Forslag til timer ca 10 timer

Jeg savner et godt forslag til en monostabil der først falder efter 10 - 12
timer.

På forhand tak for forhåbentlig mange forslag.

Børge

Re: Forslag til timer ca 10 timer

købe eller bygge?

hvis bygge er det lettest at lave med en PIC eller lignende processor
med et urkrystal på. Glem alt om NE555 :-)

Bo //

Re: Forslag til timer ca 10 timer
Hej Børge

Kik på en XR2243.

Mvh Max

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Det med PIC er ikke lige mig.

Tak for svarene.

Børge

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Hvad så med lidt "logik"?
f.ex. 4020 - 4040 - 4060 ?
Med dem kunne du evt. dele netfrekvensen eller en anden vibrator ned til
noget MEGET længe noget.

Erling

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Selvom der tidligere blev skrevet, at du skulle glemme alt om
LM555, så vil jeg da mene, det er en af de simpleste løsninger,
når du ikke ønsker at programmere dig til løsningen. Evt. kan du
kombinere 2 LM555'ere (LM556) eller op til 4 LM555'ere (LM558)
og så lade den første timer starte den næste. Derved kan du
stadig lave en simpel timer, der har en rimelig nøjagtighed.

--
Mvh.

Tomas

Re: Forslag til timer ca 10 timer
Hej Tomas

Har du nogen sinde kikket på XR2243 ? den er skabt til at
løse den slags opgaver og lige så simpel som 555 at bruge.

Re: Forslag til timer ca 10 timer
løsninger,

Det må jeg nok tilstå, jeg ikke har. Det burde jeg måske :-)

--
Mvh.

Tomas

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Hvis nøjagtigheden ikke er kritisk kan du måske bruge den nederste højre
sektion af min "sundimmer" her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif
Den bruger en stor lyt til timing, og lader den først op, og så af igen, og
tiden er netop i området 10-14 timer. Her er lidt tekst om den:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.txt

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Utrolig, hvis du har fået den timer til at virke.
Lækstrømmen i din 2200uF lyt er 2-4uA og du oplader den gennem mere end
1MOhm ;o)

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Sådan tænkte jeg også under konstruktionen. Men i praksis viser det sig at
lytters lækstrøm faktisk er meget lav. En opladet lyt holder ofte spændingen
i dagevis uden at falde. Endda op- og aflader jeg ikke bare gennem 1Mohm,
jeg har også kun ca. 0.7V stående over den, så ladestrømmen er et godt
stykke under 1 uA. Alligevel virker den fremragende, har haft den kørende i
et par år i mit terrarie. Skruer trofast langsomt op og ned for lyset hver
morgen og aften.  :-)  Lytten er oven i købet en gammel brugt en.

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Ja, der er mange måder at lave den slags ting på, og enhver syne bedst om
sit, heldigvis.

Erling

Re: Forslag til timer ca 10 timer
Hej Ulrik

Det er jo historien om humlebien igen :)

Mvh Max

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Du må have en rigtig god type lyt, eller have været heldig.
Mit udsagn om en lækstrøm på 2-4uA for en lyt på 2200uF er hentet fra
datablade for flere forskellige fabrikater.

Jeg er nok lidt miljøskadet af mit arbejde som konstruktør, hvor man aldrig
vil konstruere ud fra "i praksis" når databladet siger det ikke hænger
sammen :o)

Re: Forslag til timer ca 10 timer

De opgiver nok med vilje worst case for ikke at få ballade. Det er lidt det
samme med levetiden, den er ofte opgivet til kun 1000 timer for mange
lytter. Jeg har godt nok ikke prøvet med andre lytter, så jo, det kan godt
være jeg bare lige var heldig at snuppe et eksemplar med særlig lav
lækstrøm, fra skuffen.  :-)

Re: Forslag til timer ca 10 timer

1000 timer! - Det var ikke længe, - når der er omkring 10000 timer i et år

Erling

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Næh, men tit garanteres ikke mere. Det er vist godt nok ved max temperatur
de kan tåle, det nedsætter jo levetiden væsentligt. Men i praksis holder de
jo betydelig længere. Så man designer vel alligevel lidt efter "i praksis",
man forventer jo ikke at den SMPS man laver dør efter en god måned, fordi
der står 1000 timers levetid i lyttens datablad. Den skal jo helst lige
holde til garantien er udløbet.  ;-)

Re: Forslag til timer ca 10 timer

Jo så, - men jeg troede helt ærligt, at det var en tyrkfejl.

Erling

Re: Forslag til timer ca 10 timer

10 timer kræver en stor kondensator og en meget lille ladestrøm. Mon ikke
kondensatorens lækstrøm er tæt på ladestrømmen => i bedste fald
unøjagtighed, i værste fald at kondensatoren aldrig bliver ladet op.
En tid på 10 timer kan kun laves vha. et tællekredsløb. Det kunne være en
XR2243 som Max foreslår, en microcontroller som en anden foreslår eller lidt
logik som en 3. foreslår. Det vil aldrig kunne fungere ordentligt med en
simpel mono.stabil som f.eks. en 555'er

Site Timeline