Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Jeg har en gang imellem brug for mere strøm til mit digitalkamera (Canon EOS
20D) end batterierne kan levere, og det er ikke muligt at skifte midt i en
eksponering.

Jeg leder derfor efter en løsning hvor jeg kan forsyne mit kamera med strøm
i længere tid (7-8 timer)

I den forbindelse overvejer jeg at indkøbe disse:

http://www.thansen.dk/product.asp?c25%97455527&n11%99090720&pn12%28227877
http://www.thansen.dk/product.asp?c25%97455527&n11%99147588&pn=-1939543051
http://www.thansen.dk/product.asp?c25%97455527&n42%4795601&pn42%4799142

 - Altså en 12V booster normalt beregnet til at kunne nødstarte en bil, men
der er 12V cigarettænderstik i siden.
 - 12V universal omformer, som kan sættes til at omforme til 7,5V
 - Et kamerabatteri

Jeg vil så skære stikket af på omformeren, adskille et kamerabatteri, fjerne
indmaden og lodde stikkene fra omformeren på + og - på batteripolerne og så
samle batteriet igen.

Så er det min idé at jeg kan sætte omformeren i boosteren for at forsyne den
med strøm, og mit "dummy"-batteri i kameraet, og så skulle det kunne levere
strøm til kameraet i længere tid.

Jeg er ikke specielt kyndig indenfor elektronik, så er der nogen der kan
gennemskue om der er nogle problemer med min løsning? Og hvor langt tid vil
den kunne forsyne mit kamera med strøm? (jeg mener kameraet bruger 200mah
når det eksponerer)

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
Hej Martin

Kan du så ikke bare købe en netadaptor til opgaven

ACK-E2 lysnetadapter

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Den har jeg allerede, og den fungerer rigtig fint, men den kræver jo at jeg
har adgang til en stikkontakt, og det er i de situationer hvor jeg ikke har
det at jeg ønsker den førnævnte løsning...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Hej Martin
Jeg har lige surfet lidt op Google, da din ide lyder interessant.
Tror du kunne bruge den ene del af din ACK-E2 lysnetadapter !
Som jeg læser det består den af
http://www.camerahacker.com/Canon_Accessory/DR-400_pinout.shtml
og en lysnet adaptor, der leverer DC til  batteriadaptoren...
Hvis man kan checke hvilken DC der er på ledningen, ved ikke om nogen vil
klippe deres ledning og måle ;-)
Strømmen burde så være til at få fra en akkumulator...
fx der Bly-celler på 7AMP sælges mere eller mindre brugte på markeder for
mellem 25 og 75kr
Bruges i forskelligt backupudstyr og skiftes efter kalender, dvs. de oftest
er helt iorden...
Ellers ville det være en ide at kigge efter batterier til Modelfly og
lignende..
De vejer langt mindre end en starterboks..

her er noget hjemmelavet, men kræver mere mod og teknik kendskab..
http://home.arcor.de/panacocha/astro/index.html?atm_10d_power.html

Et andet sted:
Kapitel 4 skrives om at klippe et kabel...og koble til et batteri
http://books.google.dk/books?id=oWPWbBBsI_YC&pg=PA94&lpg=PA94&dq=Canon+Compact+Power+Adapter+CA-PS400.+diagram&source=bl&ots=YqwyGqUfCu&sig=JqN9tbe8DKzYbaGPre1H1LatMrs&hl=da&ei=BX7jSfHZH4PE-Aa-zviGCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1#PPA96,M1

mvh
Preben

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Jeg vil ikke til at skulle klippe i min ac-adapter...

Som sagt tidligere, vægten er ikke noget stort problem.
Jeg vil bare høre om den løsning jeg skitserede vil kunne anvendes?

Ja, det er lidt over mit niveau.

Super link!

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilb atteri?

Det er ellers den letteste måde: klip den over og sæt stik i begge
ender. Så kan du adskille den, når du skal tilslutte noget andet. Det
gjorde jeg med min Nikon adapter.

Bo //

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
Hej Martin

Der findes vidst også en 12V adaptor til dit kamera.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Er det noget du har et link til, for jeg synes ikke jeg har kunnet finde
nogen. Men hvis den kommer fra Canon koster den jo sikkert også 700,- eller
deromkring...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
Hej Martin

Kik efter Canon CR-560, og ja den koster, men du har jo også valgt
et kamera af et vidst format og det koster.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

At jeg har valgt et kamera af et vidst format kan jeg ikke se skulle gøre
det OK at en batterilader til en cigarettænder skal koste over DKK 1.000,-
(ja, det koster den sgu!)

Men nu kom jeg jo lige i tanke om at jeg har en uoriginal lader til
cigarettænder liggende, sådan en her:
http://www.ibi-camcorder-battery.com/order.asp?ID16%39&P_ID25%1

Som er ret simpelt bygget op, der er en + og en - kontakt på, vil jeg kunne
lodde disse direkte på et dummy-batteri, og vil det så virke? Den er jo ikke
beregnet til at forsyne kameraet, men til at lade batteriet op...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
Hej Martin

Men du vil som fuldstændig ukyndig gerne give dig til at rode med
mærkelige løsninger der risikere at brænde dit kamera af. Hiv dog
den sjat penge op af lommen og køb noget du ved virker.

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Sjat penge? 1000,- for noget som andre producerer til en 50,- det er jo
fuldstændig latterligt!

Hvis jeg gjorde som du sagde ville jeg også have smidt 1000 ud af vinduet
til min timer remote, som canon også forlanger over 1000 for, men som kan
købes i kopi fra kina til under 200.

Ekstra batterier til 6-700 kroner, som uoriginale kan købes for ca. en
tiendedel.

Ja flot, hvis jeg købte alt originalt ville jeg have brugt langt mere på
tilbehør end jeg har givet for kameraet.

Og ja, jeg er ukyndig, det er derfor jeg forhører mig her først istedet for
bare at kaste mig ud i det, og risikere at brænde kameraet af.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
On Tue, 14 Apr 2009 11:43:04 +0200, "Martin Kaltoft"

For det første er du jo ikke vidende om hvad det koster at producerer,
for det andet bataler du også for at der er en garanti for at
produktet passer til dit kamera og ikke ødelægger dette.
Du betaler også for at de har produktet på lager, så du kan få det i
det hele taget.

Fint nok, det kan jo nok ikke gå helt galt med en remote.

Mon ikke det nærmere er 1/2-2/3 af orginalprisen ?
Uorginale batterier med samme kapasitet som orginal har ofte en mindre
kapasitet når det kommer til stykket.
Så er der også det med sikkerhed, batterier kan være ret farlige, ja
de kan både brænde og eksploderer.

Det er vis meget normalt.

Hvis det er dit problem, så køber du orginalt udstyr, så har du
producentens ord og garanti for at det vil virke.

/Hans

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Jeg skriver at andre kan producere den til en 50-er, og når jeg har købt en
til ca. den pris, så er jeg vel også vidende om hvad andre kan lave den til?
Og jeg har også betalt for at kopivaren er på lager, og at jeg kan få den.

Jeg er udmærket godt klar over hvad jeg betaler for, prisen er stadig alt
for høj i min mening, og derfor fravælger jeg produktet. Det kan du så have
en mening om, men det intereserer mig egentlig ikke.

Nej, det er omkring 1/10 af prisen for et originalt, det er ikke noget jeg
bare slynger ud.

De tager nøjagtig samme antal billeder på en opladning som et originalt,
også her flere år efter.

Det kan originale også, og jeg tager hellere end gerne risikoen.

Derfor kan man jo godt forsøge at undgå det!

Det er din mening, jeg er ikke enig.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Ikke andet end at du går over åen efter vand og får en pokkers masse at
slæbe på.
Skal det være batteridrift eller har du adgang til en stikkontakt når
du tager billeder i så lang tid?

Hvis det skal være batteridrift, så ville jeg samle en pakke
NiMH-celler til at give den ønskede spænding, de fås til rimelige penge
på 3000mAh. Der skal 6 celler til og de kommer til at veje og fylde en
brøkdel af det jumpstarteren gør. Og så lodde det sammen med det
adskilte kamerabatteri og tilføje et stik, så det kan lades op med en
lader af en art.

--
Leonard

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?
Jeg ved godt at det, rent elektriske, måske ikke er så effektivt, men jeg
ser det som en fordel at det er relativt billigt, og jeg får en 12V booster
som jeg også kan have liggende i min bil når jeg ikke tager billeder med
den, så hvis det vil komme til at virke vil det bestemt være løsningen for
mig.

Ja, det skal det, jeg har nemlig allerede ac-adapteren der passer til
kameraet, men det giver noget mere frihed ikke at skulle være i nærheden af
en stikkontakt for at tage billeder.

3000mAh? Det er da ikke ret meget mere end jeg har med batterigreb så, hvert
batteri er på 1400mAh, så bare med det normale batterigreb har jeg en
kapacitet på 2800mAh. Jeg ved heller ikke helt hvor jeg kan skaffe delene
til det, og en lader. Hvilken pris tror du denne løsning lander på ca?

Den ovennævnte med boosteren er jo på under 600,-

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

så finder du da bare nogle andre celler, fx den her:
http://www.batterishoppen.dk/produkter/360-8065.htm
3,6v så du skal have 2. 7,2Ah så er der til 36 timer, hvis du kun
bruger 200mAh.

Du kan sikkert finde en egnet lader samme sted. eller et andet
tilsvarende sted. Du kan sikkert også finde nogle batterier med høj
kapacitet, der kan erstatte de løse i dit batterigreb.

Jeg søgte på batterier på Google.

--
Leonard

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Ok, det lyder da som en løsning, men som jeg skriver i de andre svar, så er
størrelsen ikke rigtig en hindring, så længe man selvfølgelig stadig kan
bære på det. Og igen, med den anden løsning får jeg en booster som jeg kan
bruge til andre formål.

Derudover er jeg ikke helt sikker på jeg kan finde ud af at bygge batteriet
og finde den rigtige lader i denne løsning, men tak for forslaget.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilb atteri?

Jeg var en lignende øvelse igennem med mine Nikon'er. Men de kan køre
direkte på et almindeligt blybatteri. Så her bestod opgaven i at finde
et stik, der passer i kameraet.

Hvis det skal være noget, der er rimeligt transportabelt, vil jeg
foreslå at du anskaffer et lille blybatteri, på 12V/7Ah. Det vejer ca
2.7kg, og fylder ca 150x100x70mm, altså rimeligt transportabelt. Hvis
dit kamera bruger 200mA, kan du altså arbejde i mindst 30 timer.

Så skal du have sat spændingen ned til de 7.5V, som kameaet skal bruge.
Det kan du gøre med en converter, der har en høj virkningsgrad, og så
kan du køre længere end de mindst 30 timer. Eller du kan bygge en simpel
serieregulater med en LM317, og futte lidt varme af. Det bliver ikke ret
meget, og derfor nok den letteste, billigste og enkleste løsning.

Er der ikke et stik i canon apparat, der tilllader direkte forbindelse
til en power ?
-og er det lavet smart er det til en praktisk spænding, som f.x. 12V ?

Bo //

Re: Forsyne kamera med strøm fra 12V bilbatteri?

Det lyder lidt lettere...

Det behøver det ikke være, bare så det kan transporteres i en bil, og slæbes
det sidste stykke.

Lyder udmærket...

Hvor finder jeg sådan en, det er vel også noget der skal loddes på, da der
ikke er nogen stik på batterierne.

Det lyder ikke lige som noget jeg kan finde ud af.

Nej, hos canon kan man købe en AC-adapter, som har et dummy-batteri i den
ene ende, og stikkontakten i den anden, det er den løsning jeg forsøger at
emulere.

Men igen, hvis den løsning jeg startede med virker, vil det være at
foretrække for mig, da jeg så også har en booster til bilen, istedet for at
stå med et batteri og en lader jeg ikke kan bruge til andet...

Jeg kan også bruge den første løsning til at lade telefon og evt. drive en
"defogger" hvis jeg engang får købt sådan en.

Størrelsen og vægten virker ikke umiddelbart til at være for stor en
hindring for mig.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk /)

Site Timeline