Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

Problem fremgår af subj. Vil gerne ha et output der svinger omkring 2.5V
med ca 4 ganges forstærkning. Hvordan realiserer jeg det uden de store
armbevægelser?

pft Erik

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

RRIO:

LPV511 RRIO 1uA 27kHz 2,7-12V (measure ):
http://www.national.com/pf/LP/LPV511.html

LMC7111 RRIO 25uA 50kHz 2,7-10V (measure ).

LMV641 (not RRIO) 138uA 10Mhz 2,7-12V (measure ):
http://www.national.com/pf/LM/LMV641.html

LMH6647 RRIO 0,65mA 55MHz shutdown pin 2,5-12V:
http://www.national.com/mpf/LM/LMH6647.html

LMH6618 RRIO 1,25mA 130MHz shutdown pin 2,7-11V:
http://www.national.com/pf/LM/LMH6618.html

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

tak glenn

det var svaret jeg frygtede.
med store armbevægelser mente jeg uden at sku købe ind. kender godt de
der RRIO op amps.

Burde måske være lidt mere specifik:

scenariet er en føler der afgiver ca 0.6 v i hvile, påvirkning vil gi en
ændring på max +-40 mV. Jeg kan vælge enten stel eller Vcc som
reference( altså stel +0.6v eller vcc - 0.6v)

ku en fet måske bruges?

mvh Erik

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

Hej Erik

Er det en diode eller transistor du vil bruge som temperaturmE5%ler?

mvh

Glenn

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

godt gættet Glenn, jeg er for nærig til at købe lm 35 eller ds1820 , det
vil koste mere i porto, og mit komponent lager er fyldt med alt mulig
andet, så ledte efter den nemme løsning

:9 erik

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?
Hehe, kender det der! Det er sjovest at bruge det man har i forvejen. :-)
Man kunne vel stykke en lille opamp sammen selv af transistorer. To PNP'er
som indgangsdiff-trin, og en NPN som udgang. Så kan den virke ned til tæt på
0V på ind- og udgang. Og hvis man limer de to PNP'er sammen bliver
temperaturdriften ikke helt håbløs.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

Har regnet min hjerne i stykker, hvordan ville du forbinde det difftrin?
Og samtidig opnå 4 ganges forstærkning?

mvh Erik

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

De 4 gange får man ved at modkoble med et par modstande, som ved en
almindelig opamp.

De to PNP'ers emittere forbindes sammen, og forbindes med en modstand til
forsyning. Den enes collector går til stel. Den andens collector går til
basis på NPN'en, og en modstand til stel. NPN'ens collector forbindes med en
modstand til forsyning. Dette udgør en primitiv opamp med PNP'ernes basis'er
som indgange, og NPN'ens collector som udgang.

'Luxus-udgaven' kunne evt. have en konstantstrømsgenerator i stedet for
PNP'ernes fælles emittermodstand.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

Skal de to PNP'er så ikke være "matched"?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

Jeg ved faktisk ikke om fordelene ved at matche dem overhovedet kan ses i en
så primitiv opstillinng. Men i princippet burde det give en fordel.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline