Forstærker mystik

Er der nogen der kan fortælle mig hvad de 2 OP-amp's
laver i dette kredsløb ?

http://home.no.net/andiha/articles/audio/riaafig/riaa1.gif

Re: Forstærker mystik

Det er såmænd bare DC-servoer.

mvh
Orla

Re: Forstærker mystik
Hej Orla

OK, det var også hvad jeg tænkte, men kan du med få ord
forklare hvordan de virker ?

Mvh Max

Re: Forstærker mystik

Den inverterende indgang af op-ampen er koblet som et lowpass filter, typisk
nogle få Hz. Indgangen "holdes op imod" den ikke inverterende indgang, som
er forbundet til GND. En DC - lowpas afvigelse fra GND vil blive forstærket,
og gennem modstanden fra udgangen af op-ampen, forsøge at "rette"
misforholdet på inverterende indgang. I netop dette tilfælde ved at korigere
den uballance, der måtte være på den diskret opbyggede forstærkers udgang. I
dette her tilfælde, hvor servoen korigerer på udgangen af forstærkeren, går
det kun godt fordi den diskrete forstærker ikke selv har modkobling. En
anden måde at udføre servoen på, er at føre reguleringssignalet fra opampen
tilbage til indgangen af forstærkeren, der skal korigeres.

mvh
Orla

Re: Forstærker mystik
Hej Orla

Tak for din velvillighed, den forklaring ligener det jeg selv tænkte, men
sætter
det helt på plads, tak for det.

Ja, den kobling kender jeg.

Tak for info.

Mvh Max

Re: Forstærker mystik

Aktive DC-servoer i småsignalforstærkere, er gerne bygget til
HIFI-fanatikere, der hellere vil have styret DC-nivauet med en krævende og
støjene intergratorkoblinger med OP-AMPs, i stedet for at benytte en simpel
kondensator i signalvejen, eller bare OP-AMPs på normal vis.

Hilsen
Lars

Site Timeline