i
Stage (og er klar til start).
Hvad for en føler skal jeg bruge der ??
Der skal ikke være nogen ledninger på tværs af banen og det skal forsynes
med 12 V.
Jeg har selv overvejet noget med en laserstråle over til et spejl og tilbage
igen, til en LDR modstand m.m.
Udover at skulle vise når en bil er i "stage" (Strålen er brudt) skal det
også være muligt at registrere om der er tyvstart.. Men dette er heller ikke
noget problem.

Håber der er nogen der har et fornuftigt bud på hvad jeg kan bruge.

Mvh Flemming Hansen

Re: Fotoceller ??
Hej Flemming,

Det lyder meget fornuftigt, en billig laserpointer (set til kr. 20,-) med
en større forsyning end de små knapceller der følger med er rigeligt.

En fotodiode eller -transistor er nok bedre end en LDR, evt. bag et stykke
mælkehvidt plast. En rød LED kunne måske også bruges, så er der filter
indbygget.

Signalet kan tilpasses med enten et transistortrin eller med CMOS-gates.

--
Venlig hilsen,
Søren

Så skal den ihvertfald pulses eller noget i den dur. De kan ikke holde til
kontinuerlig drift - ihvertfald ikke dem jeg har haft fat i :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fotoceller ??
Hej Kim,

Så har du nok haft nogle typer uden feedback-diode, eller også har de
bare fået for meget strøm.

Men de kan selvfølgelig godt pulses med 1kHz eller noget i den stil hvis
man synes man gider bygge driveren om.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har haft 2 laserpointere til 20dkr(føtex) til at køre i snart 3 uger
konstant...Netop fordi der var nogen der snakkede om at de brændte af hele
tiden.

Jeg har høvlet en del at strømmen til dioden, så den er vel på ca. halvt
kraft nu, men stadig nok til at lave tydelig synlig plet på vejen ude på
50m(om natten).
Jeg har fabrikanterne af disse laserpointere mistænkt for at køre på den
gale side af max ratings på disse dioder...

Lyset,selv nedsat, er _rigeligt_ til at trigge til dragraceformål.

Hvad er det lige for et projekt vi har gang i her?
Jeg er _meget_ interesseret i at høre lidt nærmere om det.

Mvh
Henrik

Re: Fotoceller ??
Hej!

Okay, det lyder da godt. Jeg ved bare, at jeg havde en alm. laserpegepen tændt i
ca. 10min. og den døde godt og grundigt. Har måske bare været uheldig så :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fotoceller ??
Hejsa

Lyder underligt, for de lasere der er i de vatterpas man kan købe til 100
kr., er da også bare en snottet pegepind, og de kan da tåle at lyse i meget
lang tid, uden at der sker noget.
Så den du har haft, kan være justeret til en for høj strøm i led'en.

Mvh Hauge

Re: Fotoceller ??

Jamen til at starte med er det til lidt race i Køge... Bare som juletræ.
Altefter hvordan det kommer til at spille, bliver det bygget ud med lidt lys
på 402 meter også, så der er mållys... Og så kan det jo bygges lidt videre
senere, så der kan komme lidt tid på.. Både reaktionstid og køretid...

Men den tid den glæde..

Og det hele skal virke på 12v , så det er let at fjerne når politiet dukker
op i weekenderne ;)

Mvh Flemming, KlubStriben Crew

Re: Fotoceller ??
Hej!

Nu kører i vel i et tyndt befolket område, ikke?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fotoceller ??

Et øde industriområde kl 0.00 fredag/lørdag nat..
Må ærligt indrømme at striben som den har eksisteret i mange år efterhånden,
er begyndt at blive for sindsyg til mig. Folk tænker sig ikke om, og kører
med hovedet under armen.
Så vi er en håndfuld seriøse mennesker, der mødes rundt omkring hvor der
også er øde og hygger os istedet. Så bliver der kørt de 5-10-15 race der
skal køres og ½ time senere er det ren hygge....

Re: Fotoceller ??
Hej!

Ok, så er jeg mere rolig. Dog kunne jeg aldrig finde på at køre ræs i sådanne
arrangementer, men god fornøjelse da :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fotoceller ??
sådanne

Nej det er meget sjovere at gøre det i den daglige trafik.....

Kasper ( ejer af en 3 gears cykel...)

Re: Fotoceller ??
Hej!

Tja, lidt hurtige accelerationer bliver det vel til :-) men aldrig til fare for
nogen...

Surt show - men sundt og billigt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fotoceller ??

Sådan en svend klarer vel også nemt 0-100 på 3 sekunder ;-)

--
-jens
4½ gears cykel med rugbrødsmotor samt 6 gears V2 med 130 heste (som

Det der ½ gear?
Er det et bakgear, eller hvad.
Jeg har ikke hørt om halve gear, andet end på lastbiler.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Re: Fotoceller ??

Den burde have 7 gear .. men de virker ikke så godt allesammen ;-)

--
-jens

Re: Fotoceller ??

Hvis det er strip'en på Avedøre Holme du tænker på, så var den s'gu for
langt ude allerede i beg. af firserne.
Bl. a. var der en MC der racede mod en Porsche. Efter at have passeret
stregen _vendte_ MC'en _på_ banen (han troede vel at han var meget
hurtigere end Porschen og ville køre tilbage samme vej) - MC'en blev ramt
midtskibs af den stadigt accelererende Porsche - godt nok stoppede det
morskaben for den aften at han skulle skrabes af asfalten, men fredagen
efter var alt ved det "normale"... Så hvis det er blevet værre på det
sidste er jeg glad for, at jeg ikke bor på sydkysten mere.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis det er samme type som i "min" Føtex er de endda af allerringeste
type... Batteri, switch, formodstand, laserLED og kollimatorlinse - ingen
optisk feedback eller andre finesser, så det kan tænkes at de kommer under
det niveau hvor den "laser" udendørs i koldt vejr.

Tvivler, lå de på den gale side ville de ikke holde et mikrosekund ;)
Men nogle af dem ligger nok tæt på grænsen.

Ja, forudsat at den ikke afkøles for meget.

--
Venlig hilsen,
Søren