Forstærker mystik

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvad de 2 OP-amp's laver i dette kredsløb ?

Max skrev i meddelelsen ...

Det er såmænd bare DC-servoer.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Hej Orla

OK, det var også hvad jeg tænkte, men kan du med få ord forklare hvordan de virker ?

Max skrev i meddelelsen ...

Den inverterende indgang af op-ampen er koblet som et lowpass filter, typisk nogle få Hz. Indgangen "holdes op imod" den ikke inverterende indgang, som er forbundet til GND. En DC - lowpas afvigelse fra GND vil blive forstærket, og gennem modstanden fra udgangen af op-ampen, forsøge at "rette" misforholdet på inverterende indgang. I netop dette tilfælde ved at korigere den uballance, der måtte være på den diskret opbyggede forstærkers udgang. I dette her tilfælde, hvor servoen korigerer på udgangen af forstærkeren, går det kun godt fordi den diskrete forstærker ikke selv har modkobling. En anden måde at udføre servoen på, er at føre reguleringssignalet fra opampen tilbage til indgangen af forstærkeren, der skal korigeres.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Hej Orla

Tak for din velvillighed, den forklaring ligener det jeg selv tænkte, men sætter det helt på plads, tak for det.

Ja, den kobling kender jeg.

Tak for info.

Aktive DC-servoer i småsignalforstærkere, er gerne bygget til HIFI-fanatikere, der hellere vil have styret DC-nivauet med en krævende og støjene intergratorkoblinger med OP-AMPs, i stedet for at benytte en simpel kondensator i signalvejen, eller bare OP-AMPs på normal vis.

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen