Forstærkning af dc signal < 1 V med 5 V single supply?

Problem fremgår af subj. Vil gerne ha et output der svinger omkring 2.5V med ca 4 ganges forstærkning. Hvordan realiserer jeg det uden de store armbevægelser?

pft Erik

Reply to
E.R

RRIO:

LPV511 RRIO 1uA 27kHz 2,7-12V (measure ):

LMC7111 RRIO 25uA 50kHz 2,7-10V (measure ).

LMV641 (not RRIO) 138uA 10Mhz 2,7-12V (measure ):

LMH6647 RRIO 0,65mA 55MHz shutdown pin 2,5-12V:

LMH6618 RRIO 1,25mA 130MHz shutdown pin 2,7-11V:

Glenn

Den 24-01-2011 06:35, Glenn skrev:

tak glenn

det var svaret jeg frygtede. med store armbevægelser mente jeg uden at sku købe ind. kender godt de der RRIO op amps.

Burde måske være lidt mere specifik:

scenariet er en føler der afgiver ca 0.6 v i hvile, påvirkning vil gi en ændring på max +-40 mV. Jeg kan vælge enten stel eller Vcc som reference( altså stel +0.6v eller vcc - 0.6v)

ku en fet måske bruges?

mvh Erik

Reply to
E.R

en

Hej Erik

Er det en diode eller transistor du vil bruge som temperaturm=E5ler?

mvh

Glenn

Reply to
Glenn

Den 24-01-2011 20:44, Glenn skrev:

godt gættet Glenn, jeg er for nærig til at købe lm 35 eller ds1820 , det vil koste mere i porto, og mit komponent lager er fyldt med alt mulig andet, så ledte efter den nemme løsning

:9 erik

Reply to
E.R

Hehe, kender det der! Det er sjovest at bruge det man har i forvejen. :-) Man kunne vel stykke en lille opamp sammen selv af transistorer. To PNP'er som indgangsdiff-trin, og en NPN som udgang. Så kan den virke ned til tæt på

0V på ind- og udgang. Og hvis man limer de to PNP'er sammen bliver temperaturdriften ikke helt håbløs.
--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Den 25-01-2011 08:49, Ulrik Smed skrev:

Har regnet min hjerne i stykker, hvordan ville du forbinde det difftrin? Og samtidig opnå 4 ganges forstærkning?

mvh Erik

Reply to
E.R

Skal de to PNP'er så ikke være "matched"?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Jeg ved faktisk ikke om fordelene ved at matche dem overhovedet kan ses i en så primitiv opstillinng. Men i princippet burde det give en fordel.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

De 4 gange får man ved at modkoble med et par modstande, som ved en almindelig opamp.

De to PNP'ers emittere forbindes sammen, og forbindes med en modstand til forsyning. Den enes collector går til stel. Den andens collector går til basis på NPN'en, og en modstand til stel. NPN'ens collector forbindes med en modstand til forsyning. Dette udgør en primitiv opamp med PNP'ernes basis'er som indgange, og NPN'ens collector som udgang.

'Luxus-udgaven' kunne evt. have en konstantstrømsgenerator i stedet for PNP'ernes fælles emittermodstand.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark