Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri? - Page 2

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

"Martin Kaltoft"

En 300 W 12VDC-230VAC converter fra HN løser dit problem. Jeg bruger selv en
og det er en stor behagelighed at kunne køre computeren og andre ting paa
230 volt.
Hvorfor alle nyere biler ikke har 230 volt installeret forstaar jeg ikke,

Aage

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Det tvivler jeg på, jeg kan ihvertfald ikke se hvordan den skulle kunne løse
mit problem...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

"Martin Kaltoft"

Saa har jeg misforstaaet noget . Løses dit problem ikke, hvis du har en
stikkontakt med 230 volt?

Aage

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Nej, jeg har allerede adapteren fra Canon så jeg kan forsyne kameraet med
strøm fra stikkontakten, jeg mangler en måde at forlænge batterilevetiden,
hvilket jeg overvejer at gøre ved at bruge en booster med 12V udtag, og en
omformer som laver om til 7,5V og et "dummy" batteri.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Det kommer an på, hvordan de forskellige konvertere er lavet.

600 for "powerpacken (min far er nu på nummer 3, de kan ikke holde
strøm).
100 for adapteren (hvad sker der med dit kamera, hvis adapteren ter sig
underligt, eller en eller anden får skubbet til omskifteren på
adapteren?)
100 kr for det batteri du vil skille ad.

55AH batteri hos Harald Nyborg koster 349 kr.
Oplader koster 399 kr, men den samme adapter der følger med til
"powerpacken" er lige så god/ringe til at lade et batteri op - hvis du
kan vente på det.... sådan en kan amn altid få "smidt i nakken".
Inverteren koster 295 kr
"Batterieleminatoren" har du i forvejen.

Her har du et system du kan køre på _meget_ længe har al den strøm til
rådighed du skal bruge. Ja det fylder og er uhåndterligt, men kan også
bruges til at strømføde den bærbare og meget andet, hvis du har brug for
det.....

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Nej, 596,- i alt, 398 for booster, 99 for omformer og 99 for batteri.

Dvs. 1043,- + fragt (der er ingen HN i nærheden af mig)

Det er rigtig, men den koster også det dobbelte, og så meget regner jeg
heller ikke med at komme til at bruge det...

Men igen, mit indlæg gik på om mit oprindelige forslag vil virke, og om hvor
lang tid jeg kan forvente kameraet kan holde strøm med det?

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Boosteren du linker til koster i følge linket 598 kr......

Jeps

Okay.

Med et mindre batteri kan det gøres billigere :-)

Det oprindelige vil virke.

Det store spørgsmål er hvor megen kapacitet der er i batteriet og hvor
meget strøm dit kamera bruger når det tager billede.

Du skriver selv 200mah, mender du dermed at det bruger 200 mA (så er
h'et i overskud) når det tager billede.

Et batteri i sådan en "håndslæbeting" som den du linker til, vil typisk
være 15-20Ah, det vil sige at du nok skal kunne forvente en 75-100 timer
på en opladning - incl tab i convertere.

Der er mange løsninger på dit problem.

Personligt ville jeg finde en håndfuld genopladelige NiMh celler. (6
stk) passende holdere til dem og så en helt almindelig batterilader (du
mhar sikkert en i forvejen). NiMh celler fås i 3Ah udgaver (3000mAh) og
højere. Bruger dit kamera 220mA per time, vil et 3Ah batteri kunne holde
det kørende i 13 timer.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Nej, den koster 398,- du kigger det forkerte sted.

Super.

Det skal nok passe, jeg er ikke helt inde i udtrykkene ;-) Men jeg mener jeg
læste på nettet at kameraet bruger ca 200mA under eksponering..

10A står der på hjemmesiden, eller op til 50 timer, dvs. det er riiigeligt
med kapacitet til mig.

Sikkert også selvom batteriet ikke holder strøm så godt, det er først når
det når under 10-15 timer at der ikke er nok kapacitet.

Ok, jeg er bare ikke helt sikker på hvordan det skal gribes an. De celler,
hvordan skal de forbindes? Er det bare almindelig ledning? Er det så alle +
poler der skal føres sammen og alle - poler sammen, og så loddes til + og -
på et dummy batteri?

Jeg har en ganske almindelig AA NiMh oplader, men det er vel ikke AA
batterier du taler om?

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Det gjrode jeg sku da også.....

Det lyder af meget.

10A står der, men til hvad?
50 timer ser jeg også, men hvad driver man i de 50 timer?

Man finder sådan en gammel holder til D størrelse batterier. Tyisk i en
gammel transitorradio. Så køber man D størrelse genopladelige batterier
(enkelte celler, som dine AA batterier), monterer dem i holderen og
kobler holderen til kameraet.

Nej, nogen der er lidt større.
Har du en lader der kan tage større batterier skal du være glad. Har du
ikek kigger du over i RC verdenen og køber en færdig 7,2 volts pakke og
en oplader dertil.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Jeg har faktisk et 8,4 volts 7700Mah NiMh batteri samt lader som kommer fra
et hardball gevær, den originale Canon adapter outputter dette:

8,1V D 1,8A (Camera)
8,4V DC 1.0A (Batt)

Altså 8,1 volt når den leverer til kameraet, og 8,4 når den lader, mon man
kan bruge 8,4 til kameraet så?

I så fald, hvordan skal det så "monteres" på kameraet? Det er vel bare at
forbinde en ledning fra batteriet til + og en til - på dummy batteriet uden
noget andet, det skulle vel så være nok til ca. 33 timers drift af kameraet
ikke?

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Så behøves du slet ikek at smide så mange penge efter en løsning....

Når den lader, er den så sluttet til kameraet?

Alternativt sætter du en diode i serie med batteriet, så har du 7,7
volt.

Havde du ikke sådan et eksternt batterihåndtag, de kan køre på
almindelige batterier?

Udform et par træklodser der udgør det for batterier, sæt en metalpalde
i hver ende og forbind en ledning dertil. I enden af ledningen monterer
du et stik som på hardball geværet og din pakke kan burges begge steder.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Det forstår jeg nu meget godt.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

"Klaus D. Mikkelsen"

Du kunne maaske forklare det nærmere?

Aage

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Jeps, sikkerhedsregulativer kræver forskelligt afhængigt af, hvilket
land man er i. Nogen kører 230 volt, andre 110 volt, nogl aparater kan
klare sig med en simpel inverter, andre skal ahve en fin 50 (eller sågar
60) Hz sinus.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

"Klaus D. Mikkelsen"

Sikkerheden bliver ikke mindre med en fast installation. I øjeblikket ligger
min inverter løst i handskerummet. Det skal naturligvis være frivilligt om
man vil have en bil med 230 volt installeret. Paa samme maade som det er
frivilligt at have elektricitet installeret i huset. Det er muligheden jeg
efterlyser. Jeg har ingen apparater, der ikke kan køre paa 50 Hz firkant.
Computer, boremaskine, ladere, kølebokse ... kører alle fint. En deluxe bil
kunne leveres med sinus. Hvis Martins bil som standard var leveret med 230
volt, ville han ikke have tænkt over at have et problem.

Aage

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Nej, men der er mange forskellige regler der skal overholdes i de
forskellige alnde. Det vil sige at bilerns skal bygges forskelligt til
hvert eneste land/verdensdel. SE5% kommer bilen til at koste endnu mere.

Er du interessret i det?

Er resten af bilkF8%berne interesseret i det?

Og sE5% er det dig selv der vE6%lger sikkerhedsniveauet og ikek en
bilfabrikant der ham mange andre brandfarer i sit kF8%retF8%j.

FuldstE6%ndigt lige meget, for bilen holder ikke ved siden af kameraet.

Klaus

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
On Mon, 13 Apr 2009 22:43:54 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Og ikke at forglemme alle de biler der skal have starthjælp fordi de
lige har tømt batteriet for strøn fordi del lige skulle .....
Det vil kun give dårlig omtale af bilernes evne til at kunne leverer
230Volts strøm.
Men Falck, DAH og batteri-sælgerne/fabrikanter ville elske dette.

/Hans

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

"Hans Kjaergaard"
:

Inverterer har indbygget sikring mod total afladning af batteriet. Bruger
man 220 volt meget, kan man have et ekstra batteri (det har jeg), der er
afkoblet fra startbatteriet. Det er muligheden for en fast installation af
230 volt, jeg efterlyser.

Aage

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
On Tue, 14 Apr 2009 09:23:20 +0200, "Aage Andersen"
Det er ikke alle invertere der har dette.
Man kan dog få en løs dism der frakobler ved en given minimum
spænding, men er det vinter og frost er det bestemt ikke sikkert at
der er krut nok tilbage til at man kan starte.

Hvilket er den enest rigtige løsning, og derfor vil bilfabrikanterne
ikke lave den, den er for dyr og få få vil benytte den til at det kan
betale sig at lave.

Der er som nævnt mange forskellige standarder for 110/220/230/240
Volts installationer, det bliver ikke nemmere af at det er i en bil
installationen skal være, bare tænk på et fejlstrømsrelæ, det fordre
en jordforbindelse (som man også laver ved generatoranlæg, også de
mobile). Igen , det er for dyrt, besværligt (alle de mærkelige
varianter) og få få vil benytte den til at det kan betale sig at lave.

/Hans

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Hej Martin,

- det vil virke fint, og dit kamara vil sandsynligvis kunne køre mere end 10
timer på denne løsning.

Hilsen Sven

Site Timeline