Forsynings regulering.....

Jeg har en adapter der giver et output på 24V i 2A.

Det jeg skal bruge er +/- 12V og 5V. Begge skal "blot" kunne levere en halv
amperes penge.
Jeg ved at til at lave 5V kan jeg blot bruge en 7805. Til 12V må der findes
en tilsvarende 12V regulator. Men hvad med -12V??? Hvordan laver jeg det.
Kan man finde en regulator der også kan regulere positiv til negativ
spænding.......skal jo have strømmen til at løbe modsat på en eller anden
måde ikke?

Don

Re: Forsynings regulering.....
Hej!

Og du skal bruge +-12V? Hmmm, måske kunne du være fræk og lave et
pseudo-nulpunkt midt i mellem spændingerne og så har du dine spændinger. Så
mangler du kun en 7805'er på 12V'en efterfølgende.

Jeg kan ikke huske hvor jeg så sådan en konstruktionm, men mon ikke
epanorama.net har noget under strømforsyninger?

Det var noget med at en opamp skulle bruges til at lave det virtuelle nulpunkt.

Re: Forsynings regulering.....

nulpunkt.

Foreslag modtages gerne. Jeg sidder selv med lidt samme problem. Jeg har et
batteri som skal levere en plus og minus forsyning samt et virtuelt
nulpunkt. Indtil videre har jeg:
http://kom.auc.dk/~tejo03/str%f8mforsyning.bmp men problemet er at så snart
jeg begynder at trække strøm igennem det virtuelle nulpunkt så begynder den,
selvfølgelig, at vandre....Nogen ideer til hvordan jeg kan source/sinke
strøm igennem min stel?

MVH
  Thomas

Re: Forsynings regulering.....

et
snart
den,

Prøv at finde databladet på L165 OpAmp
(http://www.bgmicro.com/pdf/1317.pdf ), der er det vist ("Split power
supply"). Du kan selvfølgelig bruge en mindre OpAmp, hvis du ikke skal bruge
så meget strøm.

Re: Forsynings regulering.....
Hej HKJ,

En TDA2002 (Audio Amp.) koster kun en trediedel (hos fx. Brinck) og burde
fungere nogenlunde lige så godt til det formål.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nogle bemærkninger:

1) Jeg har ikke brug for at lave split supply

2) Brinck er ret dyre med L165

3) Databladet på L165 viste hvordan det skulle gøres

4) Jeg kan ikke finde data på TDA2002

5) Hvis TDA2002 virker på samme måde som TDA2003, så er det et ret dårlig
valg til at lave split supply

Re: Forsynings regulering.....
Hej HKJ,

Det er jeg klar over, men eftersom det var en kommentar til din post var
der ikke så mange andre steder at anbringe den.

Ja _og_ med TDA2002, det var blot et eksempel fra den butikstype som jeg
formoder Don er henvist til.

Hmmm, en Op-Amp, med en midtpunktsreference er jo ikke den højere
videnskab at sætte sammen.

Det er heller ikke det mest udbredte, men det lader sig dog gøre.

Care to elaborate ?

Jeg har ikke lige brugt den i netop den konstellation, men til gengæld i
flere andre og den er nu ganske sej til prisen (Max. 3A5 kontinuert -
15W @ Tc90%°C)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg kiggede priser ved RS og der koster L165  22 kr

Men Thomas efterlyste et diagram.

Sikkert.

Se på indgangstrinnet, det er ikke et DC koblet differential trin, det er
faktisk AC koblet i alle applicationer i databladet.

Re: Forsynings regulering.....
Hej HKJ,

De har jo nok ikke TDA2002 (men 2003 er vist ikke så forskellig fra den).
2002'eren koster kr. 15,- hos Brinck, så den (eller 2003) er vel også
billigere hos RS - uden dog at påstå at RS er billige ;)

Ja OK, det er selvfølgelig lettere end at tegne det (hvis man ikke skal
lede alt for længe efter databladet).

AC-koblet i de foreslåede apps. ja, men det er jo normen i
audioforstærkere af den kaliber.
Jeg vil ikke, uden at have afprøvet det, udtale mig om hvor meget det
betyder, at den ikke har et strømspejl direkte i indgangen - specielt ikke
da den scannede udgave af databladet jeg har er så elendigt scannet at det
interne kredsløb visse steder er ulæseligt, men det ser umiddelbart ud til
at den er opbygget som et par (lidt specielle) strømspejle og dens
indgangstrins konstruktion har vel nogle fordele til audiobrug siden de
har lavet den sådan.

De fleste integrerede audioforstærkere fungerer i øvrigt fint som power-
Op-Amps, dog skal man ikke regne med at de går særlig højt i frekvens, men
til mange ting er det af mindre vigtighed.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jo for dælen. Fik lige kigget på 2002'erens interne struktur til
sammenligning og den har jo ægte diff. indgange (og væsentligt flere
transistorer) end 2003.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nu bliver jeg helt nysgerrig efter databladet på den.

Re: Forsynings regulering.....
Hej HKJ,

Er i din mailbox (om jeg fik adressen korrekt).

--
Venlig hilsen,
Søren

Takker

Re: Forsynings regulering.....
Hej Don,

Find en adapter med lavere spænding hvis du kan, for ellers spilder du
mere effekt end du bruger.

Ja, 7812

Med en 7912 :)

Mener du fx. +12V ind og -12V ud ?
Det kan gøres med en inverterkobling, men du skulle hellere finde en
trafo på 2 x 12V eller 0-12-24V, for det vil give mindre spild, mindre
varme og gøre konstruktionen meget lettere.

Alternativt kan du bruge en switchmode-kreds at lave alle tre spændinger
med, men det er nok en alt for stor mundfuld for dig (siden du stiller
så basale spørgsmål).

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for svarende alle sammen.
Ja du har desværre nok ret, en SMPS ville være for stor en mundfuld.....men
kan det forklares simpelt hvordan man laver sådan en inverterkobling? Evt.
link til diagram?

Mvh.
Don

Re: Forsynings regulering.....
Hej Don

http://www.aaroncake.net/circuits/vinvertr.htm

Mvh Max

Re: Forsynings regulering.....
Hej Max,

Bemærk at der er en lille tegnefejl på den, der gør at den ikke fungerer.
R1 skal sidde mellem ben 2/6 og ben 7.
Ikke som det er vist mellem ben 2/6 og ben 8

--
Venlig hilsen,
Søren