Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?) - Page 2

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

0V
4096).
Okay, nu kender jeg ikke Thørge's software, men det software jeg har set til
denne type loggere har faktisk ikke haft muligheden for at smide den
"digitale værdi"
ud, men har istedet vist ±10 værdien som så kan multipliceres med en faktor
der giver en
den skala man har brug for.

Umiddelbart vil jeg mene at hvis man ønsker at udnytte alle 12 bit til en
positiv spænding
skulle man have indkøbt udstyr hertil, altså hvor ADC'ens low ref ligger til
0 istedet for -10V.

Min umiddelbare påstand vil være at Thørge for størst målenøjagtighed ved
"kun" at anvende
de 11 bit frem for at lave noget med en OPamp, men det er jo blot en
påstand!

Mvh
Gert K.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Det var også den påstand Klaus kom med sidst i sit arrogante svar til mit
indlæg. Jeg undlod at kommentere det fordi det udstiller Klaus manglende
evner som elektronik-konstruktør.

Vi har et indgangsområde på ±10V dvs. et dynamic-område på 20V.
Opløsningen på vores A/D-converter er 12 bit dvs. LSB svarer til 20/4096 =
5mV

Der er absolut ingen problemer i at lave en x2 forstærker med en op-amp, som
har meget bedre data end det.
Når Klaus påstår at det kredsløb bidrager med en egenstøj på 2-3 bit,
hvilket svarer til 20-40mV, burde han nok lade være med at komme med sine
arrogante "Og ?" til andres svar.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Måske, måske ikke

Jep

Prøv....

Nope.

Spørgsmålet er om man vil leve med den unøjagtighed der er i en ekstern
opamp, eller 11 bit. Prøv du at sætte et kredsløb sammen der holder de 5
mV nøjagtighed hen over bare det temperaturområde som labjack'en har
(0-70 grder +/- 50ppm).

Men det er kun Thøger der kan svare på hvad han foretrækker.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Det gør jeg hver eneste dag.
Klaus, lad være med at være så pisse arrogant, når du ikke har noget at have
det i.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Klaus, jeg lever af at udvikle analog elektronik, og det ER et problem
at konstruere en X2 forstærker med et område på 20V og SÅ stor en fejl
som 5mV. Med lidt omtanke omkring komponentvalg og opbygning kan offset
uden problemer komme under 50uV over 0-70 grader.

Der er 5 fejlkilder at tage stilling til:

1. offset: En almindelig god opamp har et input offset på typ 10uV. Det
er ikke noget problem her.

2. forstærkningens nøjagtighed: 0.1% modstande koster under 2 kr. Ikke
noget problem her

3. termisk offsetdrift i forstærkeren: OP27A holder typ 0.2uV/grad
(input relateret) og der findes bedre forstærkere til blot 15kr. Ikke et
problem.

4: termisk forstækningsdrift: Modstande med 25ppm/grad er standard. Hvis
man ofrer et par kr. mere hedder de 10ppm/grad. Bygger man en ikke
inverterende forstærker med gain=2 bliver de to modkoblingmodstande ens,
og dermed kan man få en MEGET lav drift af forstærkeren, idet det er
forholdet mellem modstandene, der afgør forstærkningen.

5: støj i forstærkeren: en god opamp holder 3nV/rod-hz, svarende til
0.1uV over 1kHz (input relateret). Modstandenes støj kan i denne
sammenhæng negligeres.

Om du så lægger alle fejlkilderne sammen er dette væsentligt bedre end
en standard 12 bit converter. Hvis der er unøjagtigheder i systemet skal
det nærmere søges i selve ADC'ens linearitet og i referencens drift og støj.

LabJack skriver i manualen (U12), at den holder 11 bit (no missing
codes) ved single ended burst input, og at der ved burst forkommer
yderligere støj, så de har ikke ofret ret meget på elektronik. De
foreslår selv en LMC6482 med 2-3mV offset som input buffer, så der
kræves ikke meget for at overgå LabJack'en?

Bo //

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Tak det ved jeg.

Tak, så ved Thøger jo, havd han skal gøre....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)
ved

Jeg er bestemt ikke ude på at være arrogant, blot vil jeg gerne selv lære
noget
og som jeg skrev kom jeg blot med en påstand, dette betyder ikke at jeg
mener
at du ikke har ret, faktisk er det blot set ud fra min ringe viden og den
bliver jo
så udvidet ved at deltage i denne gruppe og tak for det :-)

Mvh
Gert K.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Det var bestemt heller ikke dig jeg sigtede mod med dem bemærkning.

Hr. Klaus D. Mikkelsen kom med nogle arrogante "Og ?" til de svar jeg gav
Thørger. At han så samtidig udstille hvor lidt viden han har om det han
udtaler sig om gør det ikke bedre.
Det er desværre ikke første gang Hr. Klaus D. Mikkelsen kommer med den slags
arrogante og flabede kommentarer til mine svar.

Og det er en ærlig sag, og en dejlig selverkendelse. Ingen ved alt om alt,
så man kan lære nyt hver dag :o)

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Det var aldeles ikke arrogant og opfatter du det sådan er jeg ked af
det.
Du har min uforbeholdne undskyldning !

Den virkelige verden (arbejde + erfaring fra hobbyprojektoer) viser blot
ofte at man lige så godt kan bruge den halve opløsning, frem for at
begynde at buffer op, så længe man er på hobbyplanet.

Så må du jo snart have lært det.......

Klaus (den flabede)
--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)
Sjovt, det er flere E5%r siden jeg har brugt usenet, og nu kan jeg med
et trylleslag huske hvordan det fungere herinde..
- Som altid en masse blabla frem og tilbage - og ikke mindst en masse
gode svar, tak for det!
SE5% jeg opgivr pE5% forhE5%nd at kommentere det hele ;)

Softwaren som jeg bruger til LabJack'en er Labview - sE5% jeg kan nemt
selv bestemme hvordan jeg vil bruge mine _12_ bits :)
Jeg er faktisk imponeret over de medleverede drivere til enheden - de
er virkelig nemme at bruge. Fantastisk til en ~$100 enhed.

I fF8%rste omgang skal jeg bruge labjack'en til et hobby projekt, hvor
jeg bla. skal mE5%le pE5% en lambda sonde, mE5%le nogle temperaturer,
mE5%le flow, styre en blE6%sermotor, lidt magnetventiler. (trE6%pillefyr).
PE5% lambda sonden skal jeg forstE6%rke et signal op, som har et span pE5%
ca. 0,5volt, og derfor ville det jo vE6%re en rar ting, at have styr pE5%
principperne omkring en opamp.
Men planen er egentlig at fE5% introduceret labjack'en pE5% arbejdet, i
vores testlaboratorium, og her er de 12bit i forvejen lidt i
underkanten, sE5% det vil nok vE6%re mere eller mindre et krav at bruge
hele mE5%leomrE5%det.

SE5% egentlig er det ikke et must at kunne bruge hele mE5%leomrE5%det, men
nE5%r det kan lade sig gF8%re - er det da sjovt at prF8%ve;)

Min plan er at fE5% bygget en universel boks til labjack'en:
- AI'erne vil jeg kunne mE5%le pE5%  0-10v.(og mE5%ske 4-20mA) (pt +/-
10v)
- AO'erne skal kunne give 0-10v. (pt. 0-5v)
- IO'erne (skal kunne omskiftes mellem at virke som;
  a) DI, kunne klare +24v signal.
  b) DO, kunne skifte optokoblere som kan klare lidt (500mA eller lign)

Hvis jeg fE5%r bygget sE5%dan en boks, vil man straks kunne bruge
labjack'en som primE6%r styring og dataopsamlingsenhed i et rimeligt
stort projekt, evt. med flere labjacks;)

Men tilbage til spF8%rgsmE5%let; jeg fandt dette "diagram", pE5% det jeg
tror i snakker om:

 V+ O--+-----------+
       |           |
       |    +----- | ---+
       R1   |     /     |
       |    +--|\/      |
       |      -| \______|_____ Midtpunkt
       |      +| /
       +---+---|/\
       |   |      \
       R2  C1      |
       |   |       |
 0V O--+---+-------+

(kilde:
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.elektronik/browse_thread/thread/905 =
e333c5504e33c/ee39506761f312e8?q3D%op+amp&rnum3D%21#ee39506761f312e8
)

Er der sE5%dan det skal strikkes sammen?
 - Har i evt. en forklaring til hvad de forskellige modstande og
kondensatorer gF8%r?
Hvis jeg er helt galt i byen, vil et link, eller diagram som
ovenstE5%ende blive taget imod med kyshE5%nd.

Ind til videre tak,20%
Mvh ThF8%ger

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Nå, ja. Nu fik vi jo leveret en ny tråd, som vi hærgede, uden at svare
dig. Så det er vel osse rimeligt med en løsning på opgaven... Jeg
tegnede diagrammet, og trak det en tur i simulatoren, så du kan se det.

Generatoren svinger mellem 0 og 10V, og udgangen følger med mellem -10
og +10V

http://bd10.dk/amplifier /
-der er et par pdf'er

Hvor du får de 10 V til offser fra må du selv bestemme, men jeg vil
foreslå en lowdrop regulator fra f.x. national LP2951. Den opsættes med
et par modstande. Den er billig og temperaturdriften er rimelig lav.
svjh 10k og 1.4k modstande ender meget tæt på 10V.

http://www.national.com/ds.cgi/LP/LP2950.pdf

God fornøjls

Bo //

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Jeg kan se at ref. spændingen til AD-converteren på LabJack er ført ud på
klemmerne. Den må også kunne bruges til formålet.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Jeg har ikke nærlæst manualen. Hvor stor er ref ?

Bo //

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Det har jeg heller ikke, kun set oversigten over klemmerne.
Det ser ud til at være en 2,5V ref.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

så bruger Thøger bare en dual opamp, hvor den anden del kører 4 gange
forstærkning, og leverer de 10V til offset i den forstærker jeg tegnede.

Bo //

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Netop min tanke :o)

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Efter at have læst hele denne spændende tråd igennem, er der noget der
rammer mig...

ønsket signal:

20V dynamik, 12 bit = 20V/(2^12) => LSB = 4.88mV

orginal signal:

10V dynamisk, 11 bit = 10/(2^11) => LSB =  4.88mV

sjovt nok.. jeg kan ikke se behovet for at gøre noget som helst?? intet
at vinde??

eller er det pga. ham labjack, der har et område fra -10V til +10V har
en gnd. der er forbundet i forvejen med det signal man skal måle på?
ellers er det vel bare at smide stell/gnd/minus at sit signal på, og
rette -10V til at være 0V...

Mvh & ingen ønske om at diskutere hvem kan hvad og hvorfor

Jan Rasmussen - blot en radiomekaniker :)

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Så prøv at sige "20V med 4.88mV opløsning" kontra "10V med 4.88mV
opløsning".
Kan du nu se forskellen.

Du kan også omskrive det til "10V med 2.44mV opløsning" kontra "10V med
4.88mV opløsning"

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

jaja, jeg havde lige glemt/overset at den effektive LSB skal divideres
med 2 når signalet er forstærket med 2.. :)

Mvh

Jan Rasmussen - Radiomekaniker og ikke bange for at indrømme fejl :-)

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)
Tusind tak, det ligner da noget jeg burde kunne finde ud af ;)

ME5% man spF8%rge hvilken software du har brugt?

Site Timeline