Forsterker bygge

Hei!

For en 19 - 20 år siden bygget jeg en mostube forsterker fra Brinck i
København. Liker lyden godt slik at jeg vurderer å bygge en til.
Problemet er at de mosfet som blir brukt i mostube (2sk135 2sj50) er
vansklige å få tak på og blir vanskligere i fremtiden.
Tenkte bytte de ut med komlimentær fets av type 2SJ201 og 2SK1530
Input capistansen er 1500pf på ny og 900pf på orginal fet.

Lurer på om det vil ha noe å si for lyd ev andre problemer det vil
medføre ? tenkte også sette in 3 Nfet og 3pfet istedet for 2 som er
orginalt.

Kjører med (2x70V 1000kva)x2 trafoer og 4 lytter på 75V 22000uF

Er det noe å hente (effekt/lyd) på å øke spenning til feks 80 - 90
volt og 47000uF eller er 70V å foretrekke ? større lytter ?

Hvis det er noen som har noen tips å komme med er jeg takknemlig.

mvh
Johnny Brusevold

Re: Forsterker bygge

Brinck har stadig 2SK135 og 2SJ50 på lager, hvis man kan regne med deres
hjemmeside!

Mvh
Gert K.

Re: Forsterker bygge
Ja det vet jeg, men syntes prisen begynner å bli ganske høy kr. 185,-
stk. De nye transistorer koster ca kr. 50,- stk.
De nye typer fant jeg i en ny forsterker i 20000$ klassen så kansje de
duger også her.

mvh
Johnny

Re: Forsterker bygge

Okay, jeg kiggede ikke på prisen, men nu er Brinck nok også et af de dyreste
steder!
PC-elektronik er noget billigere ca. kr. 60,- for 2SJ50.

Men det er muligt at de nyere typer lyder bedre, jeg ved det ikke!

Mvh
Gert K.

Re: Forsterker bygge

  Hej Johnny!

  Kan du poste et diagram?

Re: Forsterker bygge

Jeg har laget veldig mange forsterkere med disse MOS Fet. Lydkvalitet har
kun med driverkretsløpet, ikke med Mos fetene. De kan selvfølgelig bli brukt
feil, som for liten gate motstand, slik at det vil bli oscillasjoner.
Lydkvalitet er faktisk noe helt annet. Jeg har vel laget minst 100 kanaler
siden 1980. Den eneste feil som har oppstått har vært dårlige Motorola
transistorer i inngangen. Hvilket selvfølgelig er skiftet. Min konstruksjon
er en sammenblanding av alt jeg har funnet bra i mange gamle gode
konstruksjoner. Antakeligvis kommer mest fra Erno Borbely som var
konstruktøren av Hafler forsterkeren. Men mye er mine egne erfaringer.
Om du vil ha skjema på dette som har virket i veldig mange proffe
sammenheng, og som er laget på plugg inn kort, må du sende meg din mail
adresse.

Med hilsen
Arne Offenberg

som faktisk glemte helt å svare på inngangskapasiteten. Den har ingen
betydning, om forsterkeren klarer drivstrømmen. Husk at denne kapasitet er
tilbakekoblet, og gir ikke et fall i båndbredden, som man skulle tro.
Uansett vil båndbredden på utgangen være noen MHz, og dette betyr at
driverne og resten må kunne det samme.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline