Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Vi skal lige mene det samme. En bit betyder en halvering af opløseligheden, fra 12 til 11 bit. 1 count betyder 5mV for en 12 bit converter med 20V udstyring.

  1. se min begrundelse længere ned i tråden.
  2. få gjort noget ved øjnene :-)

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Bo Bjerre skriver:

Tak det ved jeg.

Tak, så ved Thøger jo, havd han skal gøre....

Klaus

--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?
Klaus D. Mikkelsen

Allan Soerensen skrev i en meddelelse:

ved

Jeg er bestemt ikke ude på at være arrogant, blot vil jeg gerne selv lære noget og som jeg skrev kom jeg blot med en påstand, dette betyder ikke at jeg mener at du ikke har ret, faktisk er det blot set ud fra min ringe viden og den bliver jo så udvidet ved at deltage i denne gruppe og tak for det :-)

Mvh Gert K.

Reply to
GK

"GK" skrev i en meddelelse news:TTfSf.60$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Det var bestemt heller ikke dig jeg sigtede mod med dem bemærkning.

Hr. Klaus D. Mikkelsen kom med nogle arrogante "Og ?" til de svar jeg gav Thørger. At han så samtidig udstille hvor lidt viden han har om det han udtaler sig om gør det ikke bedre. Det er desværre ikke første gang Hr. Klaus D. Mikkelsen kommer med den slags arrogante og flabede kommentarer til mine svar.

Og det er en ærlig sag, og en dejlig selverkendelse. Ingen ved alt om alt, så man kan lære nyt hver dag :o)

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skriver:

Det var aldeles ikke arrogant og opfatter du det sådan er jeg ked af det. Du har min uforbeholdne undskyldning !

Den virkelige verden (arbejde + erfaring fra hobbyprojektoer) viser blot ofte at man lige så godt kan bruge den halve opløsning, frem for at begynde at buffer op, så længe man er på hobbyplanet.

Så må du jo snart have lært det.......

Klaus (den flabede)

--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?
Klaus D. Mikkelsen

Skal vi vædde? ;-)

Jeg har stadig en gammel germaniumbaseret selvbygPAforstærker, en rigtig syder.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Jeg kommer til at tænke på een, der i et radio interview sagde "jeg tør væde min gamle hat på..."

og han sagde netop "væde" og ikke "vædde" eller "æde". Så han har nok urineret i kasketten :-)

Nå, ja, jeg tænkte ikke på antikviteter :-)

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Sjovt, det er flere =E5r siden jeg har brugt usenet, og nu kan jeg med et trylleslag huske hvordan det fungere herinde..

- Som altid en masse blabla frem og tilbage - og ikke mindst en masse gode svar, tak for det! S=E5 jeg opgivr p=E5 forh=E5nd at kommentere det hele ;)

Softwaren som jeg bruger til LabJack'en er Labview - s=E5 jeg kan nemt selv bestemme hvordan jeg vil bruge mine _12_ bits :) Jeg er faktisk imponeret over de medleverede drivere til enheden - de er virkelig nemme at bruge. Fantastisk til en ~$100 enhed.

I f=F8rste omgang skal jeg bruge labjack'en til et hobby projekt, hvor jeg bla. skal m=E5le p=E5 en lambda sonde, m=E5le nogle temperaturer, m=E5le flow, styre en bl=E6sermotor, lidt magnetventiler. (tr=E6pillefyr). P=E5 lambda sonden skal jeg forst=E6rke et signal op, som har et span p=E5 ca. 0,5volt, og derfor ville det jo v=E6re en rar ting, at have styr p=E5 principperne omkring en opamp. Men planen er egentlig at f=E5 introduceret labjack'en p=E5 arbejdet, i vores testlaboratorium, og her er de 12bit i forvejen lidt i underkanten, s=E5 det vil nok v=E6re mere eller mindre et krav at bruge hele m=E5leomr=E5det.

S=E5 egentlig er det ikke et must at kunne bruge hele m=E5leomr=E5det, men n=E5r det kan lade sig g=F8re - er det da sjovt at pr=F8ve;)

Min plan er at f=E5 bygget en universel boks til labjack'en:

- AI'erne vil jeg kunne m=E5le p=E5 0-10v.(og m=E5ske 4-20mA) (pt +/-

10v)

- AO'erne skal kunne give 0-10v. (pt. 0-5v)

- IO'erne (skal kunne omskiftes mellem at virke som; a) DI, kunne klare +24v signal. b) DO, kunne skifte optokoblere som kan klare lidt (500mA eller lign)

Hvis jeg f=E5r bygget s=E5dan en boks, vil man straks kunne bruge labjack'en som prim=E6r styring og dataopsamlingsenhed i et rimeligt stort projekt, evt. med flere labjacks;)

Men tilbage til sp=F8rgsm=E5let; jeg fandt dette "diagram", p=E5 det jeg tror i snakker om:

V+ O--+-----------+ | | | +----- | ---+ R1 | / | | +--|\/ | | -| \______|_____ Midtpunkt | +| / +---+---|/\ | | \ R2 C1 | | | | 0V O--+---+-------+

(kilde:

)

Er der s=E5dan det skal strikkes sammen? - Har i evt. en forklaring til hvad de forskellige modstande og kondensatorer g=F8r? Hvis jeg er helt galt i byen, vil et link, eller diagram som ovenst=E5ende blive taget imod med kysh=E5nd.

Ind til videre tak,=20 Mvh Th=F8ger

Reply to
Thøger Niels Pørtner

Vi gamle vikinger ka sku bare det pjat. 4 år skåret ned til 1. blir hårdt men funny med de unge knejte. mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

*fnis*

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Nå, ja. Nu fik vi jo leveret en ny tråd, som vi hærgede, uden at svare dig. Så det er vel osse rimeligt med en løsning på opgaven... Jeg tegnede diagrammet, og trak det en tur i simulatoren, så du kan se det.

Generatoren svinger mellem 0 og 10V, og udgangen følger med mellem -10 og +10V

-der er et par pdf'er

Hvor du får de 10 V til offser fra må du selv bestemme, men jeg vil foreslå en lowdrop regulator fra f.x. national LP2951. Den opsættes med et par modstande. Den er billig og temperaturdriften er rimelig lav. svjh 10k og 1.4k modstande ender meget tæt på 10V.

God fornøjls

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:441a8b5e$0$11172$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Jeg kan se at ref. spændingen til AD-converteren på LabJack er ført ud på klemmerne. Den må også kunne bruges til formålet.

Reply to
Allan Soerensen

Jeg har ikke nærlæst manualen. Hvor stor er ref ?

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:441ad434$0$12109$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Det har jeg heller ikke, kun set oversigten over klemmerne. Det ser ud til at være en 2,5V ref.

Reply to
Allan Soerensen

så bruger Thøger bare en dual opamp, hvor den anden del kører 4 gange forstærkning, og leverer de 10V til offset i den forstærker jeg tegnede.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:441ada2b$0$9303$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Netop min tanke :o)

Reply to
Allan Soerensen

Efter at have læst hele denne spændende tråd igennem, er der noget der rammer mig...

ønsket signal:

20V dynamik, 12 bit = 20V/(2^12) => LSB = 4.88mV

orginal signal:

10V dynamisk, 11 bit = 10/(2^11) => LSB = 4.88mV

sjovt nok.. jeg kan ikke se behovet for at gøre noget som helst?? intet at vinde??

eller er det pga. ham labjack, der har et område fra -10V til +10V har en gnd. der er forbundet i forvejen med det signal man skal måle på? ellers er det vel bare at smide stell/gnd/minus at sit signal på, og rette -10V til at være 0V...

Mvh & ingen ønske om at diskutere hvem kan hvad og hvorfor

Jan Rasmussen - blot en radiomekaniker :)

Reply to
Jan Rasmussen

Tusind tak, det ligner da noget jeg burde kunne finde ud af ;)

M=E5 man sp=F8rge hvilken software du har brugt?

Reply to
Thøger Niels Pørtner

Ja, bare spørg.

Cadence/OrCAD PSpice, som jeg har brugt i ca 15år. Jeg bruger det til udvikling af mange ting indenfor elektronik, magnetfelter og mekanik. Ud over det underviser jeg i simulering og opbygning af modeller

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

"Jan Rasmussen" skrev i en meddelelse news:441c7112$0$67258$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Så prøv at sige "20V med 4.88mV opløsning" kontra "10V med 4.88mV opløsning". Kan du nu se forskellen.

Du kan også omskrive det til "10V med 2.44mV opløsning" kontra "10V med

4.88mV opløsning"
Reply to
Allan Soerensen