Forstærker knitrer

Hejsa,

er der nogen, der har et bud på,
hvorfor min forstærker knitrer i den ene kanal
efter, at jeg har udskiftet transistorerne.

Der er periodiske knitrelyde uanset, om der er
musik eller ej. Det ville være lækkert, hvis I
har nogle forslag.

--
Kasper

Re: Forstærker knitrer

Har du prøvet og "hive" lidt i kablingen, eller trykke på de print du har
haft fat i?

Det er formodentlig en kold lodning eller en dårlig forbindelse et sted.

/ Hans

Re: Forstærker knitrer
Det sker der ikke noget ved, dog skal du ikke hive og flå i kablingen, men
kun bevæge den lidt i forskellige retninger. Brug et isoleret værktøj når du
påvirker printet, ellers kan du risikere kraftigt brum hvis du bruger en
finger, for slet ikke at tale om hvad der kan ske med fingeren. :-)

/ Hans

Re: Forstærker knitrer

Hvad er det for en forstærker ?
Min erfaring siger mig at det med kun lige at skifte de transistore der er
blæst er dobbelt arbejde.
Min erfaring stammer fra Classé, Marantz, Denon, Onkyo og NAD.

Og ja, jeg arbejder for HiFi klubben

Kenneth

Re: Forstærker knitrer

Hej Kenneth,

det er en NAD 319. Jeg har kun skiftet udgangstransistorerne.
Det virker som om, at problemet er mindst, når forstærkeren er kold.

Det ser ud til, at tomgangsstømmen ændrer sig, når knitrelydene kommer,
men jeg har ikke lige et oscilloskop i nærheden.

--
Kasper

Re: Forstærker knitrer
er
kun de
med
det vil
mig
selv
dem
en
Hejsa Roberto

Den oplevelse der lyder ikke som noget jeg kender til, i hvilken butik og
hvornår oplevede du det ?

Jeg sidder på selve klubbens værksted, visse butikker har valgt at bruge
lokale værksteder, da det giver kortere reperationstid for kunden, pånær i
de få tilfælde hvor det ende oppe hos os aligevel, derfor lidt interesse om
hvem der har lavet sådan en gang lort.
Alle de eksterne værksteder skal godkendes af os for at undgå så mange som
muligt af den slags oplevelser som du har haft, detsvære udelukker det jo
ikke at de af og til bliver en smule "kreative" når de skal skrive en
regning.
Hvis det er et værksted der stadig arbejder for os, og du vil sige hvor du
har indeleveret og hvornår, kan jeg love at der bliver fulgt op på sagen.
Det bedste ville være hvis du stadig har dit indleveringsnummer.

Kenneth

Re: Forstærker knitrer

med
det vil
mig
selv
dem
en
Lige et venligt råd, kig den grundigt efter for dårlige lodninger, det er et
kendt problem i ALLE forstærker, simpel fysik går at det ikke kan undgåes.
Når maskinen bliver varm udvider printet sig lidt, det samme gør
komponentbenet og loddetinnet, de 3 ting udvider sig bare ikke lige meget,
så tilsidst knækker lodningen.

Kenneth

Re: Forstærker knitrer

HiFi
som

Tror kluben er bedst tjent med jeg ikke forsøger mig som sælger ;-)

når
pr.
for
var
med

Jeg skifter skam alle udgangstransistorene.
Jeg er klar over at mange værksteder gør som du, men vi modtager også mange
forstærkere som er blevet opgivet rundt omkring af den slags værksteder.
Hvor mange gange den slags reperationer går til held kan jeg ikke udtale mig
om, den eneste erfaring jeg har med reperation af forstærkere kommer fra de
1½ år jeg har arbejdet for klubben, men vi modtager 4-5 forstærker pr. måned
som et lille lokalt værksted har opgivet. Når jeg så begynder at kigge i dem
ser jeg tit at kun et par stykker af udgangstransistore til den defekte
udgang er skiftet, så nupper man lige de sidste udgangstransistore (selvom
de måler ok) og driverne, vupti så spiller den igen.

"hellere

Re: Forstærker knitrer

fejlen
skifte
Og her kommer det morsomme så, jeg mener heler ikke jeg skifter mere end
højst nødvendigt ;-)

Inde hos os gå vi og smågriner og dem der vil spare 150-250 kr. i stumper og
så ofre 2-3 timer, for så at se den igen om 14 dage.
Jeg har som tidligere nævnt ikke anden erfaring med forstærkere, men mine
kolegaer har alle været andre steder, og de fortæller tit om hvordan de
lærte at gøre som du, og hvordan de ofte måtte opgive en forstærker og sende
den til importørens værksted, nu hvor de så arbejder på "importørens
værksted" kan de sagtens se det smarte i at skifte hele skidtet første gang.

Bruger du så også "alternative" transistore ?

Forsøgte engang hjemme med en Denon PMA 1560, brugte et alternativ til
2SA1492 (tror det var 2SA1294), gik fint, i 4-5 minutter, så gik der ild i
skidtet.
Jeg var ret sikker på det bare var en diode eller noget jeg havde overset,
men nævnte det over for en af teknikkerne hos Denon UK en dag.
Han grinte og sagde at han også havde forsøgt med alternativer, i fusker
opgaver, til forskellige Denon maskiner, det ER han holdt med ;-)

Kenneth

Re: Forstærker knitrer

en
Det tror jeg sq' de fleste af mine kunder ville kunne høre.

Men jeg tror skam gerne det virker på de små anlæg gennemsnitsdanskeren har
derhjemme, men de ting jeg arbejder med har aldrig kørt på den måde.
Jeg har skam forsøgt, da jeg startede havde jeg samme indstilling til tingen
"if it ain't broken, don't fix it" sagde min gamle læremester altid, men som
jeg startede med at skrive, min erfaring med forstærkere er en anden.

Kenneth

Re: Forstærker knitrer

med :)
har
tingen
som
Jeg tror faktisk ikke det har så meget med landsdelen at gøre ;-)

Tror mere der er typen af forstærkere vi reparere på der er forskellige

Kenneth

Re: Forstærker knitrer

Kan i gutter ikke se at kommer fra to forskellige steder?? At reparere
forstærkere på et værksted er en helt anden deal end når man "fusker"
derhjemme. Jeg sidder også og reparerer elektronik til hverdag, og har jeg
bare den mindste mistanke til en komponent, så ryger den ud, en transistor
til 5, 10, eller 100 kr. er intet imod den timeløn en tekniker koster.
Derudover kan man ofte se at i et komplementært udgangstrin vil PNP
transistoren som regel dø først, men NPN fætteren kan sagten have fået et
dødeligt hug, men måler ok og virker måske i 3 dage eller 5 år. Alle der
sender deres udstyr til rep vil helt sikkert foretrække at få den skiftet,
mens Kim (og mig selv..) ville tage chancen.
Nå nu vil jeg rode videre med den autoforstærker der har drillet mig hele
dagen!

/Carsten

Site Timeline