Forstyrrelser på UHF kanal 60 i København

Hejsa

Jeg bor i København i nærheden af krydset
Vesterbrogade-Platanvej/Vesterfælledvej og modtager TvDanmark-2 på
almindelig antenne fra Gladsaxe på UHF kanal 60 (782,25 MHz)

Nu har jeg pludselig fået nogle kraftige og konstante forstyrrelser på denne
kanal. Jeg har kigget på signalet med en spektrum-analyzer, og der er
egentlig ikke så meget at se, dvs. der er ikke umiddelbart fremmede signaler
i nærheden af denne frekvens. Det eneste der er at se, at signalet har nogle
fine takker, omtrent som om der voksede "græs" på signalet.

Det mener jeg kunne tyde på, at signalet er overlejret med et digitalt
signal. Er der nogen, som har kendtskab til en digital sender i
Københavnsområdet på UHF kanal 60 eller har et andet forslag til hvor støjen
kan komme fra?

/Steen

Re: Forstyrrelser på UHF kanal 60 i København

Jeg har før haft støj på kanal 60 og har haft støjtjenesten ude og måle. De
fandt frem til at det vistnok var personsøgertjenesten der støjede (var det
på 127Mhz? 195?) men den burde være nedlagt nu, men så vidt jeg husker var
der stadig støj på kanal 60 inden nogle duer fik ødelagt antennen (i 17m
højde, så den er ikke repareret endnu..) Så egentlig er jeg ikke sikker på
hvad det var... men der er nok ikke andet for end at du må ringe til dem og
få en ud og måle. Det er gratis.

Hos mig var støjen hvide streger der overlejrede billeder og skiftevis kom
og forsvandt inden for sekunder...

--
M.v.h. Peter Andersen.

Site Timeline