Fortinnning

Jeg har lige kF8%bt en loddekolbe hos Brinck, og der stE5%r i manualen at
den (eller vel spidsen af den) skal fortinnes fF8%r brug. Hvad vil det
sige og hvordan gF8%r jeg?

/David

Re: Fortinnning

Dækker spidsen med loddetin og sørger for at hele spidsen får et
beskyttende lag tin.

Pænt pynt i stuen:

Re: Fortinnning

Eller enda betre.
Gå til et mekanisk verksted å be dem "forsølve" den.
Jeg vet ikke hva det heter på dansk. men før i tiden ble der brukt sølvlodd
for å lodde hardmetallbits til dreiestålet.
Spissen blir nesten like god som WELLER. Jeg har reparert mange WELLER
spisser på den måten.

HM

Re: Fortinnning

Nice, så mangler jeg bare at finde et sted at købe
slagloddetilsatsmateriale.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fortinnning
Hej Uffe

Nej, til slaglod kan man fint bruge pulveret som det
er, det smelter jo lige før loddet skal på.

Skal man slaglodde meget putter man pulveret i
gassen man bruger, så skal man kun bekymre
sig om flamme og tråd.

Mvh Max

Re: Fortinnning

Hvordan gjorde man det?

Ja jeg ved godt at det er en næsten uddød sammenføjningsteknik.

Men det er jo ikke hver dag man har en rigtig smed i tale :-)
--
Mvh. Uffe Ravn
Stadig Metaller

Re: Fortinnning

Undtagen for dem der ligger kobbertag.

Pænt pynt i stuen:

Re: Fortinnning
Hej Klaus

Kobbertag og zink blødloddes nu :)

Mvh Max

Re: Fortinnning

Hvad er det så man slaglodder ?

Det er 15+ år siden jeg sidst har gjort det...

Pænt pynt i stuen:

Re: Fortinnning
Hej Klaus

Man slaglodder ting hvor man ønsker stor styrke og/eller
temperaturbestandighed. Ting der ikke umiddelbart kan
svejses slagloddes ofte, man kan ikke svejse jern og
messing sammen, men man kan jo fint slaglodde det.

Mvh Max

Re: Fortinnning

F.eks. er hårdmetalskæret på et betonbor
slagloddet på borspiralen.

NS

Re: Fortinnning

Forhåbentlig ikke.

Hvis du 'ligger' mht. et kobbertag, så er du passiv.
Hvis du derimod lægger et kobbertag, så er du aktiv.

Så dem der ligger kobbertag er vist uddøde.

og ja, jeg ved det godt, kritik af sproget er ikke velset :-(

Men ellers så er slaglodning ikke så svært igen.
Noget af det vigtigste er at have et godt flusmiddel.
Dernæst, så er det også vigtigt at have nok varme på.
En lille 'tændstik' brænder duer ikke særlig godt.

Vil tro at slaglod + flus kan erhverves ved en lokal smed.
Prisen vil jeg afstå fra at vurdere.

--
mvh Uffe

Re: Fortinnning
Hej Uffe

Hvorfor så ikke afholde sig fra den slags eller hoppe over
i dk.kultur.sprog med det ?

Nok en god ide, prisen pr.kg. er nok et sted mellem 100 kr.
og 5.000 kr. alt efter indhold, specielt sølvindholdet betyder
meget for prisen.

Mvh Max

Re: Fortinnning
Hej Uffe

Jeg så også lige at de faktisk har et lille udvalg af
forskellige typer i Bauhaus.

Mvh Max

Re: Fortinnning

Fint, så skal jeg se lidt på det på mandag, hvis jeg ellers KAN se*G*

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fortinnning
Hej Max

Jeg var forbi og det loddemateriale jeg kunne finde med højeste smeltepunkt
var tin med lidt sølv i.

Altså ikke til slaglodning. Personalet var selvfølgelig ikke til nogen
hjælp.

Er du sikker på at det er tilsatsmateriale til slaglodning du har set? og i
givet fald hvad hed det?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fortinnning
Hej Uffe

Jeg må blive dig et svar skyldig, det er 2 månder siden og jeg
kan faktisk slet ikke huske detaljerne mere. Det var Bauhause
i Vejle og jeg husker bare der var flere type på hylden.

Sorry

Mvh Max

Re: Fortinnning

Alt forladt!

Nu må jeg ud og spørge en smed :-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fortinnning

Det kan du købe i enhver maskinhandel - måske også i Råd & Dåd ect. Du kan
købe både messinglod og sølvlod med flussmiddel på, så du blot skal varme.
Et sølvlod kan lige akkurtat loddes med en gasbrænder, hvis emnet ikke er
for tykt.
Karsten H. Jensen

Re: Fortinnning
Hej Uffe

Det anlæg jeg har brugt (for 30 år siden) bestod af en almindelig
Acetylen og Oxygen brænder, i Acetylenslangen var der indskudt
en metalbeholder, denne metalbeholder var fyldt med noget der
mindede lidt om kraftig vat, denne vat var så imprægneret med
det stof der fungerede som flush. Beholderen var også forsynet
med drøvleventil så man kunne regulere hvor stor en del af
Acetylenen der skulle pasere igennem beholderen, på den måde
kunne man så regulere mængden af flush. Flammen ændrede farve
fra blå til grøn og på farven kunne man så se om mængden af flush
var passende, noget man naturligvis også opdagede omgående
da ens lod jo overhovede ikke ville flyde hvid der var for lidt og
mester blev jo pisse sur hvis man overdoserede, det kostede
jo penge.

Ja, det er jo en tidskrævende teknik og derfor dyr, men jeg tror stadig
der slagloddes en del cykelstel og det bruges også en del inden for
kølere og VVS grej. (sølv- og guldsmeden slaglodder jo også)

En god sølvlod flot, man kan jo f.eks. lodde stålrør sammen til stativer
og borde næsten uden at det kan ses at det er samlet, men det kan
man jo også med moderne svejsemetoder hvor man ikke engang
anvender tilsats. En ordentlig udført slaglod er stærkere end stål,
i min læretid lærte vi at lodde enderne sammen på to stykker fir-
kantstål, vi skulle så vride/trække dem fra  hinanden uden at det
var lodningen der gik og det kunne fint lade sig gøre.

Ja, der står godt nok smed på mit svendebrev, men det er mange
år siden jeg sidst har arbejdet som en sådan. Men drømmer dog
ind imellem om en lille rejseesse hjemme i garagen :)