Forst æ rker br æ nder sikring

Min gamle NAD 7400 receiver har fået en kedelig sygdom:
Den brænder en 3,15A sikring ved AC indgangen af med et flot lysglimt, når
jeg tænder den.

Er lige flyttet tilbage til Århus, og for første gang i verdenshistorien
satte jeg ikke stereoanlægget sammen som det første. Det har jeg fortrudt!!!
Jeg placerede højttalerne og stablede anlægget og skruede grammofonen op på
væggen. Men satte ikke højttalerne til eller signalkabler fra CD osv., da
jeg lige ville finde nogen andre kabler til 230V og fordelerdåser m.m.

Så rejste jeg til København på arbejde og konen ringer og siger at nu må hun
altså høre Cder og at hun da godt kan samle anlægget. Jeg siger, at det
vigtigste er at højttalerkablerne ikke kortslutter og at det skal
dobbeltcheckes osv.

Konens forklaring: ³Jeg samlede det hele og spillede en CD. Det lød fint,
men allerede i første nummer døde forstærkeren²

Manden: ³RØR INTET ­ SLUK STRØMMEN PÅ VÆGEN - vent til far kommer
hjem......... prøv lige at checke om højttalerkablerne måske kortslutter...
bare en lille kobbertråd, der stritter kan gør skade²

Konen: ³det kan jeg ikke se nu, jeg skyndte mig at pille kablerne af for at
der ikke skulle ske noget²

Manden: ³spillede du højt?²

Konen: ³nej da, du ved jeg ikke bryder mig om høj musik...²
---------------
Kommer hjem,  åbner forstærkeren, og ser at der er brændt en sikring bagest
til højre på en lille printplade der hvor 230V går ind. Den er på 3,15A.
Skifter den, fjerner alle kabler og tænder, flot lysglimt, da den brænder
over.
Fjerner broen mellem for- og effekt ­ ny sikring brænder.

Er der mere jeg selv kan gøre?
Kan det svare sig at reparere?
Er det mon strømforsyningen der er stået af?

mvh Mikael Kern

PS. Det er ikke derfor vi skal skilles, men ta det som en advarsel. :-)

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 2-3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Ja sku

Måske, nu skal du til at være kreativ....

Kig ned i forstærkeren. Ohm udgangstransistorene, er de kortsluttede.
Adskil strømforsyning fra effekttrin (hvis det kan lade sig gøre) -
springer sikringen så også ?

Pil transformatoren fra på sekundærsiden (ned mod strømforsyningen)
spriger sikringen stadigt ?

Ohm ensretterdioderne (diodebroer), er de kortsluttede.

Re: Forst æ rker br æ nder sikring

Det er for teknisk for mig. Kan næppe finde transistorerne eller skille
strømforsyning fra effekttrin.

Der er ret mange kabler forbundet med strømforsyningen, ikke bare lige at
pille fra. For mig.

Re: Forstærker brænder sikring

Fuck da, en elektronikimbicil :-)

Kør forbi Hammel i morgen aften, så tager jeg lige et hurtigt kig på den
(mail privat, hvis du vil, min adresse burde du være kvik nok til at
finde)