Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Hej,

Jeg har kF8%bt mig en lille lE6%kker sag, kaldet en LabJack U12, sE5% jeg
til billige penge kan lege lidt.
(www.labjack.com)

De analoge indgange i U12'eren kan mE5%le spE6%ndinger i et omrE5%de fra
-10V til +10V.

Jeg har nu nogle analoge signaler pE5% 0-10v som jeg gerne vil have
optimeret til labjack'en,altsE5% B1%10V.

Mit gE6%t vil vE6%re at lave en forstE6%rkning sE5% man fE5%r et
span/omrE5%de pE5% 20v (sE5% langt er jeg med), og sE5% lave et kunstigt
nulpunkt i midten, men hvordan?

HE5%ber der er nogen der kan give et par hints.

PE5% forhE5%nd, mange tak.

Med Venlig Hilsen20%
ThF8%ger Niels PF8%rtner

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)
Thøger Niels Pørtner skrev i en meddelelse:

Jeg har købt mig en lille lækker sag, kaldet en LabJack U12, så jeg
til billige penge kan lege lidt.
(www.labjack.com)

De analoge indgange i U12'eren kan måle spændinger i et område fra
-10V til +10V.

Jeg har nu nogle analoge signaler på 0-10v som jeg gerne vil have
optimeret til labjack'en,altså ±10V.

Hmm, hvordan optimeret?

Du kan jo bare måle dine 0-10V med din LabJack.

Mvh
Gert K.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Ja, men Thørge udnytter ikke alle bit i A/D-converteren når kan kun benytter
det halve af dynamic-området.
Så vidt jeg husker sidder der en 12-bit A/D-converter i LabJack. Hvis man
kun anvender området 0-10V udnytter man kun 11-bit.

Løsningen må være en x2 forstærker, med en offset på -10V. x2 forstærker
laver de 0-10V om til 0-20V, som så offsettes med -10V => ±10V
Det kan laves med en op-amp og et par modstande

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Og ?

Og ?

Dete re sikkert _rigeligt_

Hvor meget egenstøj vil sådan et kredsløb bidrage med ?
2-3 bit ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Det er da ret væsentligt.
Det giver den dobbelte opløsning at anvende alle 12 bit.

Det ved du ikke noget som helst om.
Der er nok en årsag til at Thørge spørger.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Faktisk ikke nej

Jeps, men vil man kunne bruge det til mere end 11 bit ?
Specielt når man tager støjen i betragtning.

Nej, 2048 målepunkter er sikkert rigeligt....

Jeps, men han skal være opmærksom på faldgruberne ved at gøre det. Han
kan let risikere at få 12 bi der ikek passer frem for 11 der gør.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Jo.
Det svarer til at købe et 4 1/2 digit multimeter og så sætte sort tape over
de sidste ciffer.

Hallo.
LSB ved 20V med 12-bit opløsning svarer til 5mV.
Godt du ikke er ansat i min udviklingsafdeling, hvis du seriøst mener det er
et kæmpe problem mht. egenstøj i en op-amp, der kun forstærker 2 gange.

Hvordan kan du overhovedet udtale dig om det når du ikke ved hvad Thørge
skal bruge kredsløbet til?
Der er en årsag til at f.eks. mine kunder vælger A/D-convertere med 16-, 20
eller 24-bit opløsning.

Klaus ,det er dog utrolig så arrogant du nogen gange fører dig frem her i
gruppen

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

I lige måde....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Jeg svarer præcis på det Thørge har spurt om.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Udgangspunktet er en 12bit converter med 20V område. Det svarer til ca
5mV pr count i converteren. Hvis forstærkeren skal støje, så converteren
reduceres til en 9 bit converter (de 3 bit du omtaler) skal støjen være
20V/512, svarende til ca 40mV. Så dårlige forstærkere kan man ikke bygge
uden specialviden.

Bo //

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)
. Så dårlige forstærkere kan man ikke bygge

Jo jeg kan sagtens. gg
Er iøvrigt optaget på elektronikfagteknier på H3 med start den 30/3.
sorry ku ikke lade være
Erik CADDS de CAT

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

T'lykke. Jeg beundrer at du går igang !

Bo //

OT Re: Forstærke/omforme 0-10v til ± 10v (opamp?)

Vi gamle vikinger ka sku bare det pjat. 4 år skåret ned til 1. blir
hårdt men funny med de unge knejte.
mvh Erik

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Men 1 bit ?

Alene at holde styr på nulpunkt, samt linearitet vil i mine øjne nemt
kunne smide den ene bit i præcision.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ± 10v(opamp?)

Vi skal lige mene det samme. En bit betyder en halvering af
opløseligheden, fra 12 til 11 bit. 1 count betyder 5mV for en 12 bit
converter med 20V udstyring.

1. se min begrundelse længere ned i tråden.
2. få gjort noget ved øjnene :-)

Bo //

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Skal vi vædde? ;-)

Jeg har stadig en gammel germaniumbaseret selvbygPAforstærker, en rigtig
syder.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Jeg kommer til at tænke på een, der i et radio interview sagde "jeg tør
væde min gamle hat på..."

og han sagde netop "væde" og ikke "vædde" eller "æde". Så han har nok
urineret i kasketten :-)

Nå, ja, jeg tænkte ikke på antikviteter :-)

Bo //

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

*fnis*

Mvh. Uffe Ravn

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

benytter

Ja, det er jeg egenligt med på.

Og vel også lige en spændingsforsyning til formålet?

Så bliver det altså sådan at Thørge's 0V bliver til -10V, 5V bliver til 0V
og 10V bliver til +10V?
Har jeg misforstået det?

Mvh
Gert K.

Re: Forstærke/omforme 0-10v til ±10v (opamp?)

Nej, du har ikke misforstået noget. Det korrigerer Thørge bare for i
softwaren (hvor værdien alligevel præsenteres som et tal mellem 0 og 4096).

Site Timeline