Forsyning til highpower LED?

Jeg har nu bestilt mig en 10W LED(!) som jeg vil bruge til noget
"vE6%kkeur" (det er sE5% satans hE5%rdt at stE5% op nE5%r det er mF8%rkt)..=
. Men
hvordan fE5%r jeg bedst/billigst/mest effektivt lavet en forsyning af
den?

Jeg ville gerne bare bruge nogen formodstande eller en konstantstrF8%ms
generator, men sE5% har jeg jo et effekttab og nogen varme modstande/
transistorer...
SMPS? Har jeg ikke prF8%vet at lave fF8%r men det burde kunne laves
nogenlunde simpelt?
Andre idE9%er?

Den skal styres via PWM af en micro sE5% jeg kan fE5% den til at skrue op
for lysstyrken langsomt over f.eks. 10-15 minutter. Min forsyning vil
nok blive en 12 eller 15V AC transformer som jo sE5% skal ensrettes...
LED'en bruger 900mA ved 11V ifF8%lge forhandleren.

Re: Forsyning til highpower LED?

En LED driver er ganske simpel.

Prøv at kigge på LM3404 - den kan det du efterlyser.

http://www.national.com/pf/LM/LM3404HV.html

National er desuden ganske flinke til at sende samples ;-)

Mvh Thomas

Re: Forsyning til highpower LED?

Det var lige den sF8%geterm jeg manglede, jeg kan nu se at jeg kan finde
et par forskellige stykker pE5% ebay til rimelige penge...
DesvE6%rre kan jeg ikke rigtigt finde noget ved nogen af de danske
stumpeforhandlere.

Den har 100% alt det som jeg spF8%rger efter! DesvE6%rre er den bare svE6%r
at finde pE5% lager her hjemme eller nogen andre steder... Kan dog se at
farnell har den, sE5% det kan vE6%re jeg kan bestille en ved dem... Ellers
ender det nok med jeg bestiller en af dem jeg fandt pE5% ebay.

Tak skal du have for svaret

Brian

Re: Forsyning til highpower LED?

"Samples" betyder at du har mulighed for at få én eller to gratis ved
producenten, så udnyt det.

Mvh Hauge

Re: Forsyning til highpower LED?

Jeg ved det men

1) Jeg skal "snyde" dem (risiko for at blive afvist)
2) Det kan tage lE6%nge inden de kommer frem, det er ihvertfald min
erfaring fra bE5%de national og andre..!

SelvfF8%lgelig skader det ikke at prF8%ve, men det er bare nemmere at
smide lidt kr efter problemet...

Re: Forsyning til highpower LED?

:)

Det sker desværre til tider.

Ok, de gange jeg har fået samples, gik det rimeligt hurtigt.

http://cgi.ebay.de/10W-high-Power-LED-constant-current-driver-DC-12V-input-/320562368865?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa3019161

Er en mulighed, måske ikke det ideelle til det du skal bruge, men den er
dælme billig ;o)

Men ellers prøv:

http://shop.ebay.de/i.html?LH_PrefLoc=2&rt=nc&LH_BIN=1&_nkw=led+driver+10w

Mvh Hauge

Re: Forsyning til highpower LED?
Hej, jeg har held med denne:
http://korturl.dk/hqx

1000mA constant current, kan kF8%re med op til 35Vdc.
Den har dimming-funktion (pwm, 0-5volt) og er alle pengene vE6%rd.
Jeg bruger i F8%jeblikket 5 af disse smE5% regulatorer rundt omkring.
Til prisen (smE5% 8 USD inkl. forsendelse) kan man ikke gF8%re det bedre.

Mvh.
/Ghydda

Re: Forsyning til highpower LED?

Tak skal du have, prisen er da absolut iorden men det ser desvE6%rre
ikke ud til at jeg selv kan justere strF8%mmen? Min lysdiode siger jo
max 900mA og dette board giver 1000 mA!

Brian

Re: Forsyning til highpower LED?

NE5%, det gik smertefrit og der er snart 3 stks pE5% vej i posten til
mig! :-)

Brian

Re: Forsyning til highpower LED?
Vedr. paring mellem en 1000mA LED-driver og en 900mA lysdiode, se er
det jo ret enkelt at begrE6%nse PWM'en til maksimalt 90%.

Desuden skal du ikke vE6%re det mindste nervF8%s.
Powerlysdioder er, som alle andre power-komponenter, begrE6%nset af
middel-effektafsE6%ttelsen i dem. Derfor har din 10W diode ikke det
fjerneste i mod at kF8%re 11W, eller 12W, eller 15W, eller 50W
kortvarigt (fx. med en PWM). Det eneste der tE6%ller, er dens temperatur
inde i selve lysdiodens aktive del. Bliver den for hF8%j accelere
nedbrydningsprocesserne i de materialer den bestE5%r af, hvilket igen
betyder mindre lysoutput.
Du slider den hurtige og hurtige ved stigende temperatur. Ved meget
hF8%je temperaturer gE5%r det ekstremt stE6%rkt.

SE5% du behF8%ver skam ikke have bekymring om de 11% ekstra strF8%m. Din
bekymring skal ligge ved det termiske design - dit kF8%lesystem.
Et dE5%rligt kF8%lesystem kan tage livet af din diode ved bare 2W
middeleffekt.

God fornF8%jelse!
/Ghydda

Re: Forsyning til highpower LED?
Lige en enkelt ting til, pas pE5% med at kigge pE5% dioden nE5%r du kF8%rer
mere end et par watt i den.
Man bliver ikke blind af det, men for dE6%len da den blE6%nder/giver
pletter pE5% F8%jnene - og de kan vE6%re rigtig lE6%nge om at forsvinde.
650 lumen udstrE5%let fra sE5% lille et omrE5%de betyder, at lysintensitete=
nE6%r dioden er pokkers hF8%j.

Rigtig god fornF8%jelse!
/Ghydda

Re: Forsyning til highpower LED?

hvis 10 watt er absolut max,sE5% ville jeg hellere holde mig under 10w..
og ved pulsdrift er 10w stadig maximum, men afh af max strF8%m kan
strF8%mmen i pulsen vE6%re op til denne vE6%rdi,der er opgivet i
databladet .
...og 650 Lumen svarer til en 60-70 watt glF8%delampe,,
alex.

Re: Forsyning til highpower LED?

Du må meget gerne vende tilbage med mere info når du er kommet igang.
Det lyder spændende, og jeg er også fornylig begyndt at lege lidt med
microcontroller (Arduino).

Hvor meget lyser kommer der egentligt fra sådan en 10 W diode? Hvad
svarer det fx til hvis det var en halogenpære?

Re: Forsyning til highpower LED?

Jeg har ikke fE5%et den endnu sE5% jeg kan ikke fortE6%lle sE5% meget om
lysstyrken, jeg hF8%rer dog at LED svarer til ca. 7x en glF8%depE6%re...
Den skulle lyse 650 lumens, men det har jeg svE6%rt ved at forholde mig
til hvad det svarer til!

Jeg har tE6%nkt mig at bruge en AVR ATMega, sE5% det er jo samme chip som
pE5% arduinoen :-)

Brian

Re: Forsyning til highpower LED?

Ok, men vend endelig tilbage :)